http://www.computerne.dk/p/83187.htm
Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 11:28

linket i subject er til et:
AOpen Aeolus FX5200-DV256

Er det et helt håbløst kort?
Det mest avancerede jeg skal køre er noget Photoshop 7.0 af
hjemmefotograferede billeder (i den seriøse afdeling) og i den sjove
afdeling spil a la Command&Conquer GeneralsConditionZero.

Alle input er velkommen (på nær hånlig latter )

mvh

Carsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 12:15

Carsten Riis skrev den 09-01-2006 11:28:

> [...]
> hjemmefotograferede billeder (i den seriøse afdeling) og i den sjove
> afdeling spil a la Command&Conquer GeneralsConditionZero.

Og tv-out. og denne gang må det gerne virke!

Jeg har haft 2 tidligere grafikkort, hvor det der tvout bare er noget skod!

mvh

Carsten

Fra : Søren Nielsen

Dato : 09-01-06 13:23

Carsten Riis wrote:
> [...]
> afdeling spil a la Command&Conquer GeneralsConditionZero.
>

> Alle input er velkommen (på nær hånlig latter )

Ellers kunne du overveje et GF6200, der prismæssigt vist ligger meget tæt på
det FX5200. Jeg har selv et GF6200 og er yderst tilfreds med det. Det er
vist det bedste bud på et grafikkort i den prisklasse.

Søren

Fra : JK

Dato : 09-01-06 13:35

On Mon, 9 Jan 2006 13:22:36 +0100, "Søren Nielsen"
<kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Ellers kunne du overveje et GF6200, der prismæssigt vist ligger meget tæt på
>det FX5200. Jeg har selv et GF6200 og er yderst tilfreds med det. Det er
>vist det bedste bud på et grafikkort i den prisklasse.

Netop, f.eks. dette:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43383&type=hardware

Jeg har lige købt det. Der er iøvrigt low-profile brackets (2 stk.)
med, så det kan bygges ind i et smalt kabinet, - det skulle jeg bruge.

Kortet har da pæn 2D ydelse. TV-out har jeg ikke brugt. Det er heller
ikke moderne i disse LCD TV tider.
I 3D performer det med 3DMarks2001se 1024x768x32 på ca. 7000, hvilket
er hæderligt for et silent kort.

Måske er et radeon baseret kort som dette bedre i 2D:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43259&type=hardware

mvh

John

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 15:36

Søren Nielsen skrev den 09-01-2006 13:22:

> Ellers kunne du overveje et GF6200, der prismæssigt vist ligger meget tæt på
> det FX5200. Jeg har selv et GF6200 og er yderst tilfreds med det. Det er
> vist det bedste bud på et grafikkort i den prisklasse.

Problemet med GF 6200 er at den er PCI. Og jeg har altså kun 3
PCI-stik på bundkortet. og dem vil jeg bruge til noget andet.

Ellers godt forslag.

mvh

Carsten

Fra : Søren Nielsen

Dato : 09-01-06 16:00

Carsten Riis wrote:

> Problemet med GF 6200 er at den er PCI. Og jeg har altså kun 3
> PCI-stik på bundkortet. og dem vil jeg bruge til noget andet.

> [...]

Jeg tror du blander det lidt sammen, idet det FX5200 du selv linker til, er
til AGP. Og det der sidder i min maskine lige nu er ligeledes til AGP. Du må
ikke forveksle PCI og PCI-Express (der er den nyeste standard indenfor
grafikkort). PCI er til alle mulige indstikskort (netkort, lydkort, osv) og
PCI-Express er til grafikkort.
Og hvis du har AGP-port på dit bundkort, kan du naturligvis stadig benytte
dine PCI-sokler til alt muligt andet.

Søren

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 16:14

Søren Nielsen skrev den 09-01-2006 16:00:

> [...]
> PCI-Express er til grafikkort.
> Og hvis du har AGP-port på dit bundkort, kan du naturligvis stadig benytte

Ok, jeg indrømmer gerne at min viden omkring bundkort er en smule rusten

Kan http://www.computerne.dk/p/100463.htm indsættes i AGP-porten?

Jeg troede - som jeg kan forstå på dig: fejlagtig - at PCI-ekspress var
en eller anden form for opgraderet PCIindstikskort.
Og det har jeg ikke brug for.

Lige nu har jeg et AGPkort i computeren, men desværre fylder køleren så
meget, at jeg ikke kan bruge det øverste PCI-stik.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 09-01-06 16:37

Carsten Riis wrote:

> Kan http://www.computerne.dk/p/100463.htm indsættes i AGP-porten?

Nej, som der står på siden, så er det "PCI Express x16" - altså kan det kun
benyttes i en PCI-Express-sokkel. Bundkort har idag enten AGP-port eller
PCI-Express-port, og derudover har de begge PCI-porte. Sådan lidt hurtigt
forklaret.
Iøvrigt vil jeg anbefale dig at holde dig fra de grafikkort, der hedder TC
(TurboCache) til sidst, da de benytter computerens RAM og dermed er de vel
tæt på ubrugelige. Du får i hvert fald ikke den ydelse du gerne skulle opnå.

> Jeg troede - som jeg kan forstå på dig: fejlagtig - at PCI-ekspress
> var en eller anden form for opgraderet PCIindstikskort.
> Og det har jeg ikke brug for.

Nej, det har du ikke brug for :) Kig i stedet efter dem, hvor der står AGP
(eller AGPx8 eller AGPx4), så får du et grafikkort, der passer i dit
nuværende bundkort.

> Lige nu har jeg et AGPkort i computeren, men desværre fylder køleren
> så meget, at jeg ikke kan bruge det øverste PCI-stik.

Det kort jeg har købt, er det her:
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=56960. Det er med passiv
køling (altså ingen blæser), så måske kan du benytte den øverste PCI-sokkel
med sådan et kort.

Søren

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 19:20

Søren Nielsen skrev den 09-01-2006 16:37:

> [...]
> tæt på ubrugelige. Du får i hvert fald ikke den ydelse du gerne skulle opnå.

jaja, der kan man bare se. Jeg vidste godt, at man skal holde sig fra
DeltRam.
Men at det hedder TC

Den er ny.

takker for oplysningen.

> [...]
> køling (altså ingen blæser), så måske kan du benytte den øverste PCI-sokkel

hermed bestilt.

jeg takker for al info'en. I hører nok fra mig igen før næste gang
jeg dykker ned i grafikkort-universet.

mvh

Carsten

Fra : JK

Dato : 09-01-06 16:24

On Mon, 09 Jan 2006 16:14:12 +0100, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Ok, jeg indrømmer gerne at min viden omkring bundkort er en smule rusten
>
>Kan http://www.computerne.dk/p/100463.htm indsættes i AGP-porten?

Nix, det er jo pci-express. Står tydeligt.

Det er da ligetil at skelne imellem pci express og agp, for de fleste
kort laves til begge dele.

Min link til et GF6200 var til et AGP kort

> [...]
>
>Lige nu har jeg et AGPkort i computeren, men desværre fylder køleren så
>meget, at jeg ikke kan bruge det øverste PCI-stik.

Forveksl endelig ikke pci og pci express. Du må end ikke overveje et
pci grafikkort, hvis du har andre muligheder. Det er 5 år forældet.
Derefter fulgte AGP, og det er nu ved at blive erstattet af pci
express. Der findes kun 1 eneste bundkort med både agp og pci express
(asrock dual sata2), så gå bare ud fra, at det enten er agp bundkort
eller pci express bundkort. Og pci sokler har de allesammen desuden.

Hvorfor handle hos computerne. Det er da en underlig anonym webbutik,
uden reel adresse !

mvh

John

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 19:07

JK skrev den 09-01-2006 16:23:

> Forveksl endelig ikke pci og pci express. Du må end ikke overveje et
> pci grafikkort, hvis du har andre muligheder.
> Det er 5 år forældet.

Kunne jeg heller ikke finde på. Det er også derfor jeg var lidt
"bange for" PCI-ekspress. Netop fordi jeg jo vidste, at jeg skal holde
fingrene fra PCI-grafikkort.

Det eneste jeg ikke var klar over var, at jeg PCI-Ekspress og PCI er to
forskellige ting.

> [...]
> (asrock dual sata2), så gå bare ud fra, at det enten er agp bundkort
> eller pci express bundkort. Og pci sokler har de allesammen desuden.

har ikke brug for nyt bundkort. Kun grafikkort, så jeg kan slippe af
med:

A: den kæmpe blæser
B: Nogen grønne striber (jeg kalder dem for: TheMatrix-striber) når jeg
afspiller videofiler.

> Hvorfor handle hos computerne. Det er da en underlig anonym webbutik,
> uden reel adresse !

Uden reel adresse????

fra info-siden
----
Fysisk Adresse
Computerne.com Aps
Gl. Århusvej 21C
8800 Viborg
Danmark
CVR Nr.: 28114338
----

der har været et godt informationsforløb indtil nu, samt et ret hurtigt
svar på noget med en dobbelordre jeg kom til at lægge.. Den sidste
information var, at den grafikkortet jeg har bestilt først kommer den
12. januar.
Det vil jeg ikke vente på.
Har nu annulleret min ordre og bestilt hos proshop som er en 50'er
dyrere når fragten skal regnes med.

har nu bestilt hos Proshop. Nogenlunde det samme udstyr, men det koster
så en 50'er ekstra.

mvh

Carsten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-01-06 00:25

Carsten Riis wrote:
> har ikke brug for nyt bundkort. Kun grafikkort, så jeg kan
> slippe af med:
>
> A: den kæmpe blæser

Kan ændres ved at pille køleren af og evt. påsætte passiv
køleprofil (går udfra du vil skifte fordi blæseren larmer?).

> B: Nogen grønne striber (jeg kalder dem for:
> TheMatrix-striber) når jeg afspiller videofiler.

Det lyder mere som et manglende codec.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 15:49

Mikael Nørrelund Andersen skrev den 10-01-2006 00:24:

> Kan ændres ved at pille køleren af og evt. påsætte passiv køleprofil
> (går udfra du vil skifte fordi blæseren larmer?).

Jeg tror ikke mit nuværende grafikkort kan klare passivkøling.

Der var leveret en blæser på fra fabrikens side.

Det er noget ATI 9500 pro så vidt jeg husker.

> Det lyder mere som et manglende codec.

hmmm, de grønne striber kom lige efter jeg installerede al hardwaren
over i et andet kabinet. Og vupti, så kom der grønne striber.

I forbindelse med flytningen satte jeg en ny blæser på. Om jeg kom til
at skade kortet under monteringen af blæseren ved jeg ikke.

Det er ikke bundkortet som er der problemet. Jeg har nemlig sat et
"fremmed" grafikkort i maskinen. Ingen grønne striber.

mvh

Carsten

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-01-06 16:09

Hej!

Carsten Riis wrote:
> Jeg tror ikke mit nuværende grafikkort kan klare passivkøling.
>
> Der var leveret en blæser på fra fabrikens side.
>
> Det er noget ATI 9500 pro så vidt jeg husker.

Mit ATI Radeon 9550 kom leveret u. blæser fra Asus og med en relativt lille
køleprofil. Hvis det er ca. samme teknologi mht. chipsettet kan det da være du
ikke behøver din.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 16:16

Kim Voss Schrader skrev den 10-01-2006 16:08:
> Hej!

> Mit ATI Radeon 9550 kom leveret u. blæser fra Asus og med en relativt
> lille køleprofil. Hvis det er ca. samme teknologi mht. chipsettet kan
> det da være du ikke behøver din.

ok.

Nu er det nye grafikkort købt, men sådan er det jo så meget.

takker for alle tipsene..... Det er ikke sidste gang, at jeg spørger
herinde.

mvh

Carsten