irql not less or equal = hvad fejler min p~
Fra : Richardt Jeppesen

Dato : 20-12-05 20:08

hejsa. jeg har et problem med min pc.

Når jeg påbegynder at instalere min xp. kommer der meget hurtigt en blå
skærm med denne besked IRQL NOT LESS OR EQUAL ?

jeg har prøvet at pille mit grafikkort ud samt mit netkort men stakig uden
virkning.

jeg håber der er en venlig sjæl der ude der har et godt råd til en der ikke
har den store forstand på pc.

Evt svar kan sendes til min mail. kinn72@msn.com
på forhånd tak. Mvh Kînn Sørensen.

Fra : Søren H

Dato : 20-12-05 20:14

"Richardt Jeppesen" <9180544m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkning.
>
> jeg håber der er en venlig sjæl der ude der har et godt råd til en der

Mener at huske der ofte også er en kode...
De gange jeg har oplevet den fejl har det ofte været fejl på ram...

Venligst

Fra : Peter

Dato : 20-12-05 21:43

> [...]
>
> Når jeg påbegynder at instalere min xp. kommer der meget hurtigt en blå
> skærm med denne besked IRQL NOT LESS OR EQUAL ?

Gå ind i bios og sæt indstillingerne til default. Har du ikke den
indstilling, så kik i din motherboard manual.
Ved nogle bundkort hedder det "safe performance" eller "best performance".
Når WinXP er installeret, går du igen i bios og foretager evt. nødvendige
ændringer.

Alternativet kan være, at hente et sæt opstartsdisketter til WinXP, som kan
hentes her: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Derefter smider du WinXP cd i drevet og den første bootdiskette i drevet, og
genstarter computeren så den booter på diskdrevet.

PeterB

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-12-05 22:31

> Når jeg påbegynder at instalere min xp. kommer der meget hurtigt en
> blå skærm med denne besked IRQL NOT LESS OR EQUAL ?

Den fejl kan dække over temmeligt mange ting, lige fra defekt hardware til
defekte drivere, så der er ikke så meget andet at gøre end at starte fra en
ende af. Pil al hardware ud af maskinen, pånær 1 stang ram og din
boot-harddisk, så du kan prøve at starte windows op. Duer det stadig ikke,
prøv med en anden stang ram. Hvis det stadig ikke virker, prøv med et andet
grafikkort hvis du kan få fat i sådan et. Ændrer det heller ikke noget,
ville jeg prøve en geninstallation af windows (evt. på en anden harddisk).
Vil den heller ikke fungere, så er der næsten kun bundkort+cpu tilbage som
en mulig synder.

> jeg har prøvet at pille mit grafikkort ud samt mit netkort men stakig
> uden virkning.

Og du har ikke flere udvidelseskort siddende i maskinen?

> jeg håber der er en venlig sjæl der ude der har et godt råd til en
> der ikke har den store forstand på pc.

Du har ikke installeret noget nyt (program/driver/hardware) lige før fejlen
opstod?

--
signing off.. Martin Sørensen