DK Dixen - stabilitet ?
Fra : Frans Meyer

Dato : 24-11-05 18:19

Hej!

Jeg spurgte forleden en ISPer om hvorfor de ikke peer med DIX'en.... idet
trafikken gik rundt om Frankfurt.... mellem dem og TDC...

Svaret var - citat:

"ang dk dixen så har vi valgt ikke at peer med den da den ikke har den
stabilitet som ve behøver. "

Øhmm.... kan det værre korrekt?

mvh
Frans

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 24-11-05 18:47

"Frans Meyer" <fm@meyer_@.dk> wrote in

> [...]
>
> Svaret var - citat:
>
> "ang dk dixen så har vi valgt ikke at peer med den da den ikke har den

Sidste år var der flere episoder med ustabilitet og problemer med
strømmen på DIX'en. Årsagerne var bl.a. manglende / utilstrækkelig UPS-
kapacitet og ditto generatoranlæg.

Derudover er flere og flere af de store ISP'ere på vej væk fra DIX'en med
deres peeringer, bl.a. på grund af ovenstående.

For at de helt store ISP'ere vil peere, skal der oftest være en vis
trafikmængde, som gør det attraktivt for begge parter at indgå en
peering. At den pågældende ISPs trafik ryger over Frankfurt, kan måske
hænge sammen med at ISP'en ikke peerer direkte med TDC.

mvh
Lars

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 24-11-05 20:22

On Thu, 24 Nov 2005 18:18:36 +0100, Frans Meyer wrote:
> Hej!
>
> Jeg spurgte forleden en ISPer om hvorfor de ikke peer med DIX'en.... idet
> trafikken gik rundt om Frankfurt.... mellem dem og TDC...

Hvilken ISP?

> Svaret var - citat:
>
> "ang dk dixen så har vi valgt ikke at peer med den da den ikke har den
> stabilitet som ve behøver. "
>
> Øhmm.... kan det værre korrekt?

Nej. Set i forhold de andre IX'er jeg har erfaring med, er DIX'en en af
de mest driftstabile (det skal nok også ses i forhold til at DIX kun er
een fysisk ethernet switch, i forhold til andre IX'er).

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Frans Meyer

Dato : 25-11-05 15:56

"Michael Lyngbøl" <bit-bucket@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 24 Nov 2005 18:18:36 +0100, Frans Meyer wrote:
>
> Hvilken ISP?

Det ved jeg ikke om relevant....jeg tænker at bolden er mere interessant end
manden....

vh
Frans

Fra : Morten Birkelund

Dato : 26-11-05 13:09

"Frans Meyer" <fm@meyer_@.dk> wrote in message

> Det ved jeg ikke om relevant....jeg tænker at bolden er mere interessant
> end manden....

Sikkert Tiscali, de er for fine til DIX.

-
Morten Birkelund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-11-05 13:14

"Morten Birkelund" <news@remember.dk> wrote in message
> "Frans Meyer" <fm@meyer_@.dk> wrote in message

> Sikkert Tiscali, de er for fine til DIX.

De er på dix
http://weather.tele2.dk/index.cgi?OVERVIEW=VEJR_FREMKOM&GRAFLIST=5254&HASH=7e36b498dfa1ced33054a014096b7ba9&ZOOM=6

Fra : Morten Birkelund

Dato : 27-11-05 13:50

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> De er på dix
> http://weather.tele2.dk/index.cgi?OVERVIEW=VEJR_FREMKOM&GRAFLIST=5254&HASH=7e36b498dfa1ced33054a014096b7ba9&ZOOM=6

Så er der blot mange udbydere de ikke peere med.

--
Morten Birkelund

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-11-05 15:12

> Så er der blot mange udbydere de ikke peere med.

Sådan var det før Tele2 købte Tiscali - beslutningen var taget i Italien,
og - som jeg kunne forstå på flere teknikere på kontoret i Danmark - ikke
synderlig populær.

--
Mvh. Jesper

Fra : Morten Birkelund

Dato : 27-11-05 20:23

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message

> Sådan var det før Tele2 købte Tiscali - beslutningen var taget i Italien,
> og - som jeg kunne forstå på flere teknikere på kontoret i Danmark - ikke
> synderlig populær.

Så er de nu på dixen med fuld blæs igen?

Grunden til at den beslutning var meget upopulær var at alt deres trafik
blev regnet som udlandstrafik.

--
Morten Birkelund

Fra : Morten Birkelund

Dato : 24-11-05 23:55

> [...]

> Svaret var - citat:
>
> "ang dk dixen så har vi valgt ikke at peer med den da den ikke har den

Vuder selv.

http://www.dix.dk/faq/#1

-Citat Start-
What happens if the power fails at the DIX, or the switch fails?
Should the power fail at the DIX or the main DIX switch fail, the peerings
between the providers will of course dissapear. Since no operator is allowed
to have transit traffic (which could be international traffic) flowing on
the DIX switch, then all national traffic would automatic be re-routed on
each providers international link in case of a failure. Some providers may
also have other national peerings in Denmark, and the traffic could then
flow that way. When the DIX returns to normal operation, traffic would again
automatic be routed via the DIX.

Will the Internet in Denmark stop in case of a failure on the DIX?
NO! As explained above there will perhaps be a short interrupt while traffic
is being automatic re-routed to other links. Also traffic may be slower than
usual, if it is being routed via international links instead of via national
links.

How is power protected at the DIX?
At present the DIX is protected with battery supplied backup power. This
will last approx. 20 minutes before the switch shuts down. In this period
the ISP's can either manually re-route traffic or just let the network do it
automatically. However UNI-C are in the progress of installing a complete
diesel based power solution, which will have enough power to keep the entire
building with cooling running for unlimited time, in case of failures in the
powergrid. The first parts of this system are being installed before the end
of 2004 and the diesel generator will be online sometime in 2005. The
generator is mainly being installed to be able to keep internal servers and
networking equipment in other parts of the building running in case of
powerfailures, but it will also be of benefit to other installations in the
building, such as the DIX.
-Citat Slut-

--
Morten Birkelund

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-11-05 14:04

"Frans Meyer" <fm@meyer_@.dk> writes:

> [...]
>
> Svaret var - citat:
>
> "ang dk dixen så har vi valgt ikke at peer med den da den ikke har den

Definer stabilitet...

DIX'en er designet og drevet efter ønsket om et lettilgængeligt og
billigt "mødested". Konstruktionen stammer fra dengang udlandstrafik
var usandsynligt dyr (set med moderne øjne).

Det koster omkring 40000 kr/år at have en gigabit-snabel ind i
DIX-switchen, incl. skabsplads til nødvendigt udstyr. Dertil kommer
prisen for forbindelse mellem udbyderens nærmeste PoP og selve DIX'en
i Lyngby.

For den slags penge får man ikke meget redundans og nødstrøm, men
DIX'en har egentlig været klippestabil alligevel.

Jeg har været involveret i driften af den i syv år nu og kan ikke
huske ret mange afbrydelser. Der var naturligvis en stor
strømafbrydelse i 2003 (dækkede Sjælland og Skåne i mange timer) og en
mindre i 2004. Begge var meget længere end UPS'en (ja, der er UPS)
kunne bære.

Jeg mener, at oppetiden før 2003-afbrydelsen var noget over to år.

De to strømafbrydelser var første gang, der blev efterlyst bedre
nødstrøm på DIX'en og der er vist ikke noget urimeligt i at sige, at
det ikke var de store udbydere, der efterlyste det (jvf. FAQ'en punkt
11/12.)

Senere har strømmen været afbrudt kortvarigt i foråret i forbindelse
med at hele bygningen, hvor DIXen huserer, har fået ny strøm. Der
BURDE være etableret generator på dette nye strømsystem, men slagsmål
om lokalplanen(!) har forsinket dette en del. Kort fortalt er
generatoren indkøbt, men det er vanskeligt at få lov til at stille den
op.

Sikkerheden på DIXen HAR udviklet sig væsentligt siden 1998... Jeg kan
huske, at en tredjedel af udbyderne på DIX'en var koblet af nogle
timer dengang, fordi en uheldig tekniker (*host*) var kommet til at
sparke et strømkabel ud af en kontakt uden at opdage det. Det kan lyde
horribelt i dag, men hverken de berørte udbydere eller DIX-driften så
det som mere end en dum hændelse dengang.

Den slags kunne (7-9-13) ikke forekomme i dag, hvor både strøm og
fysisk adgang er sikret på et langt højere niveau.
--
Peter B. Juul, o.-.o "En fremmed er en idiot,
The RockBear. ((^)) du ikke har smadret endnu."

Fra : Niels

Dato : 30-11-05 16:38

Frans Meyer skrev:

> Hej!
>
> Jeg spurgte forleden en ISPer om hvorfor de ikke peer med DIX'en.... idet
> trafikken gik rundt om Frankfurt.... mellem dem og TDC...

Ja, jeg undrer mig også. Vi har lige skiftet fra Tiscali/tele2 (bl.a. pga
det med port 25) til Webpartner og i nogle uger overlappede vi. Det betød
at når min desktop snakkede med min printserver 10 meter væk blev trafikken
sendt over London.

--
Niels

Fra : Morten Birkelund

Dato : 30-11-05 19:10

"Niels" <elgaard@agol.dk> wrote in message
> [...]

> det med port 25) til Webpartner og i nogle uger overlappede vi. Det betød
> at når min desktop snakkede med min printserver 10 meter væk blev

Endelig noget brugbart, hvis alle der diskuterer routning husker at skrive
til og fra udbyder så er det noget lettere at kommentere sagerne.

--
Morten Birkelund

Fra : James Rune Hansen

Dato : 30-12-05 23:21

> Endelig noget brugbart, hvis alle der diskuterer routning husker at skrive
> til og fra udbyder så er det noget lettere at kommentere sagerne.

Helt enig.. Men at DIX'en har været lidt ustabil er jo ret kendt.. Der er
også mange af udbyderne som har private peeringer.

Og skal man idag peere med TDC så er det et krav at man er på flere peering
points enten "offentlige" eller deres private.. Det er for at undgå at hvis
fx. dix fejler at der så en masse routes der rykkes om..

Ang. tiscali's beslutning så er det vist politisk som meget andet i denne
verden.. Til gene for teknikere..

/James

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-12-05 02:38

"James Rune Hansen" <james@jemmer.dk> writes:

> Helt enig.. Men at DIX'en har været lidt ustabil er jo ret kendt..

Gider du så ikke uddybe det? Det er sandt at sige ikke særlig kendt af
mig, og jeg sidder trods alt med en del af driften af den.

> Der er
> også mange af udbyderne som har private peeringer.

Ja. Det har intet med sagen at gøre. Det er en glimrende måde at
aflaste sit DIX-link eller skabe redundans til Særligt Vigtige Peers.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-01-06 18:51

On Fri, 30 Dec 2005 23:21:17 +0100, James Rune Hansen wrote:

> Helt enig.. Men at DIX'en har været lidt ustabil er jo ret kendt.. Der er
> også mange af udbyderne som har private peeringer.

Nu arbejder jeg ikke laengere for en ISP - men jeg har da stadigt
oeret til jorden som man siger - og som jeg ser det, saa er DIX'en
ganske stabil - en af de mest stabile IX'er jeg kender.

DIX'en er lille og enkelt opbygget sammenlignet med andre IX'er, og det
er i al fald en af aarsagerne til at den har vaeret stabil. Jeg husker
kun problemer i forbindelse med stroem problemer, som jeg ved at Uni-C
har gjort ting for at forbedre, og installerer en diesel generator saa
snart de faar lov at stille den op for myndighederne.

> Og skal man idag peere med TDC så er det et krav at man er på flere
> peering points enten "offentlige" eller deres private.. Det er for at
> undgå at hvis fx. dix fejler at der så en masse routes der rykkes om..

Det her *INTET* med DIX'en stabilitet at goere - det kan jeg godt
garantere dig.

> Ang. tiscali's beslutning så er det vist politisk som meget andet i
> denne verden.. Til gene for teknikere..

Internet er business, ikke nogen gavebod.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer