Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
pci16 kort på en PCIex1 sokkel ?
Fra : lillekurt

Dato : 05-01-06 21:29

Hvis jeg køber en Dell Dimension 3100 kommer den med 32MB onboard intel
grafik med VGA udgang.
Så det må være oplagt at tilføje et grafikkort selvom spil ikke bliver
hovedformålet med denne PC.

På denne PC er der kun een PCIe plads og der står det er x1.
På markedet er de fleste kort PCIe x16.

Kan jeg bruge et billigt x16 kort på en x1 sokkel ?

Bliver resultatet bedre end hvis jeg slet ikke køber noget grafikkort?

Fra : JesperB

Dato : 05-01-06 21:55

"lillekurt" <nobody@nospam.fup> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan jeg bruge et billigt x16 kort på en x1 sokkel ?
>
> Bliver resultatet bedre end hvis jeg slet ikke køber noget grafikkort?

Det aner jeg intet om, men så vidt jeg kan se har den kun 256 mb. ram, så
måske man skulle starte med at opgradere der?
/JesperB

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-01-06 22:19

lillekurt wrote:
> Kan jeg bruge et billigt x16 kort på en x1 sokkel ?

Det burde du nok kunne, såfremt der ikke sidder nogle andre
komponenter i vejen.

> Bliver resultatet bedre end hvis jeg slet ikke køber noget grafikkort?

Måske.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Esben

Dato : 06-01-06 03:20

"lillekurt" <nobody@nospam.fup> skrev i en meddelelse

> Kan jeg bruge et billigt x16 kort på en x1 sokkel ?

Nej, det vil ikke passe i. Mig bekendt er det kun Matrox, der laver
grafikkort til x1, og det er sandsynligvis langsommere end det onboard.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-06 21:45

Esben wrote:
> "lillekurt" <nobody@nospam.fup> skrev i en meddelelse
>
> Nej, det vil ikke passe i. Mig bekendt er det kun Matrox, der laver
> grafikkort til x1, og det er sandsynligvis langsommere end det onboard.

prøv lige at rive et grafikkort ud af din maskine og se om ikke der er
udskæring i den til at sidde i et x1 slot også.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Esben

Dato : 07-01-06 11:30

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> prøv lige at rive et grafikkort ud af din maskine og se om ikke der er
> udskæring i den til at sidde i et x1 slot også.

Det er muligt at det kan sidde der, men vil det virke?

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 13:12

Esben wrote:
> ""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt at det kan sidde der, men vil det virke?

Det mener jeg det vil, med PCI-e kan du jo give og tage lanes som du
lyster uden at det går ud over funktionaliteten (med undtagelse af
båndbredden selvfølgelig)

jeg tror du ikke du kan kyle kortet i en 4x port, men det er et rent
fysisk problem i og med at der ikke er skæring i kortene til det.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Esben

Dato : 07-01-06 13:56

> [...]
>
> jeg tror du ikke du kan kyle kortet i en 4x port, men det er et rent
> fysisk problem i og med at der ikke er skæring i kortene til det.

Ok, som jeg har forstået det, kan man kun sætte kort i en port med samme
eller større hastighed. Altså et x1 kort vil fungere i et x4 eller x16 slot,
mens et x16-kort vil ikke fungere i x1 og x4.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 21:34

Esben wrote:
> [...]
> eller større hastighed. Altså et x1 kort vil fungere i et x4 eller x16 slot,
> mens et x16-kort vil ikke fungere i x1 og x4.

Det er rigtigt.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 22:53

> Det er rigtigt.

Det er ikke rigtigt.
http://www.tomshardware.com/2004/11/22/sli_is_coming/page4.html
Det går da udemærket med at få en x16 ned i en x1 slot...

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 23:10

Brian Axelgaard wrote:
> [...]
> http://www.tomshardware.com/2004/11/22/sli_is_coming/page4.html
> Det går da udemærket med at få en x16 ned i en x1 slot...

jeg var også af den opfattelse at det skulel virke)

men... well.. PCI-ex folkene selv siger at downplugging ikke virker
(?!?) har desværre ikke link ved hånden, men det skulle være nemt nok at
finde. hvem kan man så stole på.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-01-06 00:08

Brian Axelgaard wrote:
> Det er ikke rigtigt.
> http://www.tomshardware.com/2004/11/22/sli_is_coming/page4.html
> Det går da udemærket med at få en x16 ned i en x1 slot...

Et 6800GT yder endda ganske pænt ved 1x.

// Hans

Fra : Esben

Dato : 10-01-06 03:28

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaardATgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.tomshardware.com/2004/11/22/sli_is_coming/page4.html
> Det går da udemærket med at få en x16 ned i en x1 slot...

Som jeg ser det, så har de tapet kontakterne over og monteret kortet i et
x16-slot og ikke i et x1-slot. Spørgsmålet er så om et x1-slot kan levere
samme strømstyrke som et x16-slot.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 16:02

Esben wrote:

> Som jeg ser det, så har de tapet kontakterne over og monteret kortet i et
> x16-slot og ikke i et x1-slot. Spørgsmålet er så om et x1-slot kan levere
> samme strømstyrke som et x16-slot.

ja, rigtigt nok... og rent fysisk vil 16X kortet jo 'støde på' enden af
1x slottet.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-06 15:29

> [...]
> På markedet er de fleste kort PCIe x16.
>
> Kan jeg bruge et billigt x16 kort på en x1 sokkel ?

Muligvis, men x1 er ikke beregnet til grafk:
http://www.tomshardware.com/2004/11/22/sli_is_coming/page4.html
Last but not least, x1 PCI Express. It is definitely too slow for a graphics
card...