Lyden mangler på min computer
Fra : Kasper Jensen

Dato : 16-01-06 15:22

Jeg har to computere, hvor lyden forsvandt på den ene for et par måneder
siden. Jeg har byttet rundt på højttalerne og kunne konstatere, at begge
højttalere virkede på den ene computer og ingen af dem på den anden
computer, så jeg gætter på, at fejlen må ligge på lydkortet eller et
andet sted i kabinettet.
For godt en uge siden tog jeg alle stik ud af alt hardware og flyttede
rundt på det, og da jeg efterfølgende tændte computeren, så virkede
lyden uventet igen, men glæden var kort, for det varede kun i cirka tre
timer. Jeg gætter derfor på, at der er en løs forbindelse af en eller
anden slags.
Jeg har kontaktet telefonsupport hos det firma, hvor jeg købte
computeren for under to år siden, men de formoder, at fejlen ikke er
dækket af reklamationsretten, men det kan de først afgøre efter, at den
har været sendt på værksted, og jeg vil så sandsynligvis blive
præsenteret for en regning. Jeg gætter på, at fejlen kan udbedres på
fem-ti minutter, mens telefonsupporten mener, at det vil tage cirka tre
uger.
Da jeg nødigt vil undvære min computer i tre uger, så ville jeg være
glad for, hvis nogle kunne give mig et forslag til, hvordan jeg evt.
selv kan udbedre fejlen. Jeg kender ikke rigtigt til de tekniske udtryk
for, hvad kabinettet indeholder, men har dog før åbnet kabinettet på den
anden computer for at montere et drev samt at fæstne løse kort.

Fra : Henning

Dato : 16-01-06 15:29

>Jeg har kontaktet telefonsupport hos det firma, hvor jeg købte
>computeren for under to år siden, men de formoder, at fejlen ikke er
>dækket af reklamationsretten, men det kan de først afgøre efter, at den
Du har selv rodet rundt i computeren, så deres formodning kan være
velbegrundet.

> [...]
>for, hvad kabinettet indeholder, men har dog før åbnet kabinettet på den
>anden computer for at montere et drev samt at fæstne løse kort.

Køb dig et nyt lydkort, koster knap hundrede kroner - mindre en
portoen for at sende maskinen ind til reparation

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kasper Jensen

Dato : 16-01-06 17:28

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Køb dig et nyt lydkort, koster knap hundrede kroner - mindre en
> portoen for at sende maskinen ind til reparation

Kan jeg forvente, at et nyt lydkort løser problemet? Jeg mener ikke, at
jeg har rodet rundt i nogle indstillinger eller noget, og jeg mener da
også, at det understøttes af, at lyden virkede i tre timer, efter at jeg
havde flyttet kabinettet.

Fra : Henning

Dato : 16-01-06 20:27

On Mon, 16 Jan 2006 17:28:26 +0100, "Kasper Jensen"
<kasperjensen@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>jeg har rodet rundt i nogle indstillinger eller noget, og jeg mener da
>også, at det understøttes af, at lyden virkede i tre timer, efter at jeg
Løs forbindelse, som kom igen da systemet blev varmt?

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kasper Jensen

Dato : 16-01-06 22:53

> Løs forbindelse, som kom igen da systemet blev varmt?

Næppe fordi, at systemet blev varmt, da min computer er slukket i halve
døgn flere gange om ugen, og så burde lyden jo også virke, når jeg
efterfølgende tændte for computeren, men det er kun denne ene gang
siden, at lyden forsvandt, at det helt uventet virkede i tre timer.

Fra : Max

Dato : 16-01-06 15:42

Hej Kasper

> lyden uventet igen, men glæden var kort, for det varede kun i cirka
> tre timer. Jeg gætter derfor på, at der er en løs forbindelse af en
> eller anden slags.

Måske dit lydkort ikke sidder rigtig i soklen.

Hvad siger enhedshåndteringen om kortet ?

Det kan være en dårlig lodning på jackstikket på lydkortet ?

Hvis det kan være stikket på bundkortet der er dårlig eller
er loddet dårligt.

Check, check, check

Mvh Max

Fra : Kasper Jensen

Dato : 16-01-06 17:22

> Måske dit lydkort ikke sidder rigtig i soklen.

Jeg er ikke klar over, hvor mit lydkort befinder sig i kabinettet. I min
anden computer sidder kortet der, hvor man tilslutter højttaleren, men
her sidder der blot en klods. Billede af mit kabinet er at finde her:
http://s21.yousendit.com/d.aspx?id=2T9Q65QNPRCM51MRJT0NLJ7GMF

> Hvad siger enhedshåndteringen om kortet ?

Jeg er ikke klar over, hvad kortet hedder, men i enhedshåndteringen
under "enheder til lyd, video og spil" er der seks enheder, som alle er
angivet som "denne enhed virker korrekt". Hvad skal jeg kigge efter?

Fra : Max

Dato : 16-01-06 21:02

Hej Kasper

> http://s21.yousendit.com/d.aspx?id=2T9Q65QNPRCM51MRJT0NLJ7GMF

Er dit lydkort det indstikskort ? eller er den klods du taler om
noget der sidder på bundkortet ?.

> [...]
> under "enheder til lyd, video og spil" er der seks enheder, som alle
> er angivet som "denne enhed virker korrekt". Hvad skal jeg kigge

Du skulle bare kikke om der var kryds på nogle af enhederne, hvis
der var det kunne det jo indikere at kortet sad løst.

Mvh Max

Fra : Kasper Jensen

Dato : 16-01-06 23:05

> Er dit lydkort det indstikskort ? eller er den klods du taler om
> noget der sidder på bundkortet ?.

Jeg er ikke klar over, hvor mit lydkort måtte befinde sig.

Der er plads til fire indstikskort oppe i øvre højre hjørne af billedet,
men som vist er der kun ét. Jeg er ikke klar over, hvad kortet bruges
til, men på bagsiden af kabinettet er der to tilslutningsmuligheder til
kortet kaldet "line" og "phone", så mit gæt er, at det muligvis kan
bruges i forbindelse med IP-telefoni. Jeg har ikke noget tilsluttet i de
to stik.

Lidt længere nede under de fire mulige korttilslutninger stadig helt ude
til højre på billedet, er der tre "klodser" derefter en lyselilla
"plasticdims" og endelig en "klods" mere. Det er klodsen umiddelbart
over den lyselilla "plasticdims", hvor jeg kan tilslutte "microfon",
"line in" og "line out". Denne klods er svejset på bundkortet fire
steder.

Fra : Max

Dato : 16-01-06 23:16

Hej Kasper

> tilslutningsmuligheder til kortet kaldet "line" og "phone", så mit
> gæt er, at det muligvis kan bruges i forbindelse med IP-telefoni. Jeg
> har ikke noget tilsluttet i de to stik.

Det kaldes et modem, kan bruges som telefon, fax og til data
transmisioner, alt via en telefonlinie.

> "line in" og "line out". Denne klods er svejset på bundkortet fire
> steder.

OK, du har det man kalder "on-board" lydkort, og det udelukker
jo dårlige stikforbindelser mellem lydkort og bundkort. Så det eneste
sted du kan have en "mekanisk" fejl i dit system er at dit højttaler
stik skulle være loddet dårligt på lydkortet, har du prøvet at ruske
lidt i dit højttalerstik og set om det giver nogen ændring.

Mvh Max

Fra : Kasper Jensen

Dato : 17-01-06 09:12

> [...]
> stik skulle være loddet dårligt på lydkortet, har du prøvet at ruske
> lidt i dit højttalerstik og set om det giver nogen ændring.

Det hjalp...så er jeg blot spændt på at se hvor længe, at det virker.
Men i hvert fald foreløbigt tak for hjælpen.