Trådløs internet (ikke netværk)
Fra : Masterpuf

Dato : 26-12-05 18:20

Hej

Har pt TDC 1024/128 - som kører meget langsomt, nok fordi at det KUN er halv
duplex.

Efter som at ADSL er for ringe leder jeg efter noget ordentligt internet,
nogle forslag?

Sonofon har på et tidspunkt haft Bredbånd trådløst, men de har det ikke
mere.

Er der andre der udbyder det idag?

Masterpuf

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 26-12-05 18:24

"Masterpuf" <no@mail.com> wrote in message
> Hej
>
> Har pt TDC 1024/128 - som kører meget langsomt, nok fordi at det KUN er
> halv duplex.

Må bruge det gode danske ord.. ahvaforenfisk... halv duplex? Kører du
mobiltelefoni eller noget walkie talkie

Altså en 1024/128 bør kunne udnyttes optimalt selvom det er et skævt valg
fra din side, du burde nok køre ca 1024/512 du har jo selv valgt linien.. og
det har intet med half duplex at gøre..

Er det A'et i ADSL der snyder dig eller?

Fra : Masterpuf

Dato : 28-12-05 00:48

> [...]
> og det har intet med half duplex at gøre..
>
> Er det A'et i ADSL der snyder dig eller?

Nogle kalder det fuld/halv duplex andre kalder det noget andet.

Sagt på en anden måde:

ADSL:
eks. en 1024/128 kan ikke køre fuld hastighed begge veje på samme tid

Et ordenligt bredbånd: (men hvilket)
kan køre fuld hastighed begge veje på samme tid.

Masterpuf

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-12-05 01:03

Masterpuf laid this down on his screen :

> Nogle kalder det fuld/halv duplex andre kalder det noget andet.

> Sagt på en anden måde:

> ADSL:
> eks. en 1024/128 kan ikke køre fuld hastighed begge veje på samme tid

Hvis nogen på det grundlag kalder en ADSL linie for halv eller fuld
duplex så har de misforstået begrebet.

Duplex handler om hvorvidt der kan sendes i en retning (halv duplex)
eller i begge retninger (fuld duplex) på samme tid.

> Et ordenligt bredbånd: (men hvilket)
> kan køre fuld hastighed begge veje på samme tid.

Hvilket ADSL også kan. Dog vil du måske opleve at det ikke er sådan
fordi der er trafik du ikke umidelbart kan se (ack pakker og lign), men
trafikken kører fuld knald i begge retninger på samme tid.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-12-05 03:01

"Masterpuf" <no@mail.com> writes:

> eks. en 1024/128 kan ikke køre fuld hastighed begge veje på samme tid

Jo. Men hvis du modtager med 1024 Kbps via en TCP-protokol (som
f.eks. HTTP, FTP, NNTP e.lign), så bruger forbindelsen noget af
op-kapaciteten på at fortælle afsender, at data kommer igennem som
planlagt.

Forholdet er typisk omkring 1:10, så når din forbindelse har et
op:ned-forhold på 1:8 er der ikke meget til overs til at du kan
sende data afsted, der ikke relaterer til pågældende download.

Det er ikke fordi din forbindelse ikke kan få lov til at sende, mens
den modtager - det kan den. Det er fordi din PC bruger
sende-kapaciteten til at kvittere for modtagelsen.

Jeg finder det på kanten, rent moralsk, at man overhovedet SÆLGER
1:8-forbindelser og jeg finder det dybt forkasteligt, at der er
1:24-forbindelser på markedet. Men hey, investorerne er vel glade.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Masterpuf

Dato : 28-12-05 04:00

> Jeg finder det på kanten, rent moralsk, at man overhovedet SÆLGER
> 1:8-forbindelser og jeg finder det dybt forkasteligt, at der er
> 1:24-forbindelser på markedet. Men hey, investorerne er vel glade.

Tak for et svar der var til at forstå!

Overvejer at skifte til 2048/512 (ADSL), hvis det kan lade sig gøre på deres
ledningsnet til hvor jeg bor.
Vil det være et bedre forhold efter din mening?

Masterpuf

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-12-05 10:46

"Masterpuf" <no@mail.com> writes:

> Overvejer at skifte til 2048/512 (ADSL), hvis det kan lade sig gøre på deres
> ledningsnet til hvor jeg bor.
> Vil det være et bedre forhold efter din mening?

Afgjort. Det er 1:4 og vil formentlig give dig omkring 300 kbps ledig
op-kaapcitet, når ned-kapaciteten presses. De 300 vil så igen æde
omkring 30 kbps af ned-kapaciteten på at modtage kvitteringer fra den
anden side.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-12-05 17:45

Peter B. Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Jeg finder det på kanten, rent moralsk, at man overhovedet SÆLGER
> 1:8-forbindelser og jeg finder det dybt forkasteligt, at der er
> 1:24-forbindelser på markedet. Men hey, investorerne er vel glade.

Dels er der nogle tekniske begrænsninger på upload i ADSL, dels kunne
det være at de høje hastigheder primært blev brugt til UDP trafik
(streaming af video o.lign.).

--
Jesper Lund

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-12-05 18:51

Masterpuf <no@mail.com> skrev 2005-12-26:
> Hej
>
> Har pt TDC 1024/128 - som kører meget langsomt, nok fordi at det KUN er halv
> duplex.
Halv duplex? Det giver ingen mening i fohold til ADSL

> Efter som at ADSL er for ringe leder jeg efter noget ordentligt internet,
> nogle forslag?

Hvad er dit problem med ADSL helt præsist? Så er det nemmere og hjælpe
og hvad er du villig til at betale for erstatningen?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Masterpuf

Dato : 28-12-05 00:42

> Hvad er dit problem med ADSL helt præsist? Så er det nemmere og hjælpe

1)Når der downloades er der bæsten NUL i upload
2)Når pc nr 1 kører ca 10kb/s i up og download kan pc nr 2 ikke bruge
internettet

> og hvad er du villig til at betale for erstatningen?

en ordentlig 512/512 jeg havde kostede 400-500

Masterpuf

Fra : Hans

Dato : 28-12-05 03:09

Masterpuf wrote:

> 1)Når der downloades er der bæsten NUL i upload
> 2)Når pc nr 1 kører ca 10kb/s i up og download kan pc nr 2 ikke bruge
> internettet

> en ordentlig 512/512 jeg havde kostede 400-500

Hvad er en ordentlig 512/512?

Hans

Fra : Masterpuf

Dato : 28-12-05 04:17

> Hvad er en ordentlig 512/512?
>
> Hans

Er der nogen der udbyder internet som ikke er ADSL?

eks:
Stofa i kabel TV - men kræver dog at man bor i et af deres områder.
TDC i kabel TV - men kræver igen at man bor i et af deres områder.

Andre hvor hvor det ikke kun er i bestemte områder?

Masterpuf

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 28-12-05 11:50

> [...]
> TDC i kabel TV - men kræver igen at man bor i et af deres områder.
>
> Andre hvor hvor det ikke kun er i bestemte områder?

Kort - nej desværre, men hvis du oplyser hvor du bor er det altid nemmere at
tjekke om der evt er noget du kan være heldig at få..

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-05 01:36

> [...]
> Stofa i kabel TV - men kræver dog at man bor i et af deres områder.
> TDC i kabel TV - men kræver igen at man bor i et af deres områder.

Arrownet (A+) tilbyder trådløst FWA i flere områder, man skal dog ind og
faktisk _næsten_ gennemføre en bestilling på deres hjemmeside, før man kan
se om det tilbydes i dit område!
(Måske en mail til dem hjælper med at lægge et dækningskort eller noget ind
på deres hjemmeside)

Her i det sønderjydske tilbydes der i nogle områder 10/10 Mbit til omkring
400 kr/md (af SVJH elselskabet)!

> Andre hvor hvor det ikke kun er i bestemte områder?

Jo det nye wimax trådløse noget? - Men det er vist dyrt, og dækker vist kun
storbyerne...

Brian

Fra : Svend Andersen Bundg~

Dato : 20-01-06 10:11

Masterpuf <no@mail.com> skrev:
>Hej

> [...]

Kommer an på hvor du bor
Er selv på Vesdjursnet i Assentoft som garanterer en 256 mb
Men i praksis er den på svingende fra 2,5 til 4 Mbit
Dette er en trådløs forbindelse på 2.4 Ghz og virker ganske
fortrinligt
PS. uploadhasighed er også op til 4 Mbit

Det bedste er prisen
medlemsskab 2000
pr.mnd. en hund

MVH Svend sacom@vesdjursnet.dk