Computeren fryser under opstart
Fra : Stefan Jensen

Dato : 07-01-06 11:54

Min pc fryser/låser under opstart.
det er lidt forskelligt hvor langt den når inden det sker.
men når først den er kommet hel ind i windows xp er der ingen problemer.
Den skal ca reboots 5 -7 gange før den får loaded windows.

jeg har prøvet at geninstallere windows xp (men samme problem)
har også prøvet at installere på en anden harddisk (men samme problemn)

Maskinen: P4 2.8 mhz 512 kingston ram. 128 mb ti4200
seagate & maxtor på 80GB harddisk. sound blaser live lydkort.

På forhånd ting
"den fortvivlede"

Fra : MuLLe

Dato : 08-01-06 11:16

"Stefan Jensen" skrev
> [...]
>
> Maskinen: P4 2.8 mhz 512 kingston ram. 128 mb ti4200
> seagate & maxtor på 80GB harddisk. sound blaser live lydkort.

Hej Stefan.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, for jeg har nøjagtig samme problem.
Jeg har skiftet bundkort og grafikkort, det hjalp ikke.
Jeg har skifter harddisk, det hjalp ikke.
Jeg har opdateret alle driveres. det hjalp ikke.
Jeg har sat ekstra køling på alt, det hjalp ikke.
Jeg har startet op med system harddisken alene, det hjalp ikke.
Jeg har linket to strømforsyninger, trode det hjalp, med det gjorde det
ikke.
Jeg har ominstalleret mange gange, og valgt forskellige programmer, det
hjalp ikke.
Det eneste der hjalp på min var XP pro 64 bit, men det har jeg ikke...
(jeg lånte det for at prøve, men jeg vil ikke købe det, for jeg vil ikke
bruge det.)
Det skal lige siges at det stoppede ikke, det var bare ikke så tit det
skete.

Jeg er kommet til den konklution, at det må være min prossesor eller bios'en
Det er ting som jeg ikke selv kan løse, så jeg er lidt på skideren.
Jeg har oprettet mange tråde, mange forskellige steder.
Men der er ingen, der har kunne hjælpe mig.
Så min pc står tændt næsten 24 timer, i døgnet rundt.
Jeg håber virkeligt at du får hjælp, for jeg ved hvor træls det er.
Og det kunne jo være, at jeg kunne bruge lidt af det.....

Held og lykke
MvH MuLLe

Fra : Khawk

Dato : 24-02-06 12:38

> [...]
> Jeg håber virkeligt at du får hjælp, for jeg ved hvor træls det er.
> Og det kunne jo være, at jeg kunne bruge lidt af det.....

Ikke fordi det løser problemet, men har du prøvet, om den kan fungere med
dvale. Hvis det virker, så behøver den jo ikke at stå tændt hele tiden.

mvh
Kim

Fra : Hans

Dato : 08-01-06 11:22

Stefan Jensen wrote:
> [...]
>
> jeg har prøvet at geninstallere windows xp (men samme problem)
> har også prøvet at installere på en anden harddisk (men samme
Har du prøvet at køre med en disk af gangen, for selv om du installerer på
disk 1 kan det udmærket tænkes at disk 0 fejler under opstart.

> Maskinen: P4 2.8 mhz 512 kingston ram. 128 mb ti4200

Hvilket bundkort drejer det sig helt eksakt om?

Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-06 11:45

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>men når først den er kommet hel ind i windows xp er der ingen problemer.
>Den skal ca reboots 5 -7 gange før den får loaded windows.

Den slags problemer kan kun løses ved systematisk fejlsøgning...

Start med at nulstille BIOS for at udlukke rod i BIOS og ACPI opsætning:
Flyt reset-jumperen frem og tilbage (uden strøm på maskinen) eller pil
batteriet kortvarigt fra.

Så skal vi vide om den går ned i BIOS eller operativ systemet - Går den
ned i BIOS er det et hardware relateret problem - Er du i tvivl, kan du
prøve at boot'e fra CD, f.eks en linux-live-cd som Knoppix eller
lignende.

Er det operativ systemet / windows der fryser, må du checke logbogen for
fejlmeddelelser. Den kan til give et vink om hvor problemet ligger...

<mlr>