Mon ikke regningen ender hos borgerne/forb~
Fra : BJ

Dato : 14-12-05 17:19

Så har EU vedtaget overvågning af telefoni og e-mails:

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3442778/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : f00ge

Dato : 15-12-05 03:30

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote

> Så har EU vedtaget overvågning af telefoni og e-mails:
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3442778/

Herligt!
Skide godt gået, EU. Nu kan vi endelig få styr på de mange, mange
terrorister, vi har i Danmark.

Det var godt, at jeg stemmte ja ved til EU-afstemingen den tredje gang, I
spurgte os (selv om vi havde sagt nej to gange forinden).
Dejligt!

Fra : ShutEye

Dato : 15-12-05 11:59

> [...]
>
> Det var godt, at jeg stemmte ja ved til EU-afstemingen den tredje gang, I spurgte os
> (selv om vi havde sagt nej to gange forinden).

Lol! Ja det er altid dejligt at blive taget alvorligt ...

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-12-05 12:56

BJ wrote:
> Så har EU vedtaget overvågning af telefoni og e-mails:
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3442778/

Så må vi bare håbe at teoristerne ikke er kloge nok til at bruge
kryptering - ellers er det bare endnu et tiltag der koster forbrugeren
eller skatteyderen penge uden at have nogen som helst effekt (ligesom
teror hegn omkring havne områder m.m.).

mvh

Tim

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-05 19:19

> [...]
> eller skatteyderen penge uden at have nogen som helst effekt (ligesom teror

Netop - det her er at skyde efter myg med kanoner - det rammer de forkerte.

Kryptering er lettilgængeligt - så EU - DET EN OM'er!!!

Fra : 8270

Dato : 17-12-05 01:01

Nicolai wrote:

> Netop - det her er at skyde efter myg med kanoner - det rammer de forkerte.
>
> Kryptering er lettilgængeligt - så EU - DET EN OM'er!!!

Der findes så vidt jeg ved ingen tilgængelig kryptering som NSA ikke let
kan bryde, og mon ikke de gerne deler lidt med EU?

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Peter

Dato : 17-12-05 02:25

"8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> skrev i en meddelelse

> Der findes så vidt jeg ved ingen tilgængelig kryptering som NSA ikke let
> kan bryde, og mon ikke de gerne deler lidt med EU?

Der tror jeg du tager fejl. Selv et program som PGP, som i freeware
versionen kun bruger 128 bit cryptering, er næsten ubrydeligt, bare dit
password er godt nok.
Bruger du et password som "fido", fordi det hedder din hund, er det knækket
på under 5 minutter, men bruger du gode password som f.eks. "Manden i månen,
Bliver tyk og fed, af at spise - "Måneost"", vil det nok tage NSA ca. 40-50
år at bryde krypteringen , selv med de super computere de måske har til
rådighed. Bruger du endnu flere tegn vil det tage endnu længere tid.

PeterB

Fra : Jens G

Dato : 17-12-05 08:58

On Sat, 17 Dec 2005 02:25:27 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>år at bryde krypteringen , selv med de super computere de måske har til
>rådighed. Bruger du endnu flere tegn vil det tage endnu længere tid.

Er 128 bit antallet af tegn der bruges i beregningen af krypteringen,
eller er det antallet af bits der indgår i de tegn?
Hvis det er det sidste er man jo nede på at kunne benytte 16 tegn i
password.

Undskyld min uvidenhed.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 17-12-05 10:20

> [...]
JG> krypteringen, eller er det antallet af bits der indgår i de tegn?
JG> Hvis det er det sidste er man jo nede på at kunne benytte 16 tegn

Det er antallet af bits. Du kan f.eks. lave selve nøglen ved at tage
et meget langt løsen og så lave en 128-bits hash. Så kan du have så
mange tegn du vil i dit password.

/Benny

Fra : Karsten

Dato : 17-12-05 16:16

"Peter" <doc_069X@hotmail.com>skrev:
-klip-
>år at bryde krypteringen , selv med de super computere de måske har til
>rådighed. Bruger du endnu flere tegn vil det tage endnu længere tid.

det tror jeg også :)
og en god metode, synes jeg, er at genere et laaangt password på:

http://www.dir.dk/layouts/service/passwordgenerator.html

og så opbevare den på en usb nøgle som en textfil, og så
copy - paste når man skal bruge den, så er der jo ingen
tastetryk som evt. kan "lures" af :)

>PeterB

mvh. Karsten

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 17-12-05 13:10

"8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> wrote in message

> Der findes så vidt jeg ved ingen tilgængelig kryptering som NSA ikke let
> kan bryde, og mon ikke de gerne deler lidt med EU?

Hvordan ved du det? Kan du uddybe det lidt?

Mvh.,

Kaj Laursen
"I'm a piano player"

Fra : 8270

Dato : 17-12-05 15:18

Kaj S. Laursen wrote:
> "8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> wrote in message

> Hvordan ved du det?

Det må spørge en hjerneforsker om

>Kan du uddybe det lidt?

Jeg så engang et program om det på tv, men det er desværre længe siden,
så nej det kan jeg ikke.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 17-12-05 17:04

> Jeg så engang et program om det på tv, men det er desværre længe siden, så
> nej det kan jeg ikke.

Så kan jeg vist også nøjes med at sige at du ikke har ret.

Mvh.,

Kaj

Fra : 8270

Dato : 17-12-05 17:07

Kaj S. Laursen wrote:
> "8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> wrote in message

> Så kan jeg vist også nøjes med at sige at du ikke har ret.

Jeg kan til gengæld sige at alle krypteringsprogrammer der laves eller
sælges i USA har inbygget en bagdør til NSA (også PGP). Det er et lovkrav.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Martin Schultz

Dato : 17-12-05 17:19

8270 <""> skrev 2005-12-17:

> Jeg kan til gengæld sige at alle krypteringsprogrammer der laves eller
> sælges i USA har inbygget en bagdør til NSA (også PGP). Det er et lovkrav.

Dokumentation?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-12-05 17:37

8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk wrote:
> Jeg kan til gengæld sige at alle krypteringsprogrammer der laves eller
> sælges i USA har inbygget en bagdør til NSA (også PGP). Det er et
> lovkrav.

Prøv at søge på Google med ordene "pgp" og "backdoor". Så vil du se,
at du tager fejl.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : 8270

Dato : 17-12-05 19:30

Per H. Nielsen wrote:

> Prøv at søge på Google med ordene "pgp" og "backdoor". Så vil du se,
> at du tager fejl.

Du har ret, jeg huskede forkert. Netop PGP har lykkedes at undgå loven.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : f00ge

Dato : 17-12-05 15:02

"8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> wrote

> kan bryde, og mon ikke de gerne deler lidt med EU?

Med garanti ikke.

Fra : 8270

Dato : 17-12-05 15:19

f00ge wrote:
> "8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> wrote

> Med garanti ikke.

Det gør de allerede med de lande der er med i echelon.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : f00ge

Dato : 17-12-05 22:02

"8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk"> wrote in message:

> Det gør de allerede med de lande der er med i echelon.
De indsamler info fra de lande, ja. Men hvis de deler bare en lille, bitte
smule, så er det kun UK, som får lidt af kagen. De andre får sq nada.

Fra : 8270

Dato : 17-12-05 23:11

f00ge wrote:

> De indsamler info fra de lande, ja. Men hvis de deler bare en lille, bitte
> smule, så er det kun UK, som får lidt af kagen. De andre får sq nada.

Det er ikke helt rigtigt. For eksempel er Australien også med, og
muligvis Tyskland?

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Brian Mortensen

Dato : 18-12-05 13:46

8270 wrote:

> Der findes så vidt jeg ved ingen tilgængelig kryptering som NSA ikke let
> kan bryde, og mon ikke de gerne deler lidt med EU?

Jeg kan ikke lade være med at små grine her. Ser du for meget X-files og
Enemy of the State? Havde NSA blot en brøkdel af de muligheder som du
her påstår de har, så havde verden set meget anderledes ud.

Jeg må skuffe dig. Jeg tror sgu heller ikke at der faldt en UFO ned i
Roswell...

Med hensyn til deling af efterretninger så nej. Der hersker en benhård
konkurrence og mistro blandt efterretningstjenester, hvilket også er
årsag til at EU ikke har deres eget "CIA / NSA"... Selv internt i lille
Danmark kan PET og FE ikke samarbejde!

England, Canada og Israel er givetvis de eneste der har en særstatus for
USA, men der er stadig kun tale om lejlighedsvis samarbejde - når det
tjener USA's interesser. Israel har endda offentlig erkendt at have
spioneret mod USA... Med andre ord, tro ikke på en skid du hører...

--
/Brian

Fra : 8270

Dato : 18-12-05 16:05

Brian Mortensen wrote:

> Jeg kan ikke lade være med at små grine her. Ser du for meget X-files og
> Enemy of the State? Havde NSA blot en brøkdel af de muligheder som du
> her påstår de har, så havde verden set meget anderledes ud.

Jeg tror du overfortolker, jeg er ikke en af dem der tror på
konspirations teorier.

> Jeg må skuffe dig. Jeg tror sgu heller ikke at der faldt en UFO ned i
> Roswell...

Det var en vejrballon, og der har været mennesker på månen, basta.

> [...]
> tjener USA's interesser. Israel har endda offentlig erkendt at have
> spioneret mod USA... Med andre ord, tro ikke på en skid du hører...

Hvad angår traditionelle efteretninger har du helt og aldeles ret, men
drejer det sig om terror, ser tingene helt anderledes ud.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-05 17:04

8270 pretended :

> Jeg tror du overfortolker, jeg er ikke en af dem der tror på konspirations
> teorier.

Jeg forstår godt Brian opfattede det sådan. Jeg må indrømme at jeg også
tænkte "ja ja, du har set for mange film" da jeg læste dit indlæg.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : 8270

Dato : 18-12-05 18:37

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg forstår godt Brian opfattede det sådan. Jeg må indrømme at jeg også
> tænkte "ja ja, du har set for mange film" da jeg læste dit indlæg.

Jeg bor heldigvis i et land hvor vi har tillid til vores regering. De
film og tv serier i hentyder til stammer fra et land hvor de, delvist
berettiget, mistror deres regering. Desværre er der jo nogle herhjemme
der hopper med på vognen. Min information stammer fra
dokumentarprogrammer, og (rødme) aviser.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-12-05 18:51

8270" <""mdm\"@(8270)webspeed.dk wrote:

> Min information stammer fra dokumentarprogrammer, og (rødme) aviser.

Hvad så med en troværdig kilde til påstanden om, at der skulle være et
lovkrav i USA om bagdøre i krypteringssystemer?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : 8270

Dato : 18-12-05 19:34

Per H. Nielsen wrote:

> Hvad så med en troværdig kilde til påstanden om, at der skulle være et
> lovkrav i USA om bagdøre i krypteringssystemer?

Det tror jeg at jeg, i sin tid, havde fra CNN.com, i forbindelse med at
FBI forsøgte at få PGP bagmanden dømt.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-12-05 19:36

8270 <""> skrev 2005-12-18:

> Det tror jeg at jeg, i sin tid, havde fra CNN.com, i forbindelse med at
> FBI forsøgte at få PGP bagmanden dømt.

DEt er ikke det han skulle dømmes for. Det de ville have ham dømt for
var eksport af stærk kryptering hvilket på det tidspunkt ikke var helt
lovligt.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-12-05 20:00

8270 explained on 18-12-2005 :
> Min information stammer fra dokumentarprogrammer, og (rødme) aviser.

Var de dokumentarprogrammet lavet i USA ? :)

Fra : 8270

Dato : 18-12-05 20:42

Henrik Stidsen wrote:
> 8270 explained on 18-12-2005 :

> Var de dokumentarprogrammet lavet i USA ? :)

Nu holder vi. E.O.D.

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Peter

Dato : 19-12-05 00:50

> Jeg bor heldigvis i et land hvor vi har tillid til vores regering.

Måske skulle du være lidt mere kritisk, når du titter på flimmerkassen og
læser aviser.
Selv i vores lille trygge land bliver befolkningen i den grad manipuleret,
at nogen højere oppe, må tage sig til hovedet, over den brede befolknings
dumhed.

Peter

PS. Behøver vel næsten ikke at tilføje, at jeg ikke deler din tillid.

Fra : Brian Lund

Dato : 29-12-05 02:09

> Så har EU vedtaget overvågning af telefoni og e-mails:
>
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3442778/

Så skal de dælme bruge mange folk til at aflytte samtaler, og udvikle smarte
computer programmer, og have mange computere kørende...

Terroristerne er nemlig slet ikke smarte nok til at sætte "en 'ko' ind i
rundetårn" istedet for "en bombe ind i rundetårn"
I praksis tvivler jeg på det hjælper dem en milimeter, medmindre
terroristerne dummer sig...

Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-12-05 02:26

Brian Lund wrote on 29-12-2005 :
> Så skal de dælme bruge mange folk til at aflytte samtaler, og udvikle smarte
> computer programmer, og have mange computere kørende...

Echelon ? :)

Der er ingenting der skal aflyttes af mennesker, det handler om data
der skal gemmes og kunne findes frem hvis der bliver brug for det. Så
der er måske arbejde til 1-2 personer pr teleselskab til
administration.

> I praksis tvivler jeg på det hjælper dem en milimeter, medmindre
> terroristerne dummer sig...

F.eks. ved at glemme at kryptere deres emails og lign ...

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Brian Mortensen

Dato : 30-12-05 19:04

Henrik Stidsen wrote:

> F.eks. ved at glemme at kryptere deres emails og lign ...

Ja, og erfaringer viser at de ting som virkelig batter overbringes med
bl.a. kurér eller andre ikke-digitale veje. F.eks. viser de
efterfølgende undersøgelser af 11. september at en stor del af
informationerne blev udvekslet via kurér..

--
/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-12-05 22:09

Brian Mortensen formulated the question :
> [...]
> kurér eller andre ikke-digitale veje. F.eks. viser de efterfølgende
> undersøgelser af 11. september at en stor del af informationerne blev

Uha, så må vi hellere til at pålægge kurererne at gemme kopier af alt
hvad de leverer - og det skal gemmes i mindst 18 år...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-12-05 00:31

Henrik Stidsen wrote:

> Uha, så må vi hellere til at pålægge kurererne at gemme kopier af alt
> hvad de leverer - og det skal gemmes i mindst 18 år...

Postdanmark burde åbne, kopiere og arkivere kopierne alt før de udbragte
det.

Jeg er sikker på at ekspertisen til dette er til at finde i det gamle
DDR. Måske er det også til at finde i USA - Så slipper vi også for
besværlige afstemninger og dommer kendelser.

Mvh,

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-12-05 02:25

Thomas Jensen explained on 31-12-2005 :

> Postdanmark burde åbne, kopiere og arkivere kopierne alt før de udbragte det.

Vi bør nok overveje at forbyde kommunikation uden om DR's radiokanaler.
Og disse skal vi nok censurere - at grundloven forbyder det er vist
bare en formsag :)

> Jeg er sikker på at ekspertisen til dette er til at finde i det gamle DDR.
> Måske er det også til at finde i USA - Så slipper vi også for besværlige
> afstemninger og dommer kendelser.

Helt klart, det er vejen frem :)

Og så er vi vist nået dertil at pointen burde være sevet ind hos de
fleste ;)

Fra : Brian Mortensen

Dato : 31-12-05 16:20

Henrik Stidsen wrote:

> Uha, så må vi hellere til at pålægge kurererne at gemme kopier af alt
> hvad de leverer - og det skal gemmes i mindst 18 år...

Tilføjelse: Der skal ligeledes laves en lov der forbyder dem at æde
eller på anden måde bortskaffe dokumenterne, hvis de bliver
kompromiteret.. Har vedkommende memoreret informationerne er det imod
loven at begå selvmord endsige blive dræbt af 3. part.

Paradoksalt nok skal straffen være dødsstraf, hvis loven overtrædes

--
/Brian - der ønsker alle et godt nytår

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-01-06 18:11

Brian Mortensen explained on 31-12-2005 :
> Har vedkommende memoreret informationerne er det imod loven at begå selvmord
> endsige blive dræbt af 3. part.

Det skal vel bare være ulovligt at dø sådan helt generelt - man kan jo
ligge inde med vigtige oplysninger :)

De har allerede indført det nogen steder:
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=325432 (godt nok af en
lidt anden årsag, men det er jo nok bare en undskyldning...)