Internet og Telefoni
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 17-11-05 10:46

Jeg er netop flyttet (væk fra en 40 Mbps forbindelse.... :( ), og skal
have telefoni og internet det nye sted. Jeg kan ikke overskue markedet
for hverken fastnettelefoni eller internet, og samtidigt vil jeg gerne
have at jeg får begge dele hurtigst muligt. I den forbindelse har jeg
nogle spørgsmål:

1) Er der noget med at jeg _skal_ have TDC i et halvt år før jeg kan
skifte til noget andet?

2) Hvilken internetudbyder kan anbefales? Jeg vil gerne have mindst 2
Mbps

3) Hvilken fastnettelefoniudbyder kan anbefales?

4) Kan det anbefales at få internet og fastnettelefoni fra samme
selskab? Nogle af dem kører vist med nogle tilbud med flatratetelefoni
i dk? Vi taler ikke meget i telefon, men vil alligevel gerne have
fastnettelefoni og ikke kun mobiltelefoner.

5) Er IP-telefoni (Skype, andet?) en reel mulighed? Kan jeg nøjes med
at bestille en ADSL uden telefoni, og så køre IP over det?

Hurtige (og gode) svar modtages med kyshånd :)

Tak!

/David

Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 17-11-05 15:23

Anyone?

/David

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-11-05 17:19

du skriver ikke hvor du bor, men prøvet at se om du kan få CPH
metronet hvis du bor i københavn`?

du kan undværre at oprette en fastnet linie hos metronet, hvis du
betaler vistnok 40,- ekstra pr. måned, men så skal du jo ikke betale
for oprettelsen af en alm. linie, og så kan du jo bruge IP telefoni.

Fra : TBC

Dato : 18-11-05 01:19

<pinkfloydhomer@gmail.com> skrev i en meddelelse

1) Er der noget med at jeg _skal_ have TDC i et halvt år før jeg kan
skifte til noget andet?

Nej, du kan svjv godt overdrage linjen til et andet selskab. Det har jeg i
hvertfald gjort tidligere som det første da min PSTN linje var klar, fordi
der ikke var kobber nok til ADSL alene men det var det jeg ville have. Så
jeg overdrog kobberet til ISP'ne og ISP overtog kobberet fra TDC's PSTN, men
det kostede naturligvis 2 x oprettelse hos, en hos TDC, og en hos ISP'en

Men det skulle gerne illustrere at det er muligt at skifte selskab hurtigt.

2) Hvilken internetudbyder kan anbefales?

Tja, du kan være uheldig med dem alle, men oftest leverer de fleste udbydere
et rimeligt produkt til langt størstedelen af deres kunder. Jeg har haft
Tiscali, Telia, Webspeed og nu efter jeg er flyttet BCBNet (et bolignet med
fælles fiber forbindelse til selve internettet). Har været heldig og
tilfreds med dem alle.

> Jeg vil gerne have mindst 2 Mbps

Alle udbydere af xDSL og kabelmodem jeg har hørt om tilbyder i øvrigt >2Mbps

3) Hvilken fastnettelefoniudbyder kan anbefales?

Ingen. Da det er imho alt for dyrt med fastnet

5) Er IP-telefoni (Skype, andet?) en reel mulighed? Kan jeg nøjes med
at bestille en ADSL uden telefoni, og så køre IP over det?

Det kan du f.eks ved Cybercity ADSL, og endog meget nemt med Webspeed eller
hos Stofanet bredbånd (via kabel-tv nettet). Se f.eks om du har mulighed for
kabelmodem hvor du flytter hen, det er typisk billigere end ADSL, og min
erfaring med Webspeed har været meget god.

Personligt har jeg IP-telefon hos Musimi, hvilken jeg har brugt på både
Telia's ADSL forbindelse, Webspeeds kabelmodem, og min nuværende BCBnet
forbindelse. IP-telefonien via Musimi har kørt uden problemer hos med alle
disse udbydere.

Det eneste "problem" jeg har oplevet var da store dele af det danske net gik
i sort med DOS angreb tilbage i Maj: http://computerworld.dk/art/28205

TBC