Hvornår skal man klage over sit kort
Fra : ph

Dato : 02-01-06 09:33

Halløj

Efter nogle meget strukturerede test, ser det ud til at min ATI Radeon
X800XT fryser hele PC'en hvis det bliver for varmt - og det gør det så kun
når jeg bruger MS FLight Simulator 2004.

Jeg har ovenikøbet åbnet kabinettet og sat en ekstra ventiator på, mens hvis
grafikken har været meget krævende ½ times tid, fryser kortet alligevel.

Burde elektronikken/kølingen ikke være dimensioneret til at køre max hele
tiden uden at stå af. Jeg føler mig i hvert tilfælde snydt mht et kort til
over kr. 3000 hvis det skal være sådan. Får man mon noget ud af at tage det
med hen til Multimediaworld igen, og klage?

mvh Peter

Fra : Hagar

Dato : 02-01-06 10:44

"ph" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over kr. 3000 hvis det skal være sådan. Får man mon noget ud af at tage
> det med hen til Multimediaworld igen, og klage?

Jeg ved ikke hvornår man skal/kan klage, jeg har også et kort til over
3000.- i min maskine, men det var for nogle år siden det kostede det, og det
kan med garanti ikke følge det du har, jeg agter ikke at klage. Jeg ved ikke
om man kan forvente at et kort til over 3000.- skal kunne køre alt hvad der
findes. Nu spiller jeg ikke de spil du gør, men hvis du har muligheden for
at slå nogle ting fra, eller sætte det ned i verdner i spillet, så ville det
nok afhjælpe problemet.

Hagar

Fra : ph

Dato : 02-01-06 12:15

> [...]
> muligheden for at slå nogle ting fra, eller sætte det ned i verdner i
> spillet, så ville det nok afhjælpe problemet.

Ja jeg må prøve at nedsætte grafikkravet fra spillet.

Kortet behøver såmænd ikke at kunne klare alle min spil til 100% ydelse ,
bestemt ikke, men jeg synes bare ikke det "må gå ned". Fint nok hvis det
hakker i frame-raten indtil jeg har sat grafikkravet ned i Flight
Simualtor - det er bare for dårligt at det "låser " og "går ned"

mh Peter

Fra : JK

Dato : 02-01-06 11:06

On Mon, 2 Jan 2006 09:32:30 +0100, "ph" <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>over kr. 3000 hvis det skal være sådan. Får man mon noget ud af at tage det
>med hen til Multimediaworld igen, og klage?

Jeg ville kigge på en modifikation af kølingen på selve kortet. Du har
jo netop påvist, at det sandsynligvis er et termisk problem.

Det kan imidlertid også godt være et software problem, p.gr.a. dårlig
ram frigørelse (såkaldt garbage collection i software). Prøv at øge
ram mængden i computeren, på bundkortet.

Nå men, vga kølere kan man studere.
http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?Parent=25&ID=253

Det er en smal sag at pille din nuværende vga køler af på
grafikkortet. Det bør du også gøre for at checke om der er korrekt
smurt kølepasta imellem chip og køler. Her kan du forbedre med noget
silver pasta.
Men man kan få de mest finurlige VGA-kølere med heat-pipes, - endda
silent.

Måske sådan noget her:

Måske andre kan anbefale noget meget bedre ?

mvh

John

Fra : JK

Dato : 02-01-06 12:16

On Mon, 02 Jan 2006 11:05:38 +0100, JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Måske andre kan anbefale noget meget bedre ?

http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=11068

http://www.legionhardware.com/document.php?id=496

;-/

John

Fra : ph

Dato : 02-01-06 12:21

Tak for det udførlige svar, John !

Jeg kan ikke sætte mere ram på mit mobo - desværre

Kølingen tror jeg også bliver lidt svær, men det er nok det jeg skal vove
mig ud i - håber den "blæser og køleplade ud i eet" på X800XT kun er sat
fast med pasta!? så jeg ikke ødelægger chippen

mvh Peter

Fra : ph

Dato : 02-01-06 12:34

Nej, ved nærmere eftertanke - den så sørme god ud den Northpole 1000 køler
til ATI.

Den har jeg bestilt nu!

mange tak John, vidst ikke sådan noget fandtes - og glæder mig til at smide
min gamle stueventilator væk

mvh Peter