PC død? Hvordan afgør man det?
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-01-06 22:27

Hej

Jeg har en PC (noname noget stykket sammen af hvad jeg har haft liggende og
byttet mig til, formentlig en AMD 1000 fancy-noget processor, hvis jeg
husker rigtigt), som har kørt stort set uafbrudt i 1.5 år. (tændt 24/7).

Nuvel, her i dag "frøs den". Ingen opdatering af skærm, ingen flyt af mus,
ingen skift på caps lock/num lock dioder.

Efter power toggle slet ingen ting. Ingen signal på VGA, ingen keyboard led
toogle. (Det er iøvrigt et ps2 tastatur - jeg ved ikke om det kan gøre en
forskel? Bør man ikke kunne toggle caps lock altid?)

Hmm. Køle af en times tid, ingen forskel.

Af med kassen, checke blæsere (cpu + psu) kører, ser OK ud.

Ud med RAM, alle disk (hd, floppy, CD) og alle indstikskort, tænde, vente,
aftørre ram og kort. Ram og kort ud ind i forskellige kombinationer, en
10-15 gange, hver gang med samme resultat: ingen vga signal, ingen keyboard
leds kan toogles (men, de blinker alle tre, når strøm sluttes). Der er
heller ingen lyd på højtaleren - ingen flink bios til at fortælle mig
hvorfor den er blevet autistisk...

Nuvel, hvad gør man så? Skal jeg regne med at MB + CPU er toast, eller er
der nogen der har nogle ideer til hvad der stikker maskinen? Og hvordan man
finder ud af det?

Hvis biosen overhovedet er til noget, burde den så ikke fyre op under VGA
kontrolleren og give mig et hint? Eller typisk beepe lidt ulykkeligt med
højtaleren? Og burde keyboard ikke kunne "blinkes", selvom der ikke er et
VGA kort i?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The fact is that far more crime and child abuse has been committed by
zealots in the name of God, Jesus and Mohammed than has ever been committed
in the name of Satan. Many people don't like that statement, but few can
argue with it.
- Kenneth V. Lanning, Supervisory Special Agent at the Behavioral Science
Institution and Research Unit of the FBI Academy (from Carl Sagan's, The
Demon-Haunted World)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-01-06 22:33

> Nuvel, hvad gør man så? Skal jeg regne med at MB + CPU er toast,
> eller er der nogen der har nogle ideer til hvad der stikker maskinen?
> Og hvordan man finder ud af det?

Og du har prøvet at pille alt ud af maskinen, inkl. grafikkort og ram, og
udelukkende tænde for cpu+mb? Så burde den nemlig beklage sig ved at give
lyd fra sig.. Hvis den stadig ikke gør det, er enten PSU, CPU eller bundkort
defekt.

> Og burde keyboard ikke kunne "blinkes",
> selvom der ikke er et VGA kort i?

Jo, hvis bios er aktiv, så burde man kunne få den til at tænde og slukke for
keyboard lysdioderne, men ikke nødvendigvis under initialiseringsfasen, dvs.
før bios tænder for grafikkortet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-01-06 22:53

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hmm. Køle af en times tid, ingen forskel.
>
> Af med kassen, checke blæsere (cpu + psu) kører, ser OK ud.

Prøv alligevel at skifte psu. Den kan sagtens opføre sig på den måde uden at
give nødvendig strøm til systemet.

Kurt

Fra : Kyllerylle

Dato : 23-01-06 11:53

Det har du sikkert prøvet, men har du for en sikkerheds skyld prøvet at
fjerne batteriet og resette bios på bundkortet ?

/Peter

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 23-01-06 12:12

Kyllerylle wrote:

> Det har du sikkert prøvet, men har du for en sikkerheds skyld prøvet at
> fjerne batteriet og resette bios på bundkortet ?

Nej, det har jeg faktisk ikke. Jeg pillede lidt ved det i går, men kom fra
det igen.

(teste)

Nopes, ingen forskel

Jeg har også teste med en anden PSU - ingen forskel.

Den er godtnok lam i det.

Andre ideer?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"The Bible and the Church have been the greatest stumbling blocks in the
way of women's emancipation."
- Elizabeth Cady Stanton

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 23-01-06 12:19

> [...]
> højtaleren? Og burde keyboard ikke kunne "blinkes", selvom der ikke er et

Har du prøvet med et andet grafikkort - evt et PCI?

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 23-01-06 12:45

Karl Erik Nielsen wrote:

> Har du prøvet med et andet grafikkort - evt et PCI?

Jep - nu har jeg. Ingen forskel

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There has never been a good war or a bad peace.
- Benjamin Franklin