Ny PC døde pga statisk elektricitet - hvem~
Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 18:04

Kan gruppen mon hjælpe mig og min bekendte.

Min bekendte købte en ny PC i sommeren 2005. En dag fornylig, da PC'en
skulle tændes, fik han et stød pga statisk elektricitet, ved tryk på
tændknappen.

PC'en startede op, men kom med nogle (desværre ikke specificerede)
fejlmeddelelser, hvorefter den døde en stille og lugtfri.

Ved kontakt med EL-Giganten, hvor han har købt PC'en, nævnte han ærligt , at
han pga frostvejr havde været statisk elektrisk i den uge, hvor PC'en døde.
Oplysningen bevirkede, at sælger afviste at reparere PC'en på garantien.

Er der andre i gruppen der har haft lignende oplevelser. Er det så min
bekendtes egen forsikring, der kan/skal dække denne skade? Eller løber
forretningen fra sit ansvar?

Jeg glæder mig til at høre jeres svar.

De venligste hilsner fra
Annie

Fra : NS

Dato : 21-01-06 18:18

Annie skrev:
> [...]
>
> Er der andre i gruppen der har haft lignende oplevelser. Er det så min
> bekendtes egen forsikring, der kan/skal dække denne skade? Eller løber

Tjaa... med ærlighed kommer man desværre kortest
her i livet. Andet er der ikke at gøre ved den
sag, da det ikke er en produktfejl, men en
brugerfejl, der har givet skaden, så der er ikke
noget at komme efter. En indboforsikring kan dog
muligvis dække skaden, men det står i policen om
den gør.

NS

Fra : Ricko.

Dato : 22-01-06 08:21

> [...]
> indboforsikring kan dog muligvis dække skaden, men det står i policen om

Ærlighed , ville såmænd også være at tage pc med ned til forhandler og sige
at den ikke vil starte ,så må de jo kikke på den.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 21-01-06 19:49

"Annie" <inni(snabela)grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der andre i gruppen der har haft lignende oplevelser. Er det så min
> bekendtes egen forsikring, der kan/skal dække denne skade? Eller løber

Hej

Jeg er EDB-forhandler, og må indrømme at jeg ikke ville have rygrad til at
sige til kunden at den ikke er dækket under garanti bare fordi han har
været lidt "elektrisk" - statisk elektricitet skal man da helt sikkert tage
meget
alvorligt - specielt når vi har komponenter ude af maskinen, men derfra og
så til at det kan brænde computeren af ved at røre "tænd-knappen" - den
holder altså ikke

Med mindre det er et meget specielt kabinet, så er tænd-knappen med garanti
lavet af platisk (som er ikke-ledende) - denne knap påvirker en microswitch,
som kortslutter 2 ledninger som fører til motherboardet - forøvrigt ikke et
specielt "følsomt" sted på motherboardet

Jeg tør væde med at det har været helt tilfældigt

Det var MIN mening

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-01-06 22:21

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> et
> specielt "følsomt" sted på motherboardet
>
> Jeg tør væde med at det har været helt tilfældigt

Jeg er helt og aldeles enig. Man må ikke kunne brænde en computer af ved at
påføre statisk elektricitet udefra, idet den da selvfølgelig skal være
lavet, så den ikke kan lede elektricitet udefra ind til komponenterne.
Det som den bekendte opfattede som statisk elektricitet har nok nærmere
været et eller andet, som kortsluttede inde i computeren.
Som Brian ganske rigtigt skriver, så starter man en pc ved at kortslutte en
ledning, som kommer fra mb og til tænd/sluk knappen, og denne knap må
selvfølgelig under ingen omstændigheder være elektrisk ledende på udvendig
side, idet man jo så ville få stød hver gang, man tændte computeren.
PS: Min erfaring med ekspedienter hos Elgiganten (og lign. forretninger) er,
at de kan snakke solen sort, men når de snakker om teknik, foregår det ud
fra rene gætterier og ud fra håbet om, at kunden heller ikke ved en skid om
det.
Jeg reparerer computere for sjov og løber derfor også jævnligt ind i, at der
er tale om garantireparationer.
Hvis det betyder, at den skal til reparation hos f.eks. Merlin, Fona,
Elgiganten osv, går jeg altid med og står i baggrunden og hører, hvorledes
de ofte forsøger at slippe for reparationen ved at komme med den ene mere
fantasifulde forklaring efter den anden.
Den værste jeg var ude for, var en forretningsdrivende som stod med en død
pc, og da jeg var på ferie, gik han direkte til forretningen, hvor han havde
købt den. 1 time efter fik han at vide, at den var helt og aldeles død og
reparation kunne ikke betale sig/lade sig gøre, idet faktisk alt var stået
af, herunder harddisk med alle hans regnskaber m.m.
Da jeg kom hjem fik jeg det at vide af omveje, og ville så forsøge at redde
hans data. Det var en defekt strømforsyning til 150 kr. så kørte den igen!
Men de fik da solgt ham en pc til 8000 kr. Sådan noget er til at brække sig
over.
Find evt. en som har lidt forstand på computere, og lad ham/hende gå med
næste gang i indleverer den, således at han ikke igen bare bliver fyldt med
sådan en gang sludder og nonsens.
Rigtige computerforhandlere og internetfirmaerne er meget bedre til at
tackle disse garantireparationer.

Kurt

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 21-01-06 20:27

Annie skrev:

> Jeg glæder mig til at høre jeres svar.

Nu er denne ng ikke til juridiske spg.

--
Lars Fragstrup

Fra : Basil

Dato : 21-01-06 20:30

Annie skrev d. 21-01-2006 i meddelelse
<43d26967$0$1746$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> [...]

> Er der andre i gruppen der har haft lignende oplevelser. Er det så min
> bekendtes egen forsikring, der kan/skal dække denne skade? Eller løber

Hvis det hele skal køres op i en spids, så start med at spørg om
hvorfor der ikke blev leveret en netledning med jord, og en instruktion
om at denne skulle benyttes.
Min ringe viden om den slags siger mig at hvis han havde givet den
stød, så var dette blevet afledt via jord, hvis sælger havde et krav om
at der skulle være jord på for at garanti dækker.
Kai

Fra : CopyCat

Dato : 21-01-06 21:34

> Min bekendte købte en ny PC i sommeren 2005. En dag fornylig, da PC'en
> skulle tændes, fik han et stød pga statisk elektricitet, ved tryk på
> tændknappen.

Der er vel ingen der siger at det var din bekendte der var statiskopladet ?
... det er et kendt problem at computerstrømforsyninger har en afledning til
jord på omkring 115 volt pga. noget støjdæmpning ... så det kunne jo også
være at det bare var ham der havde en god jordforbindelse.. og computeren
ikke havde jordforbindelse..

Jeg ville sende den ind til rep. med en fejlbeskrivelse om at jeg fik stød
en dag jeg tændte for dem, og efter det virkede den ikke mere ..

~~Frank .,

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 23:53

> [...]
>
> Er der andre i gruppen der har haft lignende oplevelser. Er det så min
> bekendtes egen forsikring, der kan/skal dække denne skade? Eller løber

Kære alle der har svaret - tusind tak for besvarelserne.

Min bekendte har overhovedet ikke forstand på andet end at tænde for og
bruge en PC - og har derfor ikke skilt den ad.
Jeg stoler på ham - at han ikke har gjort andet end at tænde for PC'en. Jeg
vil derfor gå med til forhandleren og tale med dem.

I skal nok høre om resultatet.

Venlig hilsen
Annie

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 11:17

> Jeg stoler på ham - at han ikke har gjort andet end at tænde for PC'en.
Jeg
> vil derfor gå med til forhandleren og tale med dem.
>
> I skal nok høre om resultatet.

Du skal ikke tale med dem, du skal tale til dem. Det er dig der har retten
på din side og de skal ikke løbe fra deres ansvar.

Mvh. Per.

Fra : JJ

Dato : 22-01-06 14:09

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> wrote in message
> Jeg

> Du skal ikke tale med dem, du skal tale til dem. Det er dig der har retten
> på din side og de skal ikke løbe fra deres ansvar.

Det kommer and på hvornår i sommers den er købt, hvis det er under 6 måndere
siden er det forretningen som skal bevise, at det ikke er en fejl som den er
leveret med, men er den over 6 måndere gammel, er det forbrugeren der har
bevis-byrden.

JJ

Fra : Klaus H

Dato : 22-01-06 15:01

cut - over 6 måndere gammel, er det forbrugeren der har
> bevis-byrden.

Ja, og der oplyser man at man har betjent den som foreskrevet. Så er det
igen forhandleren der har "bevisbyrden".

Klaus H

Fra : Esben

Dato : 22-01-06 18:00

"Klaus H" <nyheder@6705e.dk> skrev i en meddelelse
> cut - over 6 måndere gammel, er det forbrugeren der har
>>
> Ja, og der oplyser man at man har betjent den som foreskrevet. Så er det
> igen forhandleren der har "bevisbyrden".

For at reklamationsretten skal være gældende, skal man både i den første 6
måneders periode og de resterende 18 måneder betjene produktet som
foreskrevet. Hvad er fordelen ved de første 6 måneder med formodningsreglen
i forhold til de resterende 18 måneder i denne konkrete sag?

--
Esben

Fra : JJ

Dato : 22-01-06 18:55

"Klaus H" <nyheder@6705e.dk> wrote in message
> cut - over 6 måndere gammel, er det forbrugeren der har
>>
> Ja, og der oplyser man at man har betjent den som foreskrevet. Så er det
> igen forhandleren der har "bevisbyrden".
Nej det er noget du har misforstået, men hvis vi skal diskutere det mere
skal vi over i en anden gruppe.

JJ

Fra : Kell Petersen

Dato : 22-01-06 19:15

Ned igen , og sig at skidtet ikke virker ...

Alle mennesker har noget statisk electricitet på sig hele tiden , fordi at
vi går med tøj. osv....

Og lad være med at være ekspert.. når du står nede ved skranken..

De har vel hellere ikke skrevet på papirerne.."Afvist"

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-06 16:42

> [...]
>
> Er der andre i gruppen der har haft lignende oplevelser. Er det så min
> bekendtes egen forsikring, der kan/skal dække denne skade? Eller løber

Kære gruppe,

Så vender jeg tilbage med resultatet: Fordi forhandleren oplyste, at
reparationen nok kom til at vare 3-4 uger, købte min bekendte en ny PC - og
sendte den "gamle" til reparation på egen regning.

Suk....

KH Annie