Brænde billeder i datorækkefølge
Fra : Kim Schroeder

Dato : 04-12-05 04:04

Lidt hardware - men nok mest software - er dog i tvivl om, hvor
jeg skal poste dette:

Har både en intern og ekstern brænder. Førstnævnte bruge Plextor
software og sidstnævnte Nero.

Uanset hvilke krumspring man laver, har begge en forkærlighed for
at brænde billederne i rækkefølge efter alfabetisk orden, hvilket ikke lige
betyder i datorækkefølge.
PC120307 kan jo godt være taget før AB140987 - helt opdigtet, men
det er så nogenlunde, hvordan vores forskellige digitalkameraer navngiver
billederne.

Hvordan bærer man sig ad med at få dem placeret i datorækkefølge
på CDén ? Jeg kunne jo selvfølgelig sætte mig til at nummerere alle
billeder (696) fra 1 til 696 - men der må være en lettere metode ?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe.

Kim

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 04-12-05 11:59

"Kim Schroeder" skrev
> Hvordan bærer man sig ad med at få dem placeret i datorækkefølge
> på CDén ? Jeg kunne jo selvfølgelig sætte mig til at nummerere alle
> billeder (696) fra 1 til 696 - men der må være en lettere metode ?

Jeg bruger selv et freeware program 'Siren' til at rename billederne til dato
formatet
20051204_115611
udfra de indbyggede EXIF informationer i digitalbillederne.

Det opnår jeg ved at bruge denne streng i 'Expression feltet:
%Xdo.jpg
og så renamer jeg et stort bundt digitalbilleder ad gangen.

http://www.scarabee-software.net/en/download.html

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Kim Schroeder

Dato : 04-12-05 20:58

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse news:4392cc11$0$2108$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg bruger selv et freeware program 'Siren' til at rename billederne

[klip]

Tak for svaret - det vil jeg prøve.

Kim

Fra : Kim Schroeder

Dato : 05-12-05 02:32

Ganske smart program - et billede taget 29.12.2003 kl. 22.22.39
hedder nu 20031229_223339.jpg. Meget præcist.

Jeg glemte dog at fortælle, at formålet med spørgsmålet er,
at jeg skal sende en CD med billeder fra konfirmationen i
Jylland til min søster sammesteds.

Hun vil gerne kunne indlevere CDén hos fotohandleren med besked
om at få fremkaldt en række benævnte billeder.
Ved ovenstående metode sætter jeg hende på lidt af en skriveopgave.

Jeg vil bestemt gøre brug af "Siren" i andre sammenhænge - men jeg
fandt ud af at IrfanView kan "rename" billeder i en mappe startende
med images1 - så det vil jeg bruge i denne sammenhæng.

http://www.irfanview.com/

Beklager, at jeg ikke fik hele historien med - har allerede brug Siren
til en del interne mapper, hvor billederne lå lidt i vilkårlig rækkefølge.
Glimrende program.

Kim