Warcraft og opdateringstid på skærmen
Fra : Max

Dato : 08-12-05 21:18

Hej

Min dreng har en maskine han spiller Warcraft på nettet med, og han
klager over at den er for langsom til at opdatere skærmen.

Maskinen er en 3GHz Pentium med 512MB ram, skærmkortet
er et MSI FX5500-T128, og skærmen et en Philips 180B2 fladskærm.
Internet forbindelsen er en 1MB TDC ADSL linie.

Er der noget i denne konfiguration der ikke lever op til
de krav Warcraft stiller og som kan forårsage at det
"lagger" som han kalder det.

Mvh Max

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-12-05 21:26

Max wrote:
> [...]
>
> Er der noget i denne konfiguration der ikke lever op til
> de krav Warcraft stiller og som kan forårsage at det

Lag er typisk en betegnelse for at man har en dårlig forbindelse til
serveren, men i dette tilfælde gætter jeg på at det er grafikkortet, der
sætter begrænsningerne. Nu ved jeg ikke hvilke indstillinger (opløsning
osv.) din søn spiller med, men du kan prøve at sætte alle
indstillingerne til lavest mulige værdi. Det bliver nok ikke så kønt,
men du får afprøvet om det virkelig er grafikkortet.

Det kan også være driverne der skal opdateres, det kan muligvis give
noget mere ydelse.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Max

Dato : 08-12-05 21:37

Hej Jeppe

> Lag er typisk en betegnelse for at man har en dårlig forbindelse til
> serveren, men i dette tilfælde gætter jeg på at det er grafikkortet, der

Det er nok ikke forbindelsen til serveren, problemet er nemlig at
han har opdaget at andre opdatere hurtigere selv om de køre
på samme forbindelse.

> men du får afprøvet om det virkelig er grafikkortet.

Ok, da jeg købte maskinen til ham for en 3 måneder siden, ja der
bad jeg dem om at sætte et godt grafikkort i, men det har de så
måske ikke gjort. Hvad skal man købe af kort hvis man vil give
ham et bedre et i jule/fødselsdags gave ?

Mvh Max

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-12-05 22:01

Max wrote:
> Det er nok ikke forbindelsen til serveren, problemet er nemlig at
> han har opdaget at andre opdatere hurtigere selv om de køre
> på samme forbindelse.

Enig.

> Ok, da jeg købte maskinen til ham for en 3 måneder siden, ja der
> bad jeg dem om at sætte et godt grafikkort i, men det har de så
> måske ikke gjort.

Nu er alt jo relativt, så hvad et "godt" grafikkort er, kommer jo an på
så meget Under alle omstændigheder, så er det et ret billigt kort:
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99531>
og jeg vil bestemt ikke anbefale dette kort til nogen der vil spille
3D-spil, det er simpelthen ALT for langsomt til det.

> Hvad skal man købe af kort hvis man vil give
> ham et bedre et i jule/fødselsdags gave ?

Jeg vil sige du får præcis hvad du betaler for, men du skal nok op på
ca. 1.500 kr. for at få noget der kan bruges.

Nu kan jeg se på dit kort, at det er AGP, og der er desværre ikke så
mange muligheder, men her er nogle forslag:

ASUS N6600GT/TD - 1.300-1.400 kr.
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117741>

MSI NX6600GT-VTD128 - 1.300-1.400 kr.
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116887>

Sapphire RADEON X800 GT (Detailsalg) - ca. 1.500 kr.
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159331>

HIS X850XT VIVO (Detailsalg) - ca. 2.400 kr.
<http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139078>

Forhåbentlig er der andre i gruppen der vil kommentere på ovenstående
muligheder.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Max

Dato : 08-12-05 23:47

Hej Jeppe

> Jeg vil sige du får præcis hvad du betaler for, men du skal nok op på
> ca. 1.500 kr. for at få noget der kan bruges.

Tænkte nok at det var i det nabolag, jeg snakker med min leverandør
om en ombytning af kortet.

Takker for indsatsen.

Mvh Max

Fra : Morten Jensen

Dato : 08-12-05 22:17

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote
> Maskinen er en 3GHz Pentium med 512MB ram, skærmkortet
> er et MSI FX5500-T128, og skærmen et en Philips 180B2 fladskærm.
> Internet forbindelsen er en 1MB TDC ADSL linie.

....ud over snakken om grafikkortet, så er 512mb ram lige i underkanten til
World of Warcraft (hvis det er det som sønnike spiller)

mvh
Morten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-05 22:47

Morten Jensen wrote:
> ...ud over snakken om grafikkortet, så er 512mb ram lige i
> underkanten til World of Warcraft (hvis det er det som sønnike
> spiller)

En tredje ting kan også være varmen, hvis processoren bliver for
varm (eller BIOS fejlagtigt tror den er for varm), så vil spil
som bl.a. WOW også lagge. Jeg ved det af erfaring, en bekendt
havde et bundkort hvis BIOS viste for høj temperatur, men det
blev løst ved en BIOS opdatering.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-12-05 23:09

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> [...]
> også lagge. Jeg ved det af erfaring, en bekendt havde et bundkort hvis
> BIOS viste for høj temperatur, men det blev løst ved en BIOS opdatering.

Så en BIOS-opdatering fik varmen til at gå væk...? Jeg tager ti af dem!

Det hænger vel snarere sammen med at der blev skruet ned for ydelsen på
CPU'en el.lign? Jeg har i hvert fald svært ved at se hvordan en
BIOS-opdatering kan få en CPU til at blive mindre varm.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Max

Dato : 08-12-05 23:46

Hej Jeppe

> Det hænger vel snarere sammen med at der blev skruet ned for ydelsen på
> CPU'en el.lign? Jeg har i hvert fald svært ved at se hvordan en
> BIOS-opdatering kan få en CPU til at blive mindre varm.

Hvis du læser det en gang til vil du jo se at det præcis er det Michael
skriver.

Mvh Max

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 10-12-05 14:09

Max wrote:
> Hvis du læser det en gang til vil du jo se at det præcis er det Michael
> skriver.

Hehe ja, jeg synes bare det var lidt sjovt formuleret (bemærk også mine
smileys), mere var der ikke i det

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-12-05 23:54

Jeppe Høiby wrote:
> Så en BIOS-opdatering fik varmen til at gå væk...?

Nej, men BIOS viste forkert temperatur og maskinen droslede
fejlagtigt ned i ydelse.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 10-12-05 14:10

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Nej, men BIOS viste forkert temperatur og maskinen droslede fejlagtigt
> ned i ydelse.

Så er jeg mere rolig, hehe...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Max

Dato : 08-12-05 23:49

Hej

> ...ud over snakken om grafikkortet, så er 512mb ram lige i underkanten til
> World of Warcraft (hvis det er det som sønnike spiller)

Ok, vil overveje at stikke den en stang eller to til.

Mvh Max

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-05 02:21

Hej Max. Inden du går ud og bruger en masse penge på update af udstyr,
så er
der et par ting du skal være klar over.

Jeg går ud fra at det er World of warcraft WOW han spiller.
Og der skal du være klar over at der er en del af de server man kan
spille på
der har et problem. Og det er at der er for mange folk på. lige nu
køre
blizzard et Character Migration program som går ud på at får folk ud
på nogle
af de nye server. hvis du tager et kik her så kan du se hvad for en
server
der gas på. http://www.wow-europe.com/en/serverstatus/
Gå uden om dem der står High ved.

What is the minimum requirement to play World of Warcraft?

Windows® System 98/ME/2000/XP OS:
800 MHz or higher CPU
256 MB or more of RAM
32 MB 3D graphics card with hardware transform and lighting, such as
GeForce 2
or better
4 GB or more of available hard drive space
DirectX® 9.0c or above
A 56k or higher modem with an Internet connection

Når jeg ser på dit system så skulle det som være ok til at spille WOW
på men
bare ikke i maks opløsning.

In game, there are 3 major parameters:
-Resolution
You can choose the game resolution from a list by clicking on the
arrow button.
Lower resolutions increases frame rate.
-Terrain distance
By adjusting this parameter to the minimum, the visibility range will
be
reduced but the rendering will be also a lot smoother.
-All Shader effects

Hvis du har brug for mere hjælp så bare skriv..
Hardcore WOW 3x60 level

ps. hvis det var min pc så ville jeg gå ud og købe 512MB-1024MB ram
mere.
Da det klart er et problem hvis han er et sted hvor der er mange andre
folk
dette kunne være et sted der heder Ironforg i spillet.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 09-12-05 11:04

> Min dreng har en maskine han spiller Warcraft på nettet med, og han
> klager over at den er for langsom til at opdatere skærmen.

Gætter på der menes World Of Warecraft her så...

> Maskinen er en 3GHz Pentium med 512MB ram, skærmkortet
> er et MSI FX5500-T128, og skærmen et en Philips 180B2 fladskærm.
> Internet forbindelsen er en 1MB TDC ADSL linie.

Ikke verdens bedste grafikkort, men nok, hvis du holder dig til middel
detaljegrad og opløsning på omkring 1024x768.

> Er der noget i denne konfiguration der ikke lever op til
> de krav Warcraft stiller og som kan forårsage at det
> "lagger" som han kalder det.

Det er typisk for WoW, specielt når du går ind i (eller opholder sig i)
områder med mange mennesker (fx. "hovedstads"-byerne Orgrimmar eller
Ironforge) eller loader og har mange User Interface mods inde (har mange
WoW-spillere...), altså alternative eller tilføjelser til brugerfladen i
spillet, som nemlig er helt til at lave som man vil.

Jeg har det selv på min maskine, selvom mine billeder i sekundet uden for
disse områder let når op på de 75 som TFT'en begrænser til. Athlon 4000+,
2GB Kingston HyperX ram, ATI X850 XT PE, 2x74 GB Raptor i Raid 0 til
systemet alt sammen på en 2Mbit linje er i hvert fald ikke nok til at
reducere det her =)

Mvh

Jonny Jensen - 60 UD Rogue, 60 Orc Warrior, 58 Human Pally, 52 UD Priest, 48
Human Mage ;)

Fra : Frank Sørensen

Dato : 09-12-05 20:07

fint system du har Jonny Jensen men du skriver ikke så meget
hvad han kan gøre.

Fra : Jonny Jensen

Dato : 11-12-05 00:19

> fint system du har Jonny Jensen men du skriver ikke så meget
> hvad han kan gøre.

Oh, undskylder da mange gange... Det er fordi der ikke er noget at gøre...
Du kan ikke undgå lagspikes når du entrer de store haller eller store
områder, med mange spillere i Orgrimmar eller Ironforge... Ganske enkelt
derfor., og mener da også at enhver let kan drage den konklusion ud fra
netop de oplysninger jeg giver, jeg tog fejl...

Jeg giver jo også tips til anbefalet opløsning i spillet, hvis det han mener
med at den er langsom til at opdatere på skærmen skulle være almindelig
fps-lag? Der er ikke meget andet at gøre, end at vende sig til at lige
stoppe sin avatar op og vente et par sekunder, når man kan se at det
begynder, da man ellers kan ende nogle underlige steder når
lag-spiken/load-spiken er ovre...

Jonny Jensen.