Alternativ kalender
Fra : Bo

Dato : 29-12-05 12:12

Jeg søger et integreret program, hvor kalenderdelen kan fungere på
server/gruppebasis som outlook/exchange, således at man kan se og booke
i hinanden kalender i både intranet og på web.

Er sunbird en mulighed. Jeg kan ikke se om den kan fungere i netværk.

På forhånd tak

Bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-12-05 13:32

Den 29-12-05 12.11 skrev Bo følgende:

> [...]
> i hinanden kalender i både intranet og på web.
>
> Er sunbird en mulighed. Jeg kan ikke se om den kan fungere i netværk.

Sunbird benytter ics-filer til kalenderdata, og de kan sagtens placeres
på en server, hvor de så kan deles af flere brugere.

Du kan læse lidt om Sundbird på nedenstående side, tjek afsnittene om
kalender på internettet nederst på siden.
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-sunbird-trin.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Bo

Dato : 29-12-05 14:37

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Du kan læse lidt om Sundbird på nedenstående side, tjek afsnittene om
> kalender på internettet nederst på siden.

Hej Kim

Tak for linket til den meget fine præsentation du har lavet.

Jeg synes der er meget god funktionalitet i det, men savner stadig
muligheden for at booke møder på tværs af flere kalendere - eller er der
noget jeg har overset?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-12-05 14:56

Den 29-12-05 14.36 skrev Bo følgende:

> Jeg synes der er meget god funktionalitet i det, men savner stadig
> muligheden for at booke møder på tværs af flere kalendere - eller er der
> noget jeg har overset?

Jeg må indrømme, at jeg ikke har prøvet at booke møder i Sunbird, da jeg
har ikke behov for den slags. Jeg forstår derfor ikke helt, hvad du
mangler, så jeg skyder lidt med spredehagl i det nedenstående.

Ics-filen ligger på en server, hvor flere brugere har adgang til den og
kan redigere i den. Tilføjer én en aftale, vil aftalen også blive vist i
de andre brugeres Sunbird.

Det er for øvrigt muligt at benytte flere ics-filer ad gangen i Sunbird,
så én gruppe kan dele én kalender, mens en enkelt af personerne kan være
med i en anden gruppe, der deler en anden kalender. Samme person kan
også have en personlig ics-fil/kalender, som ikke deles med andre, men
som indeholder private mærkedage mm. Alle kalendere vises i en samlet
oversigt i den enkelte brugers Sunbird, hvor det er muligt at markere
aftalerne med forskellige farver, så man kan se, om de ligger i den ene
eller anden kalender.

Er det mødebekræftelser, du savner? Den slags er det vist ikke muligt at
lave med Sunbird i den nuværende version. En ny version er vist (efter
meget lang tids stilstand) så småt på trapperne, og en speciel udgave,
der hedder Lightning skal tage konkurrencen op med den integrerede
kalender i Outlook.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Bo

Dato : 29-12-05 20:32

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> meget lang tids stilstand) så småt på trapperne, og en speciel udgave,
> der hedder Lightning skal tage konkurrencen op med den integrerede

Ja det er stort set kun bekræftelsen jeg så mangler. Er der særlige krav
til den server filerne skal ligge på? Jeg har prøvet at bruge mit eget
webhotel. Det virkede ikke. Glæder mig til den nye version.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 29-12-05 22:04

On Thu, 29 Dec 2005 20:32:28 +0100, Bo wrote:

> Er der særlige krav
> til den server filerne skal ligge på? Jeg har prøvet at bruge mit eget
> webhotel. Det virkede ikke.

Nøjagtigt det samme her Desværre, (Unoeuro, hvis det er en
oplysning)

Kim, kan man få Sunbird til at droppe datoen i en MySQL-database? Og kan der
laves "særskildt" adgang til skrivning? ( Vi er 10-12 der skal kunne skrive
men ikke i hinandens kalendere, samtidigt skal "hele" Danmark kunne læse
udtrækkene fra databasen)

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-12-05 00:45

Den 29-12-05 22.03 skrev Bruno Christensen følgende:

> Nøjagtigt det samme her Desværre, (Unoeuro, hvis det er en
> oplysning)

Som skrevet til Bo, det burde virke.

> [...]
> men ikke i hinandens kalendere, samtidigt skal "hele" Danmark kunne læse

Uh, nu rækker min viden ikke til. Man må vel kunne lave noget
programmering, der udtrækker data fra isc-filen og lægger den ind i en
database, men hvor svært det er, tør jeg ikke sige.

Med hensyn til skrivebeskyttelse, så kan den enkelte bruger vælge kun at
læse filerne. Hvis der skal være en overordnet skrivebeskyttelse, skal
den vist laves med noget programmering på serveren. Der findes vist
betalingsservere, der tilbyder noget i den stil, hvor kalenderen så også
kan læses i en browser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Bruno Christensen

Dato : 30-12-05 07:06

On Fri, 30 Dec 2005 00:45:09 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Som skrevet til Bo, det burde virke.

Jeg prøver at kigge på det igen senere på året

> Man må vel kunne lave noget
> programmering, der udtrækker data fra isc-filen og lægger den ind i en
> database, men hvor svært det er, tør jeg ikke sige.

Selve kalenderen (Sunbird) er jo genial til fælles kalendere for "konen og
mig". Når det kommer til programmering i større stil så står jeg af, håbede
blot at der var en feature som jeg havde overset.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-12-05 00:37

Den 29-12-05 20.32 skrev Bo følgende:

> Er der særlige krav
> til den server filerne skal ligge på? Jeg har prøvet at bruge mit eget
> webhotel. Det virkede ikke. Glæder mig til den nye version.

Får du nogen fejlmeddelelser? Du burde kunne bruge ics-filen via såvel
FTP som WEBDAV. Jeg har svært ved at forestille mig et webhotel, der
ikke kan leve op til det.

Jeg glemte helt at fortælle dig, at ics-formatet ikke er et Sunbird har
lavet. Det er en platformsuafhængig standard, der kan bruges af flere
forskellige klienter, fx er der vist et populært mac-program, der bruger
ics-filer.