Fra 1GB ram til 2GB ram?
Fra : belial

Dato : 11-01-06 20:17

Jeg går og overvejer at sætte 1 GB ram mere i maskinen, men spørgsmålet er,
hvor meget det reelt vil give mig? Vil jeg kunne mærke forskel i det daglige
brug, herunder spil? Jeg kører med programmer som Flash, Photoshop,
videoredigering samt spil.

Mit nuværende øvrige udstyr:
Athlon 64 3400+ 2,4 Ghz
Asus K8V-X
1 GB Kingston PC 3200 DDR400 ram
Ati Radeon Pro 9800 128 MB grafikkort

Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 11-01-06 20:48

"belial" <666@yourmother.zy> skrev i en meddelelse
> Jeg går og overvejer at sætte 1 GB ram mere i maskinen, men spørgsmålet
> er, hvor meget det reelt vil give mig?

Du kan jo altid prøve at have Windows Jobliste kørende(antaget det er
windows du har) og se under ydeevne hvor meget af rammen der er optaget
under de forskellige programmer. Ved Flash og spil tror jeg det er fint. I
Photoshop kommer det an på hvor store billeder du redigere.

Videoredigering er nok det mest krævende. Hvis man redigere relavtiv lange
sekvenser, og i stort format sluger programmet utroligt meget ram. Hvis
rammen bliver opbrugt her skal programmet jo ned at lave temp filer på
hardisken som forlænger processen rent tidsmæssigt. Umiddelbart vil jeg mene
at 1 GB er nok, men det kommer helt an på computeren bliver "langsomere" når
du arbejder med store data mængder.

Bjørn
--
Bjørn E. Thorup
http://www.thabear.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 12-01-06 09:30

"belial" <666@yourmother.zy> wrote in message
> [...]
daglige
> brug, herunder spil? Jeg kører med programmer som Flash, Photoshop,

Tom's Hardware har en test af mængden af RAM:
http://www.tomshardware.com/2005/12/13/how_much_ram_do_you_really_need/

Martin

Fra : Hagar

Dato : 12-01-06 15:07

> [...]
> er, hvor meget det reelt vil give mig? Vil jeg kunne mærke forskel i det
> daglige brug, herunder spil? Jeg kører med programmer som Flash,

Jeg sidder selv med Photoshop i det daglige, og har 1 Gb RAM, jeg ønsker mig
yderligere 1 Gb. PhotoShop er meget glad for RAM og plads til midlertidige
filer, så der kan du ikke få for meget RAM. Du kan høre mere om det ved at
spørge i dk.edb.grafik.

Hagar

Fra : Peter T.

Dato : 13-01-06 10:20

belial ristede følgende runer:

> [...]
> forskel i det daglige brug, herunder spil? Jeg kører med programmer
> som Flash, Photoshop, videoredigering samt spil.

Mine skud fra hoften:

Spil: Pt. ingen forbedring (men om et år eller to, så...)

Flash: slet ingen forbedring, da alle data i Flash i forvejen er
komprimeret og/eller i vektor, der fylder nada.

Photoshop: kommer an på hvor store filer du arbejder med og hvor stor din
history er sat til. Men hvis du bruger default indstillinger i PS og
arbejder på billeder til webbrug (og ikke til tryk), så _næppe_ nogen
mærkbare forbedringer!

Videoredigering: Er det redigering af 5minutters klip fra
børnefødselsdagen, så ingen forbedring. Er det 1-2 timers film optaget med
DV-cam eller bedre, så er +2 GB nok anbefalelsesværdigt.

Mht. Photoshop og videoredigering, så vil hurtige scsi-diske, kun dedikeret
til datalagring/scratchdisk, helt klart hjælpe gevaldigt på ydelsen. Så
det er ikke et spørgsmål om ram alene.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-01-06 10:49

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> writes:

> Videoredigering: Er det redigering af 5minutters klip fra
> børnefødselsdagen, så ingen forbedring. Er det 1-2 timers film optaget med
> DV-cam eller bedre, så er +2 GB nok anbefalelsesværdigt.

Jeg har leget en del (på amatør basis) med DV-cams og lave film, og
min oplevelse med Pinnacle Studio er at 1GB RAM er mere end rigeligt.

'Scenes' data fylder ganske lidt, og når først man skal til at lave
rendering, skal data alligevel op fra disken (1times DV-film fylder ca
14GB).

Kai

Fra : Peter T.

Dato : 13-01-06 10:59

Kai Harrekilde-Petersen ristede følgende runer:

> 'Scenes' data fylder ganske lidt, og når først man skal til at lave
> rendering, skal data alligevel op fra disken (1times DV-film fylder ca
> 14GB).

Ja, okay. Jeg har selv rodet med XX antal GB DV-optagelser engang i 2000.
Jeg havde kun 128 MB ram og spanden var ved at brække sig under
belastningen ligesom jeg var ved at gå grassat over den evindelige diskswap
og langsomme arbejdsproces i Adobe Premiere 6, som jeg intet kendte til. :)

--
Mvh. Peter T.