Lille forældre-PC - støjsvag og billi
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 18:03

Hej alle

Jeg er ved at stykke en lille forældre-pc sammen - den skal erstatte en
gammel Thunderbird 1000MhZ med 256Mb ram og behovet er lidt Word, Excel,
Email og Surf - dvs. ikke de store krav!

Har kig på følgende stumper med nogle prisoverslag:

Kabinet:   Antec Minuet II      500kr
Motherboard:   Asus P5P800-MX      550kr
CPU:      Celeron D 336 2.8 GHz   650kr
RAM:      Kingston 2x512MB   600kr
DVD:      NEC 35xx Sølv      350kr
Floppy:      noget i sølv       50kr
HD:      Seagate 120Gb      300kr (brugt)
Ialt:               3000kr

Er der nogen alarm-klokker der bimler ved ovenstående - kan jeg få bedre
stumper til de samme priser eller, hvordan ser det ud!? Det er lidt
langt fra det jeg selv normalt kigger efter, så min viden om ovenstående
er temmelig begrænset!

Ser frem til jeres input - på forhånd tak!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Max

Dato : 12-12-05 20:09

Hej Tommy

> Ser frem til jeres input - på forhånd tak!

Hvorfor lave en ny PC, hvad fejler den gamle ?

Mvh Max

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 22:17

Max wrote:

> Hvorfor lave en ny PC, hvad fejler den gamle ?

Den skal i forvejen reinstalleres(gået helt død u. mulighed for at
reparere xp) => samme basis som ny pc.

Derudover er der nogle mystiske fejl, som tyder på hd- eller mb-fejl -
og da jeg sidder og skal fikse lortet, kan jeg også få lov til at lave
fejlsøgning, hvilket med periodiske fejl kan være en temmelig
tidskrævende opgave. Til sidst har den gamle også mukket lidt over
hastighed og støj fra den gamle pc.

En ny pc vil løse disse problemer - så det er delvist dovenskab fra min
side og delvist behov fra den gamles side!

Mvh Tommy

Fra : Max

Dato : 12-12-05 22:49

Hej Tommy

> En ny pc vil løse disse problemer - så det er delvist dovenskab fra min
> side og delvist behov fra den gamles side!

Fint nok, var bare nysgerrig. Jeg bruger såmændt en gammel 600 MHz
maskine både herhjemme og på job, og jeg har svært ved at se at man
har brug for en hurtigere maskine til den beskrevne opgave. Men hvis den
er defekt er en udskiftning jo den eneste løsning.

Mvh Max

Fra : Ulrik Løye

Dato : 12-12-05 21:21

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> wrote in message
> [...]
> stumper til de samme priser eller, hvordan ser det ud!? Det er lidt langt
> fra det jeg selv normalt kigger efter, så min viden om ovenstående er

Tingene ser ud til at passe fint sammen, men selv ville jeg have foreslået
en AMD Sempron CPU, fx

Fra : Ulrik Løye

Dato : 12-12-05 21:23

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> wrote in message

> Tingene ser ud til at passe fint sammen, men selv ville jeg have foreslået
> en AMD Sempron CPU, fx

(Sendte for tidligt)

fx denne cpu:

Ydelsesmæssigt er denne cpu og din cpu rimeligt ens, men Sempron'en bruger
mindre strøm og derved kræver dne også mindre kølign og det betyder som
regel også mindre larm.

/u

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 22:20

Ulrik Løye wrote:

> [...]
> mindre strøm og derved kræver dne også mindre kølign og det betyder som

Det lyder ganske overbevisende - nogle væsentlige kriterier i dette
tilfælde! Hvilket mb kan du anbefale til denne processor - jeg vil gerne
holde mig til Asus, da jeg kun har positive oplevelser hér - derudover
skal der selvf. være integreret alt-det-andet Vil det være
nødvendigt at ændre ram-typen?

Mvh Tommy

Fra : Ulrik Løye

Dato : 12-12-05 23:45

> [...]
> holde mig til Asus, da jeg kun har positive oplevelser hér - derudover
> skal der selvf. være integreret alt-det-andet Vil det være nødvendigt

Jeg tror dette board er det bedste til formålet:

ASRock er Asus' valuelinje.

Læs mere her:

http://www.asrock.com/product/product_K8NF4G-SATA2.htm

Nu nævner du ikke hvilken type ram du har i tankerne - men dette board kan
tage alm. DDR ram. Du bør vælge PC3200 ram - de er formentlig også de
billigeste.

Jeg læste at der var andre som foreslog du købte nogle bambus maskiner fordi
de er billige. Hvis du overvejer det så tænk på at den pris dels afspejler
firmaets avance, løn til ham der samler maskinen samt hardwarens pris. Når
avancerne på hardware i dag er så små så er der stort set kun ét sted hvor
der kan spares; og det er på kvaliteten af komponenterne... og vi kender
alle konsekvenserne af det --- og er det virkelig det potentielle besvær
værd?

/u

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-12-05 01:34

Ulrik Løye wrote:

> Jeg tror dette board er det bedste til formålet:

> ASRock er Asus' valuelinje.

I know - men, hvordan er kvaliteten - vil gerne give lidt ekstra for at
det holder et par år ekstra

> Nu nævner du ikke hvilken type ram du har i tankerne - men dette board kan
> tage alm. DDR ram. Du bør vælge PC3200 ram - de er formentlig også de
> billigeste.

Det lyder fint - er ikke så pernitten mht. ram - det billige er fint
hurtigt til formålet.

> [...]
> der kan spares; og det er på kvaliteten af komponenterne... og vi kender
> alle konsekvenserne af det --- og er det virkelig det potentielle besvær

På dette punkt har vi helt samme holdning - no worries!

Mvh Tommy

Fra : Ulrik Løye

Dato : 13-12-05 09:45

On 13 Dec 2005 01:33:35 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

>I know - men, hvordan er kvaliteten - vil gerne give lidt ekstra for at
>det holder et par år ekstra

Tjaa, det er jo altid svært at sige. Selv har jeg ikke meget fidus til
ASRock, men på den anden side er dine forældres krav vel blot at
skidtet starter hver gang de trykker på power-on og så i øvrigt virker
i 3-5 år uden kny. Mon ikke det er til det formål de boards bliver
produceret?

Asus har også en board med samme chipset lavet i 'eget' navn:

Måske de 110 ekstra kroner er givet godt ud? Hvem ved... men siger vi
at maskinen holder i 4 år så er det 7,5 øre om dagen i merpris ;)

>Det lyder fint - er ikke så pernitten mht. ram - det billige er fint
>hurtigt til formålet.

Jeps - Kingston ram har jeg kun gode erfaringer med selvom de er
billige;

Fra : Peter

Dato : 12-12-05 22:37

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gammel Thunderbird 1000MhZ med 256Mb ram og behovet er lidt Word, Excel,
> Email og Surf - dvs. ikke de store krav!

Med de priser, der er på nye samlede computere, kan det slet ikke betale
sig, at stykke en sammen selv.
Kik ind på www.prc-data.dk , og tjek deres priser.

Jeg vil tro, at deres grundmodel, Logic Desktop med en semprom64 cpu, til
kr. 1995 + måske lidt ekstra ram, ville kunne opfylde deres behov til fulde.
Jeg har haft fornøjelsen, at starte 3 af disse computere op, og de er meget
støjfri og lynende hurtige.
Skulle dine forældre også have brug for et DVD drev, brænder eller større
grafikkort, kører du bare lidt længere ned i rækken.

Eneste minus, skulle da være, at bundkortet er et MicroATX, med AGP sokkel
og kun 2 PCI sokler.

PeterB

PS.: For at foregribe begivenhedernes gang, har jeg intet overhovedet med
PRC at gøre. Syntes blot de har fået sammensat en knippel god computer til
meget små penge.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 22:57

Peter wrote:

> Med de priser, der er på nye samlede computere, kan det slet ikke betale
> sig, at stykke en sammen selv.

Den times tid dét tager er givet ud til at få det præcist som jeg vil
have det (jeg hænger også på alle efterfølgende problemer) - har aldrig
købt en færdigbygget pc - ikke engang den første i '93 og har da ikke
tænkt mig at starte på sådan noget nu

Mvh Tommy

Fra : Max

Dato : 12-12-05 23:22

Hej Tommy

> Den times tid dét tager er givet ud til at få det præcist som jeg vil
> have det (jeg hænger også på alle efterfølgende problemer) - har aldrig

Jeg bestiller lige den PC jeg vil have, definere alt hardware den skal
indeholde og modtager den samlet og afprøvet, det koster mig 200 kr.
som jeg mener er givet utroligt godt ud, specielt rart er det jo at man
ikke skal stå og have byttet noget man har modtaget fordi man mener
det er defekt.

Mvh Max

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-12-05 23:22

Max wrote:

> [...]
> som jeg mener er givet utroligt godt ud, specielt rart er det jo at man
> ikke skal stå og have byttet noget man har modtaget fordi man mener

Det er usandsynligt, at det sted du køber din pc også er den billigste
leverandør af samtlige stumper, så dermed er det i praksis mere end kr.
200 du betaler for denne service! Engang skal man jo også rode lidt med
skidtet så man ikke bliver for rusten

Mvh Tommy

Fra : Max

Dato : 12-12-05 23:37

Hej Tommy

> Det er usandsynligt, at det sted du køber din pc også er den billigste
> leverandør af samtlige stumper, så dermed er det i praksis mere end kr.
> 200 du betaler for denne service! Engang skal man jo også rode lidt med

Jeg må også sige at jeg ikke roder med PC'er privat, kun på job og derfor
tænker jeg i lidt andre baner økonomisk. Og forøvrig så vil min leverandør
give mig tingene til den laveste pris jeg kan finde på markedet.

Mvh Max

Fra : JK

Dato : 12-12-05 23:44

On 12 Dec 2005 18:02:32 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

> [...]
>er temmelig begrænset!
>
>Ser frem til jeres input - på forhånd tak!

Alle tiders kabinet ! Dem bruger jeg af.

Jeg ville vælge et amd bundkort og en sempron 64 bit for s754.

asrock K8NF4G-Sata2 Nforce 410 til 480 kr.

sempron 64 bits m. stor cache 1.6 GHz 2800+ til 579,-

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10699&type=hardware

evt. box køleren til.

2x512 Mbyte Kingston PC3200 CL2 til 950 kr ialt:

eller 2x1Gbyte for 1440 kr.

så sæt derpå en samsung sata2 ! og brug den hæderlige onboard grafik.
Det kan endda med 2 Gbyte køre Vista, når den kommer.

mvh

John

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-12-05 01:31

JK wrote:

> Alle tiders kabinet ! Dem bruger jeg af.

Det er jeg glad for at høre - kunne være lidt bekymret mht. støj og
varme, da jeg slet ikke kender kabinettet i forvejen!

> [...]
>
> evt. box køleren til.
>
> 2x512 Mbyte Kingston PC3200 CL2 til 950 kr ialt:

Vil kigge lidt nærmere på ovenstående kombination - tak for forslagene -
vender tilbage, hvis jeg har spørgsmål!

Mvh Tommy

Fra : JK

Dato : 13-12-05 07:38

On 13 Dec 2005 01:31:20 +0100, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

> [...]
>varme, da jeg slet ikke kender kabinettet i forvejen!

>Vil kigge lidt nærmere på ovenstående kombination - tak for forslagene -

Køleløsningen er god med ventileret kabinet-side og en regulerbar 80
mm kabinetblæser.

Jeg bruger bare en støjsvag køler. Gerne med 80 mm blæser, men ret lav
til kabinettet. Husk eventuelt en 7-volts adapter til blæseren på
denne, eller en anden regulator.

Ovennævnte bundkort tager nok også IDE harddiske, så du kan bruge den
brugte. Det er ret vigtigt for success med onboard-grafik, at man
benytter 2 ram klodser for dual ram band.

mvh

John

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-12-05 20:19

JK wrote:

> Køleløsningen er god med ventileret kabinet-side og en regulerbar 80
> mm kabinetblæser.

Skal man huske at købe nogle løse blæsere til kabinettet?

> Ovennævnte bundkort tager nok også IDE harddiske, så du kan bruge den
> brugte. Det er ret vigtigt for success med onboard-grafik, at man
> benytter 2 ram klodser for dual ram band.

Det med 2xklodser for grafik havde jeg ikke overvejet, men havde dog
alligevel helt generelt valgt denne kombination - tak for oplysningen!

Mvh Tommy

Fra : Henning

Dato : 13-12-05 18:00

wrote:

> [...]
>gammel Thunderbird 1000MhZ med 256Mb ram og behovet er lidt Word, Excel,
>Email og Surf - dvs. ikke de store krav!

Køb dem en færdigsamlet Dell - opstår der problemer skal de bare ringe
til supporten, det er ikke dig der kommer til at hænge på den!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-12-05 20:17

Henning wrote:

> Køb dem en færdigsamlet Dell - opstår der problemer skal de bare ringe
> til supporten, det er ikke dig der kommer til at hænge på den!

Det tror jeg desværre er ønsketænkning - det er stadig ikke Dell der
sørger for den "rigtige" opsætning af computeren - dvs. præcis som det
altid har været - og det er heller ikke Dell der sørger for at alle de
små programmer fungerer som de skal osv...

Færdigsamlet er ikke en mulighed - man har vel sin stolthed

Mvh Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-12-05 20:21

Tommy Ipsen wrote:

> Kabinet: Antec Minuet II 500kr
> Motherboard: Asus P5P800-MX 550kr
> CPU: Celeron D 336 2.8 GHz 650kr

Jeg er ikke helt afklaret om det skal være Celeron eller måske Sempron,
men kabinettet skulle være fastlagt (selvom jeg mangler at afgøre
forskellen på alm. Minuet II og EC-udgave!) Er der nogle bud på en
fornuftig køler til CPU'en - det havde jeg glemt i første omgang - der
er sikkert nogle begrænsninger pga. kabinettets størrelse - og jeg vil
gerne have et par bud både til AMD og Intel løsningen!

Mvh Tommy