ComX upload?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-11-05 13:06

Hej

Er der nogen af jer med ComX der kan sende med det de lover.
Jeg har en 6 Mbit upload, men kan kun sende med ca. 370 Kbs.
Har sendt til flere forskellige som har 10 Mbit linjer.

// Sid

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-11-05 14:06

sls(2770) skrev:

> [...]
> Jeg har en 6 Mbit upload, men kan kun sende med ca. 370 Kbs.
> Har sendt til flere forskellige som har 10 Mbit linjer.

ja jeg har comx, og synes da jeg for rigeligt båndbredde også upload.

Kan jo være du har en router, trådløs forbindelse, firewall eller
lign. foran som forsinker din hastighed.

Jeg har 2/2Mbit og modtager og sender med 6Mbit.

Det kan selfølgelig afvige, da det jo kommer an på hvilken
destination det er..

Prøv at lave en tracert til den du vil sende til og se hvordan routen
ser ud.

Send mig en mail, så kan vi evt teste det imellem os.
Mvh. Bjarke H.

Fra : Svend

Dato : 19-11-05 16:35

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> destination det er..
>
> Prøv at lave en tracert til den du vil sende til og se hvordan routen

Hej

Jeg vil gætte på at det er fordi at det er en dbnet.dk kunde du vil
uploade til. Det stupide ved dette er at mens trafikken fra dbnet.dk går
mere eller mindre direkte til comx, har comx valgt at sende trafikken
over london til dbnet.dk

Derfor oplever du en stor forskel på up og download.

--
Svend

Fra : sls\(2770\)

Dato : 19-11-05 17:09

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere eller mindre direkte til comx, har comx valgt at sende trafikken over

Ja, den ene har DB, men jeg sender også til en som har TDC 2 Mbit.. Han kan
downloade fra mig med 170 Kbs, men med 220 Kbs fra ham med DB. Og ComX burde
da have hul igennem til TDC?
Hvorfor mon de vælger at sende via London til DB? De må vel have en aftale
når DB sender direkte..

// Sid

Fra : Svend

Dato : 20-11-05 15:18

sls(2770) wrote:

> [...]
> da have hul igennem til TDC?
> Hvorfor mon de vælger at sende via London til DB? De må vel have en aftale

Ja det kan undre, men nu har comx jo før haft problemmer når det gælder
indlandstrafik, jeg tror ikke det er højt prioteret, desværre. Men jeg
har set problemmet før ifm. med upload og dbnet.dk.

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle traceroutes fra andre udbydere mod
comx.

--
Svend

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-11-05 15:27

On Sun, 20 Nov 2005 15:17:33 +0100, Svend <2@lazy.dk> wrote:

>Jeg kunne godt tænke mig at få nogle traceroutes fra andre udbydere mod
>comx.

http://traceroute.org/#Denmark
http://trace.tele.dk/
http://webtrace.uni2.net/

/Jarlskov

Fra : Svend

Dato : 21-11-05 12:30

Lasse Jarlskov wrote:

> http://traceroute.org/#Denmark
> http://trace.tele.dk/
> http://webtrace.uni2.net/
>
> /Jarlskov
den første var da lækker, men jeg kunne godt tænke mig en fra en
dbnet.dk kunde.

--
Svend

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-11-05 13:08

Svend wrote:

> den første var da lækker, men jeg kunne godt tænke mig en fra en
> dbnet.dk kunde.

Tracing route to 81.161.156.103 over a maximum of 30 hops

1 1 ms <1 ms <1 ms 10.100.100.1
2 <1 ms <1 ms <1 ms 82.143.207.1
3 1 ms <1 ms <1 ms ge2-2.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.5]
4 <1 ms <1 ms <1 ms ge3-0.br2.cph1.dbnet.dk [82.143.217.97]
5 1 ms <1 ms <1 ms 217.6.24.85
6 1 ms <1 ms <1 ms 62.159.61.250
7 2 ms 6 ms 1 ms 81.19.248.202
8 1 ms 1 ms 1 ms 172.31.4.26
9 4 ms 2 ms 2 ms 172.31.4.38
10 15 ms 15 ms 15 ms 172.31.4.33
11 15 ms 15 ms 15 ms 82.211.224.165
12 15 ms 15 ms 15 ms 81.161.156.103
13 15 ms 15 ms 15 ms 81.161.156.103

Trace complete.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-11-05 16:56

ja det lyder mærkeligt,,, kan da huske det på et tidspunkt kørte
direkte begge veje. Men kan vel være ændringer fra begge der gør sig
gældende.. Jeg så også at traffiken mellem DBnet og tele2 ændrede
sig på et tidspunkt så det gav ca. 10ms forskel, noget der skete fra
det ene til det andet øjeblik.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-11-05 15:18

On 19 Nov 2005 07:55:30 -0800, "Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com>
wrote:

>Jeg så også at traffiken mellem DBnet og tele2 ændrede
>sig på et tidspunkt så det gav ca. 10ms forskel, noget der skete fra
>det ene til det andet øjeblik.

Det har du ret i:
http://weather.tele2.dk/index.cgi?OVERVIEW=VEJR_FREMKOM&GRAFLIST=34660&HASH=f02a342773fce0dab13c964ad9ee0e7d&ZOOM=6

/Jarlskov

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-11-05 19:46

sls(2770) skrev:

> [...]
> da have hul igennem til TDC?
> Hvorfor mon de vælger at sende via London til DB? De må vel have en aftale

Lyder mærkeligt, har du tjekket:

- om dit lokale udstyr virker optimalt?

specielt om du bruger trådløst som ikke kan trække læsset, eller
måske en dårlig router
og specielt hvis du bruger kabel, og selv har lavet dette, om det nu er
monteret korrekt.

Fra : sls\(2770\)

Dato : 20-11-05 11:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

sls(2770) skrev:

> [...]

>måske en dårlig router
>og specielt hvis du bruger kabel, og selv har lavet dette, om det nu er

Hej igen....

Nu har jeg fået testet min forbindelse på en hurtig FTP, og der kunne jeg
sende med 10 Mbit. Så jeg er vel bare uheldig med at dem jeg sender til, har
ComX en dårlig routing til. Troede bare ikke at det betød så meget med
routingen ved filoverførsel, men mere latency i spil det gik ud over... Men
hvad ved jeg om det
Så der er vel ikke noget at gøre ved det, udover at håbe på at ComX får
taget sig sammen, og holder deres trafik i landet.....

Takker for hjælpen...

Mvh Sid

Fra : Niklas Petersen

Dato : 20-11-05 12:03

sls(2770) wrote:
> Så der er vel ikke noget at gøre ved det, udover at håbe på at ComX får
> taget sig sammen, og holder deres trafik i landet.....

Du kunne jo eventuelt lave en traceroute til de adresser, der kører
langsomt, og se om turen går en dum vej. Hvis den gør, kunne du jo
skrive til ComX og foreslå dem at rette det.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-05 12:04

sls(2770) skrev:

> [...]
> Så der er vel ikke noget at gøre ved det, udover at håbe på at ComX får
> taget sig sammen, og holder deres trafik i landet.....

Jo selvtak men svarede jo bare ikke påhvad jeg spurtge om...

der burde ikke være et hastighedsproblem med de sider du snakkede
om..jeg ved da det køre godt imellem TDC i hvertfald...

og selvom man tager til USA kan man da godt få gode hastigheder...

fx http://www.giganews.com/test_connect.html siger 6Mbit både på
europa og usa

Fra : sls\(2770\)

Dato : 20-11-05 12:55

> [...]

>om..jeg ved da det køre godt imellem TDC i hvertfald...

>og selvom man tager til USA kan man da godt få gode hastigheder...

Jo, jeg har selv lavet mine kabler, men når jeg kan downloade med 10 Mbit et
sted fra, må jeg gå ud fra at de virker.. Ved ikke hvosdan jeg ellers skal
teste dem?

Her er en tracert til DanskBredbånd

Rute spores til 82.143.xxx.xxx over et maksimum af 30 hop

1 <1 ms <1 ms <1 ms 81.161.168.2
2 <1 ms <1 ms <1 ms 82.211.224.161
3 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.42
4 <1 ms <1 ms <1 ms 172.31.4.45
5 <1 ms <1 ms <1 ms 213.242.108.149
6 1 ms 1 ms 1 ms ae-0-54.mpls2.Copenhagen1.Level3.net
[213.242.10
7.50]
7 14 ms 14 ms 14 ms ae-1-0.bbr1.Frankfurt1.Level3.net
[212.187.128.3
0]
8 14 ms 14 ms 14 ms ge-4-0.hsa1.Frankfurt1.Level3.net
[195.122.136.3
]
9 14 ms 14 ms 14 ms 62.156.139.201
10 14 ms 14 ms 14 ms 217.239.39.61
11 14 ms 14 ms 14 ms 217.6.24.86
12 15 ms 14 ms 14 ms ge4-8.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.98]
13 15 ms 15 ms 15 ms ge1-1.dr1.cph4.dbnet.dk [82.143.217.18]
14 * * * Anmodning fik timeout.
15 * ^C

Laver lige en til ham med TDC når han kommer på igen...

Mvh Sid

Fra : Morten Birkelund

Dato : 20-11-05 22:02

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> wrote in message

> Her er en tracert til DanskBredbånd
> 12 15 ms 14 ms 14 ms ge4-8.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.98]
> 13 15 ms 15 ms 15 ms ge1-1.dr1.cph4.dbnet.dk [82.143.217.18]
> 14 * * * Anmodning fik timeout.

Her er en til den sidste router fra den maskine du testede FTP mod
(83.221.139.209)

-SNIP-
1 1 ms 1 ms 1 ms 83.221.139.212
2 <1 ms <1 ms <1 ms ge2-2.cr1.gl.cph.ngdc.net [217.116.226.197]
3 1 ms 1 ms 1 ms bredbandsbolaget-gw.dix.dk [192.38.7.65]
4 1 ms 1 ms 1 ms ge6-0.br2.cph1.dbnet.dk [82.143.217.85]
5 1 ms 1 ms 1 ms 82.143.217.90
6 1 ms 1 ms 1 ms ge4-8.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.98]
7 1 ms 1 ms 1 ms ge1-1.dr1.cph4.dbnet.dk [82.143.217.18]
-SNAP-

Der er som du kan se en lidt anden routning.

--
Morten Birkelund

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-05 13:17

sls(2770) skrev:

> [...]
> sted fra, må jeg gå ud fra at de virker.. Ved ikke hvosdan jeg ellers skal

med en advanceret netværkstester ahh hvis du ikke lige har en
sådan, så tjek de er monteret præsis som
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

selvom det måske virker ordenligt den ene vej, kan det være fordi det
ene par er monteret forkert, der bruges 2 par til 100mbit
netværk, er det ene modtager eller sendeben monteret forkert i
forhold til de par der transmitere data vil der opstå fejl... Men
ellers burde det jo virke når du siger du kan uploade med 10mbit til
en anden server.

> [...]
> 12 15 ms 14 ms 14 ms ge4-8.dr1.cph1.dbnet.dk [82.143.217.98]
> 13 15 ms 15 ms 15 ms ge1-1.dr1.cph4.dbnet.dk [82.143.217.18]

Sådan ser det også ud herfra.

> Laver lige en til ham med TDC når han kommer på igen...

går direkte over til tdc herfra..

lavede lige en test se http://www.gratishost.dk/uploads/speedtest.PNG

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-11-05 23:14

Morten Birkelund skrev:

> [...]
> 7 1 ms 1 ms 1 ms ge1-1.dr1.cph4.dbnet.dk [82.143.217.18]
> -SNAP-
>
> Der er som du kan se en lidt anden routning.

Jeg er forvirret hvilke IP adresser er det nu du snakker om her?

hvis jeg på comx netværket tester til 83.221.139.209 for jeg dette:

traceroute to 83.221.139.209 (83.221.139.209), 30 hops max, 40 byte
packets
1 81.161.186.2 (81.161.186.2) 1.282 ms 1.06 ms 1.108 ms
2 81.161.166.49 (81.161.166.49) 1.362 ms 1.3 ms 1.245 ms
3 172.31.4.53 (172.31.4.53) 1.536 ms 1.495 ms 1.437 ms
4 172.31.4.58 (172.31.4.58) 1.623 ms 1.652 ms 1.545 ms
5 172.31.4.62 (172.31.4.62) 1.856 ms 1.882 ms 1.74 ms
6 ge2-6.cr1.gl.cph.ngdc.net (192.38.7.93) 2.427 ms 2.423 ms 2.386 ms
7 ge2-1.dr1.gl.cph.ngdc.net (217.116.255.54) 3 ms 2.991 ms 2.947 ms
8 83.221.139.209 (83.221.139.209) 2.411 ms 2.382 ms 2.322 ms

Men det er da ikke den tracert du lister op?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-11-05 17:18

ser sku noget fejlbehæftet ud.... tro det vist er ren konfiguration,
det må da kunne løses

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-11-05 18:19

On 2005-11-21, Bjarke Hansen <bjarke_h@hotmail.com> wrote:

> ser sku noget fejlbehæftet ud.... tro det vist er ren konfiguration,
> det må da kunne løses

Hvorfor mener du den er fejlbehæftet (altså udover at de sourcer pakker
fra RFC1918-område)?

--
Andreas

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 03-12-05 15:08

Bjarke Hansen wrote:
> ser sku noget fejlbehæftet ud.... tro det vist er ren konfiguration,
> det må da kunne løses

Her er svaret :

Tak for din mail.

Vi har nu fået svar fra vores netværksafdeling. Det viser sig at ComX
har samme pirring aftaler som dbnet. Dvs. med henholdvis level3 og
jaynet. I dit tilfælde vælger trafikken den korteste vej som går via
level3. I forbindelse med en opgradering af vores netværk vil vi i
nærmeste fremtid sammen med dbnet ændre route, så vi går gennem jaynet.
Vi forventer en løsning inden for max 3 uger.

Med venlig hilsen

ComX kundeservice

Fra : Morten Birkelund

Dato : 03-12-05 15:51

"Svend Erik Høst" <2@lazy.dk> wrote in message

> Vi har nu fået svar fra vores netværksafdeling. Det viser sig at ComX har
> samme pirring aftaler som dbnet. Dvs. med henholdvis level3 og jaynet. I
> dit tilfælde vælger trafikken den korteste vej som går via level3.

Jeg tvivler meget på at de har samme peering aftale, dog er det nok mere at
de ikke har fået lavet en peering aftale mellem hinanden.

Det skulle være meget let for dem at få Gbit mellem deres netværk, da begge
jo er på dix.

--
Morten Birkelund

Fra : Svend

Dato : 03-12-05 23:41

Morten Birkelund wrote:
> "Svend Erik Høst" <2@lazy.dk> wrote in message

> Jeg tvivler meget på at de har samme peering aftale, dog er det nok mere at
> de ikke har fået lavet en peering aftale mellem hinanden.

Ja det er pirende.

--
Svend

Fra : Morten Kallesøe

Dato : 05-12-05 23:15

> [...]
> at de ikke har fået lavet en peering aftale mellem hinanden.
>
> Det skulle være meget let for dem at få Gbit mellem deres netværk, da

at de begge er på dix, betyder ikke automatisk at de peerer med hinanden.
det er langt fra alle der har en åben peering aftale.

morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-11-05 18:56

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Hvorfor mener du den er fejlbehæftet (altså udover at de sourcer pakker
> fra RFC1918-område)?

Det gør DBnet også, fx denne 10.100.100.1

81.19.248.202 er ovre i Comx netværk, og derfor er det mærkeligt det
smutter forbi tyskland med det ekstra delay... der er jo ikke mere end
1ms i comx netværk så det må være en fejl 81.19.248.202 viser
godtnok nu at det er jaynet. men synes jeg tjekkede for lidt siden hvor
der stod comx networks.. og de der 172 adresser ligner meget dem som
comx bruger som "lokale" adresser

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-11-05 20:10

> Det gør DBnet også, fx denne 10.100.100.1

10.100.100.1 er IP'en på et af benene i min firewall. Den har intet med
DBNet at gøre udover bla. at være forbundet til Internet via dem.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-12-05 00:42

Svend skrev:

> Ja det er pirende.

Det havde de ellers på et tidspunkt, ved ikke hvorfor det stoppede.

Fra : Kaare

Dato : 09-12-05 20:26

>Det havde de ellers på et tidspunkt, ved ikke hvorfor det stoppede.

DB og ComX har aldrig haft nogle fælles peeringer, da DB tidligere kun havde
peering aftale med B2. ComX bruger så typisk deres Level3 aftale med trafik
til DB. Så jeg tror at kundeservice medarbejderen har misforstået et eller
andet teknikeren sagde.

Men det er fuldstændig korrekt at DB og ComX sandsynligvis kommer til at
lave en direkte peering aftale. Men det er dog IKKE med Jaynet, men med ComX
direkte. Det er pt. ikke så interessant med Jaynet.

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 09-12-05 23:50

Kaare wrote:

> [...]
> lave en direkte peering aftale. Men det er dog IKKE med Jaynet, men med ComX
> direkte. Det er pt. ikke så interessant med Jaynet.

Tak for den forklaring. Sjovt at man ofte får mere korrekt info i denne
gruppe end så mange andre steder

Jeg synes også at en direkte peering er at foretrække, dem skulle der
være nogle flere af hos comx.

--
Svend

Fra : Henrik 007DK

Dato : 15-12-05 16:23

Hej igen Kaare
Nu er jeg ikke den største nørd.......hvis du/i forstår. Men håber
i kan hjælpe lidt, vil bare spørge lidt til perring, hvad er perring?
Behøver ikke være et svar der fylder 5 A4 sider, men må da
gerne...*SS* Bare når du/i får tid, i den travle jule tid Og god
Jul til alle samt godt Nytår til gruppen.

/Henrik

Fra : Kaare

Dato : 15-12-05 19:59

"Henrik 007DK" <henrikma@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>gerne...*SS* Bare når du/i får tid, i den travle jule tid Og god
>Jul til alle samt godt Nytår til gruppen.

Tja, den korte version er at det er en aftale mellem to udbydere/firmaer
omkring trafik mellem hinanden.

Eksempelvis har Dansk Bredbånd Peering aftaler med B2 (tidligere
Bredbandsbolaget) og T-Systems (Deutsche Telecom). Aftalerne er at de to
firmaer må hente trafik fra DB direkte ind til dem gennem de forbindelser
der så bliver lavet til hinanden. På den måde behøver de ikke at betale
andre fimaer for at bruge deres forbindelse til DB.
Men det er klart at disse to aftaler pt. er mere interessante for DB, for
det er selvfølgelig muligt for DB at gøre det samme hos de andre parter. For
DB er der dog den ekstra del i kontrakten at de må benytte de andre firmaers
netværk (og deres andre peeringaftaler) til at komme videre rundt i verden.
DB betaler så for den trafik de generer ud af deres samarbejdspartneres net.
Der findes selvfølgelig så rene "private-peeringer". Det omhandler kun
trafik mellem de to netværk. Disse er i mange tilfælde gratisaftaler. DB
arbejder hårdt på (ligesom jeg forventer at ComX gør) at få aftaler med
flest mulige interessante partnere. Hvis DB og ComX derfor laver en privat
peering aftale vil de begge kunne spare den pris de betaler andre firmaer
for at forbinde de to.
- Dertil kommer det at det er rart at kunne have en direkte forbindelse på
eks. 1 eller 10 Gbit/s til andre netværk, og dermed få bedre ydelse. Skulle
linket forsvinde vil netværket istedet route gennem de andre "nationale" og
"internationale" peering aftaler. Det kan desværre nogle gange også have
lidt uheldige konsekvenser. DB oplever pt. at den bedste route for nogle
kunder til nogle enkelte udbydere i Danmark (eks TDC og Telia) ser ud til at
være gennem vores T-Systems linie. Det skyldes at den tæller hvor mange
routere den skal igennem. Desværre er det tal ikke særligt brugbart da det
betyder at trafikken ryger over Hamburg istedet for B2s lokation på DIXen.
Det betyder at nogle kunder oplever dårligere performance til disse udbydere
om aftenen når T-Systems netværk har det hårdt. Da DB stadig er ved at
færdiggøre nogle grundlæggende ændringer i netværket betyder det at det ikke
er muligt at undgå dette problem fornuftigt medmindre man fjerner
forbindelsen til T-Systems, der jo samtidig har givet fordele for andre
destinationer i verden. Forhåbentlig er ændringerne snart gennemført og
dette problem kan løses på den rigtige måde.

Så man kan roligt sige at det både er et teknisk og politisk spil. Men det
handler om at få flest mulige aftaler (inden for rimelighedens grænser) og
samtidig gøre det politisk korrekt. De andre udbydere skal jo også have en
interesse i at lave aftalen. Hvis man kun benytter de internationale
peering-aftaler til lokationer der koster samarbejdspartnerne en højere
pris, vil man skulle revurdere sin peeringaftale. Samtidig er priserne også
typisk en afspejlning af hvem der har mest brug for den anden. :)
JayNet har eks. mistet en del aftaler med andre danske udbydere, og må
derfor benytte andre peering aftaler (eks. Level3) for at nå andre nationale
netværk.
DB har heldigvis allerede fået en del mundtlige aftaler på plads, så frem
mod næste sommer og året ud bliver det spændene at få det til at spille. Da
vi snart har fået bygget et hidsigt "playout" center til IPTV etc. kan det
jo være at vi skal til at levere IPTV til andre ISPer - og så kan vi jo få
spændene aftaler igennem. :)

Hvis nogle skulle være interesserede i nogle tekniske specs på centeret,
bliver det bygget på fuldt redundant 720Gbit/s netværksudstyr med 10 Gbit/s
links til hvert "proxy" punkt (som der så er en række af i centeret - og som
kan udvides). Der bliver samtidig flere redundante 10Gbit/s links til de
forskellige POPs rundt omkring i danmark. Faktisk er planen at vi bygger et
center magen til i Århus næste år. Vi går samtidig igang med et pilotprojekt
på at teste verdens kraftigste firewall. Forhåbentlig komme det til at køre
efter hensigten så vi kan lægge en verdensstandard. :)
Vi streamer faktisk allerede nu Danmarks første HDTV kanal... omend den ikke
kan købes endnu. Pt.streamer vi konstant lige omkring 400Mbit/s i TV kanaler
over hele landet. :)
Det er ikke svært at stå op om morgenen og få lyst til at tage på arbejde.
:)

Der var så lidt julelæsning, jeg håber at du synes at noget af det var
interessant.

/Kaare

Fra : Henrik 007DK

Dato : 16-12-05 10:31