Sekundær ADSL som backup - hvilken?
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 19-12-05 13:39

Hejsa,

Jeg har idag en 8 Mbit Cybercity forbindelse der kører helt som den skal.

Den driver mailserver, webservere m.v. og er derfor temmelig kritisk. Jeg
skal derfor have købt en sekundær forbindelse som til daglig måske
udelukkende bruges til enkelte services - men med det formål, at hvis
Cybercity-linjen eller noget udstyr på linjen, centralen m.v. går ned - så
kan jeg relativt hurtigt omdirigere services (vha DNS-tilretninger og lokal
konfiguration) til den ekstra forbindelse og dermed mindske nedetiden
betragteligt.

Spørgsmålet er, hvad der vil være den rigtige løsning. Bliver kablerne til
bygningen gravet over, så er det jo lige gyldigt om der står CC eller TDC
på linjen :)

Men også i den lidt mindre målestok - er der kombinationer af udbydere man
ikke bør eller bør vælge af hensyn til at opnå bedst mulig redundans?

Mvh,
/Kasper

Fra : Henrik Brandt

Dato : 19-12-05 13:54

Kasper Carøe Olsen wrote:
> [...]
>
> Men også i den lidt mindre målestok - er der kombinationer af udbydere man
> ikke bør eller bør vælge af hensyn til at opnå bedst mulig redundans?

Hej Kasper,

Du bør nok satse på en anden teknologi til din backup forbindelse end
ADSL. Hvis der opstår fejl på centralen vil det nok gå ud over alle
udbydere på den central.

Hvis du har mulighed for en bredbåndsforbindelse over fx. Kabeltv
(StofaNet, Webspeed m.fl.) ville jeg nok vælge det som sekundær opkobling.

Derudover bør du nok også overveje at konvertere til et
erhvervsabonnement, hvis det ikke er det du har i forvejen, da der er
langt bedre SLA på disse end på en alm. privatopkobling.

- Henrik

Fra : Niels

Dato : 20-12-05 01:03

Kasper Carøe Olsen skrev:

> [...]
> bygningen gravet over, så er det jo lige gyldigt om der står CC eller TDC

Du kunne prøve en trådløs forbindelse.
Eller kabel-TV internet.

Eller du kunne have en langsom GSM/GPRS-forbindelse som du kunne bruge til
at omdirigiere trafikken til en server, der står et helt andet sted.

Fra : ka.s

Dato : 20-12-05 10:59

Hejsa

Du kan evt. samle de to forskellige forbindelser i denne boks:
http://www.xincom.com/twr602.html

Hvis den ene linje går ned, skifter den automatisk over på den anden og
sørger for, at DNS også skifter. Meget smart.

Mvh. Kasper

Fra : \(6400\) Futte

Dato : 20-12-05 11:38

StofaNet kunne være en mulighed !

/F

Fra : Jens Schumacher

Dato : 20-12-05 18:31

altså kommer jo an på hvor du bor...
men wimax ville jeg da umiddelbart overveje.

tjek eventuelt http://www.clearwire.dk/