DVD-priser i EU´s søgelys
Fra : Thïngmand

Dato : 11-06-01 17:38

Hurra:

EU-kommissionen vil til at undersøge, hvorfor DVD-film skal være så
dyre for de europæiske forbrugere, rapporterer Financial Times. Ifølge
avisen vil den europæiske kommissær for konkurrence, Mario Monti, ved
et møde med forbrugerrepræsentanter i Stockholm fortælle, at
Kommissionen har skrevet til filmselskaberne i Hollywood og forlangt
en forklaring på deres prispolitik på DVD-området.

DVD´er købt i USA er billigere end på denne side af Alanten, men de
amerikanske DVD-skiver kan ikke altid benyttes på europæiske
afspillere. Kommissionen ønsker at undersøge, hvorfor filmindustrien
deler verden op i regioner og sætter begrænsninger for, hvor en
DVD-film kan afspilles.

Filmindustrien hævder, at de benytter systemet med opdeling af verden
i regioner for at holde styr på royalties og forhindre piratkopiering.
I tidligere taler har konkurrence-kommissæren peget på, at der er en
hårfin grænse mellem hensynet til at beskytte intellektuel ophavsret
og at udnytte en dominerende markedsposition.

EU-kommissionens undersøgelse af markedet skyldes europæiske
forbrugerklager over høje priser og vanskeligheder med at bestille
DVD-film hjem fra USA.

DVD-markedet er inde i en rivende udvikling og inden for de sidste to
år er antallet af solgte DVD-film firdoblet.

http://news.bbc.co.uk

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 11-06-01 18:47

Det er jo altsammen fint. Det er bare noget fis at de er dyrere i Europa end
i USA. Det er da direkte usandt.

Hvis nu Euro'en bare blev en lille smule mere værd, var der ingen problemer.
Den gennemsnitlige SRP er for øjeblikket ca. $27 som er lig med ca. kr.
235,- Snittet herhjemme er vel ca. kr. 210,- i vejl. udsalg. Og hvis man
forestillede sig at vi havde samme skatter og afgifter som i USA var prisen
jo endnu lavere herhjemme.

Jeg tror ikke vi i Danmark har noget at klage over i forhold til USA, men
det kan måske se anderledes ud i andre Europæiske lande (?) Kvaliteten af
disc'ene er så ikke altid helt op på siden af de Amerikanske, men det er jo
en helt anden historie.

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Casio

Dato : 11-06-01 20:26

| Kommissionen ønsker at undersøge, hvorfor filmindustrien
| deler verden op i regioner og sætter begrænsninger for, hvor en
| DVD-film kan afspilles.

Er det ikke for at biograferne herhjemme ikke skal gå neden om og hjem? For
at alle ikke bare skal købe film i USA, i stedet for at se dem i biografen?

--
by Casio

Fra : Hurricane

Dato : 11-06-01 22:34

> Er det ikke for at biograferne herhjemme ikke skal gå neden om og hjem?
For
> at alle ikke bare skal købe film i USA, i stedet for at se dem i
biografen?

Der er sikkert noget om det du siger, men hvorfor lanceres biograffilm før i
USA? Hvorfor ikke lancere dem samtidig over hele kloden?

mvh

Hurricane
Hurricane@anarki.dk
ICQ UIN: 20288337

Every man dies, not every man really lives...

Fra : ®.A.Nielsen.

Dato : 11-06-01 23:01

"Hurricane" <Hurricane@anarki.dk> skrev:
> Der er sikkert noget om det du siger, men hvorfor lanceres
> biograffilm før i USA? Hvorfor ikke lancere dem samtidig
> over hele kloden?

Amerikanerne mener vel sagtens at de er bedre end os, derfor har de
fortrinsret på deres egne film. Det kunne vi som Europære være fløjtende
ligeglade med hvis ellers de Europæiske DVD udgiver af Europæiske film
ville vågne lidt op. Personligt tror jeg der er mange af os Europæere
der gerne ville se Europæiske film, men pga. vores sproglige
forskelligheder, så skal vi helst have dem tekstede med vores eget sprog
og dette kan de Europæiske DVD udgivere pt. stadig ikke levere, de vil
hellere satse på Amerikanske film.... det er jo mere sikkert.
Jeg ved ikke hvilke film der rører på sig her i Europa/Asien/Afrika/med
flere, men mon ikke der gemmer sig flere positive overraskelser derude,
som bare venter på en hæderlig DVD udgivelse med Europæiske undertekster
på ?

Der er noget man ikke rigtigt forstår, der er plads til ca. 35
forskellige undertekster, hvorfor alle de Europæiske DVD fabrikanter så
ikke blive enige om at lave ET stor oplag af en film, istedet for som
nu, at udgive 25 forskellige versioner af den samme Amerikaner film ?
Det ville både beskære prisen og mindske risikoen ved at udgive små knap
så kendte film.
Jeg ved godt at Amerikanerne er langt foran med hensyn til CGI effekter
og lyd, men handlingen halter IMO mere og mere bagud. Her kan mange
Danske film sagtens (med lethed) overgå de Amerikanske film, selvom de
er meget mere imponerende ved første øjekast.

Den eneste måde hvorpå DVD R2 kan blive billigere og bedre i Europa, er
hvis de laver et par store DVD distrubutører.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 12-06-01 17:31

"®.A.Nielsen." <spectrus@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> nu, at udgive 25 forskellige versioner af den samme Amerikaner film ?
> Det ville både beskære prisen og mindske risikoen ved at udgive små knap

Det ville være rart hvis verden var så simpel, men desværre er censur regler
i de forskellige lande meget forskellige, så vi ville nok få film som var
voldsomt beskåret hvis det så sådan ud. Men de kunne da lave skiver som blev
solgt i DK/DE og andre lande, hvor censuren var ret liberal, ligesom i DK.
Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-06-01 17:39

Rene Eske Jensen <renenews@eskejensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g5g3g$21o6$1@news.cybercity.dk...

> [...]
regler
> i de forskellige lande meget forskellige, så vi ville nok få film som var

Censur er en af årsagerne. En anden er, at selvom det ganske vist er muligt
at lægge mange undertekster ind, er det komplet umuligt at få plads til
lydspor i god kvalitet til alle de europæiske lande, der normalt
eftersynkroniserer.

>Men de kunne da lave skiver som blev
> solgt i DK/DE og andre lande, hvor censuren var ret liberal, ligesom i DK.

Der gør man skam også:

http://homepage.ntlworld.com/bwescombe/distribution.htm

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 12-06-01 10:46

Hurricane <Hurricane@anarki.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g3ddi$27ia$1@news.cybercity.dk...

> Der er sikkert noget om det du siger, men hvorfor lanceres biograffilm før
> USA? Hvorfor ikke lancere dem samtidig over hele kloden?

Økonomi. Det er nemmest at markedsføre en film, når man ved, hvordan
modtagelsen har været i et andet område først. Desuden har man traditionelt
finansieret den internationale markedsføring med indtjening fra USA.
Herudover er der enkelte andre fordele, bl.a. modtager briterne udspillede
kopier fra Amerika og slipper derfor for udgiften til at trække nye.

MVH
Jens

Fra : Anders Elkjær Johans~

Dato : 14-06-01 09:09

"Hurricane" <Hurricane@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> For
> biografen?
>
> Der er sikkert noget om det du siger, men hvorfor lanceres biograffilm før
> USA? Hvorfor ikke lancere dem samtidig over hele kloden?

Det er billigere at floppe i ét land end over hele kloden.....Derimod kan
det diskuteres hvor lang tid der behøver at gå fra en film får succes i USA
til den kommer til de europæiske biografer.

Anders E