Når jeg installerer lydkort går der kuk i ~
Fra : michael bs

Dato : 03-12-05 23:08

Jeg har installeret et pci lydkort. Uden driverne viste enhedshåndtering et
lydkortsenhed med udråbstegn ovenpå. Så installerede jeg driverne til
kortet. Vupti, var udråbstegnet borte. MEN:
Nu er der pludselig (stadig i enhedshåndtering)lige under computernavnet
kommet et felt der hedder "andre" med underpunkt "masselagringscontroller".
højreklikker jeg på den og vælger egenskaber, siger den at den er placeret i
PCI bussen, men det eneste jeg har i pcibus er lydkortet!
Når jeg starter xp siger xp, at der er fundet nyt hardware, nemlig en
massecontroller.

Er der tale om en konklikt på en eller anden måde? Hvordan løser jeg det?

mvh Michael

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-12-05 00:02

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:43921754$0$1782$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> massecontroller.
>
> Er der tale om en konklikt på en eller anden måde? Hvordan løser jeg det?

Prøv at læse manualen til kortet igennem; jeg har vistnok stadig et _ret_
gammelt lydkort liggende i sommerhuset med en SCSI.controller på.
Jeg har helt sikkert et Soundblaste Awe liggende herhjemme med en
ATA-controller på, så det er ikke usandsynligt at enhedshåndteringen er helt
galt på den
Og producenten af kortet burde kunne levere en driver til den - ellers
deaktiverer du den bare.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Hans

Dato : 04-12-05 01:24

michael bs wrote:

> Er der tale om en konklikt på en eller anden måde? Hvordan løser jeg
> det?
Er der ikke en firewire-port på lydkortet?

Prøv og find den i Everest og se hvilken bus/enhed den sidder på. På den
måde kan du se hvilket kort eller enhed den hører sammen med.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 05-12-05 15:58

> Prøv og find den i Everest og se hvilken bus/enhed den sidder på. På den
> måde kan du se hvilket kort eller enhed den hører sammen med.

Jeg kigger i Everest, men jeg kan ikke hitte ud af det du siger.
Men når jeg i enhedshåndtering deaktiverer denne controller, så slipper for
meddelelsen, at der er fundet nyt hardware der skal installeres, og tingene
fungerer vist nok lige godt for det, så problemet er ikke stort.

Til gengæld kan jeg stadig ikke se HD i bios som sataII harddisk, derimod
som udma-6, og den ene hd bliver slet ikke fundet i bios, selvom XP finder
den og den fungerer. Mystisk.

mv Michael

Fra : Hans

Dato : 05-12-05 17:02

michael bs wrote:
> [...]
> derimod som udma-6, og den ene hd bliver slet ikke fundet i bios,
> selvom XP finder den og den fungerer. Mystisk.

Du er helt sikker på at du ikke har aktiveret en RAID-funktion ét eller
andet sted i bios?

Hans

Fra : michael bs

Dato : 05-12-05 18:06

> Du er helt sikker på at du ikke har aktiveret en RAID-funktion ét eller
> andet sted i bios?

Så skulle det være pr default. Jeg har ikke ændret noget.

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 05-12-05 18:20

michael bs wrote:

> Så skulle det være pr default. Jeg har ikke ændret noget.

Se side 4-17 i manualen under IDE-Configuration. Sata 2 kontrolleren er
enabled som standard, og det kan udmærket være den som optræder som
Masselagringskontroller.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 05-12-05 22:35

> Se side 4-17 i manualen under IDE-Configuration. Sata 2 kontrolleren er
> enabled som standard, og det kan udmærket være den som optræder som
> Masselagringskontroller.

Nu er det jo a8n32 kortet jeg har, og der er manualen lidt anderledes. Punkt
4.17 findes ikke. Det hedder her 4.3.6.

SAta 2 controller er disabled som standard, men serial ata1 og 2 er enabled.
Men det skal de jo også være når jeg kører sata 2, (selv om bios siger, at
jeg kører udma-6)

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 05-12-05 22:42

michael bs wrote:

> Nu er det jo a8n32 kortet jeg har, og der er manualen lidt
> anderledes. Punkt 4.17 findes ikke. Det hedder her 4.3.6.

Se ovenfor. Jeg skrev faktisk SIDE 4-17, hvilket passer med din manual.

> SAta 2 controller er disabled som standard, men serial ata1 og 2 er
> enabled. Men det skal de jo også være når jeg kører sata 2, (selv om
> bios siger, at jeg kører udma-6)

Prøv nu og læs igen hvad de skriver. Det har ikke noget med Sata og Sata II
at gøre.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 05-12-05 23:23

> Se ovenfor. Jeg skrev faktisk SIDE 4-17, hvilket passer med din manual.

Ups... silly me.. sorry

> Prøv nu og læs igen hvad de skriver. Det har ikke noget med Sata og Sata
> II at gøre.

Som jeg forstår det, har de to øverste serial ata 1 og 2 noget med sata at
gøre.
De tre nederste (controllerne) derimod ikke.
Er jeg helt åndssvag?
de 2 øverste er enabled og de 3 nederste (nvidia raid function, sata1
controller, sata 2 controller) er desabled.

NU kan bios pludselig se og genkende begge mine harddiske (guderne skal vide
hvorfor) men klikker jeg på dem i bios får jeg stadig at vide at de kører
udma-6. Det kører jo også fint, men jeg har betalt for 2 sata II diske og et
bundkort der understøtter sata II. Tempogevinst eller ej, så vil jeg meget
gerne have mine diske til at køre sata II. Det gjorde de på mit premium
mobo.

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 05-12-05 23:35

michael bs wrote:
> [...]
> de 2 øverste er enabled og de 3 nederste (nvidia raid function, sata1
> controller, sata 2 controller) er desabled.

Det er kun Seriel ata 1 som skal være enabled. Du bruger jo ikke Silicon
Image controlleren. Begge controllere kan køre RAID og derfor er der de tre
nederste indstillinger også.

> [...]
> Tempogevinst eller ej, så vil jeg meget gerne have mine diske til at
> køre sata II. Det gjorde de på mit premium mobo.

Jeg tror ikke på at du får Sata II support før du installerer IDE-SW
driverne. Jeg oplevede det samme med mit Premium. Her havde jeg også kun
IDE-kontrollere i Enhedshåndteringen indtil driverne kom på plads.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 06-12-05 12:24

> Det er kun Seriel ata 1 som skal være enabled. Du bruger jo ikke Silicon
> Image controlleren. Begge controllere kan køre RAID og derfor er der de
> tre nederste indstillinger også.

Vil det sige, at Seriel ata 1 og seriel ata 2 ikke er det samme som seriel
ata I og seriel ata II ??

> Jeg tror ikke på at du får Sata II support før du installerer IDE-SW
> driverne. Jeg oplevede det samme med mit Premium. Her havde jeg også kun
> IDE-kontrollere i Enhedshåndteringen indtil driverne kom på plads.

Det må jeg prøve så.

takker

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 06-12-05 12:34

michael bs wrote:

> Vil det sige, at Seriel ata 1 og seriel ata 2 ikke er det samme som
> seriel ata I og seriel ata II ??

Lige præcis. Det er controller 1 (nForce) og 2 (Silicon Image).

> Det må jeg prøve så.

Hentede du nForce4 SLI x16 softwaren hos nVidia, eller er det samme version
som på din Asus cd?

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.82

Hans

Fra : michael bs

Dato : 07-12-05 00:09

> Hentede du nForce4 SLI x16 softwaren hos nVidia, eller er det samme
> version som på din Asus cd?
>
> http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_x16_6.82

Jeg hentede den. Fungerer fint, men afhjalp ikke lige det problem.
mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 00:24

michael bs wrote:

> Jeg hentede den. Fungerer fint, men afhjalp ikke lige det problem.

Hvilket problem mener du?

Hvis det bare er forkert visning i bios er det ikke andet end kosmetik, hvis
XP iøvrigt viser de rigtige oplysninger i enhedshåndteringen efter
installation af IDE-driverne.

Hans

Fra : Hans

Dato : 06-12-05 02:42

michael bs wrote:

> [...]
> Tempogevinst eller ej, så vil jeg meget gerne have mine diske til at
> køre sata II. Det gjorde de på mit premium mobo.

Hvis du kigger tråden på Asus' Vip-forum omkring problemerne med bundkortet,
vil du se nye indlæg som beskriver det problem du har med genkendelse af
Sata diske i bios, så du er bestemt ikke den eneste:

http://vip.asus.com/forum/bbs.aspx?SLanguage=en-us&model=A8N32-SLI%20Deluxe

Der er meget som tyder på at Asus er alt for tidligt ude med dette bundkort,
da der er ret mange fejl som skal rettes.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 06-12-05 12:28

> [...]
>
> Der er meget som tyder på at Asus er alt for tidligt ude med dette
> bundkort, da der er ret mange fejl som skal rettes.

Tjah.. det mærkelige er, at det er forskellige problemer folk har. Altså jeg
har en del af de skitserede problemer men langt fra alle, og mange andre
brugere af kortet har ikke problemer med at køre sata II. Mærkeligt.
Det kan da ikke passe at jeg skal ind på harddiskproducentens (WD og
samsung) hjemmeside dog hente specielle drivere til diskene? Premium
bundkortet kunne jo godt se dem som sata II.
(men jeg har selvfølgelig heller ikke lavet xp repair)

Kan man i enhedshåndtering teste hvilken hastighed diskene egentlig kører
med? hvordan?

mvh Michael

Fra : Hans

Dato : 06-12-05 12:49

michael bs wrote:

> [...]
> Altså jeg har en del af de skitserede problemer men langt fra alle,
> og mange andre brugere af kortet har ikke problemer med at køre sata
Hvis de bruger nForce IDE-driver er der heller ingen problemer med at se om
disken kører Sata-II, da driveren har en indbygget hastighedstest.

> [...]
> bundkortet kunne jo godt se dem som sata II.
> (men jeg har selvfølgelig heller ikke lavet xp repair)

Det skal du heller ikke.

> Kan man i enhedshåndtering teste hvilken hastighed diskene egentlig
> kører med? hvordan?

Ja - Med de rigtige IDE-drivere.

Prøv og se hvordan min enhedshåndtering ser ud med de rigtige drivere, og
hvordan jeg har udført en hastighedstest, i et indlæg i news:dk.binaer med
samme emne som tråden her.

Hans

Fra : michael bs

Dato : 07-12-05 00:26

> Prøv og se hvordan min enhedshåndtering ser ud med de rigtige drivere, og
> hvordan jeg har udført en hastighedstest, i et indlæg i news:dk.binaer med
> samme emne som tråden her.

Okay. Min systemdisk står som secondary channel, din som primary (hvorfor
denne forskel?) Transfer mode står som serial ata generation 2 - 3G

Så det ser jo rigtigt nok ud.

Speed test viser:
theoretical limit 300
burst speed 116,4
sustained speed 72,2

Jeg fortolker det sådan at sata II ER virksom i xp. Bios kan bare ikke finde
ud af det. Hastigheden svarer ikke til den teoretiske grænse på 3 gb og det
er der heller ikke noget usædvanligt i overhovedet.

Forstår du det ikke sådan?

mvh M ichael

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 00:41

michael bs wrote:

> Okay. Min systemdisk står som secondary channel, din som primary
> (hvorfor denne forskel?) Transfer mode står som serial ata generation
> [...]
Prøv og se din kabling efter. Din systemdisk skulle gerne sidde på Sata1
stikket. De primære kanaler er Sata1 og 3, og de sekundære er så 2 og 4. Jeg
kontrollerede lige hvordan stikkene er benævnt på mit Premium, men her er
rækkefølgen en helt anden, så det kan vi ikke bruge til noget.

Hvis det er lykkedes for Asus at bytte rundt på stikkene, så mærkningen ikke
svarer til det fysiske layout, så tror da pokker at mange har problemer med
Raid.

> [...]
> ikke finde ud af det. Hastigheden svarer ikke til den teoretiske
> grænse på 3 gb og det er der heller ikke noget usædvanligt i

Det er som forventet. Det vil stadigvæk være stor forskel mellem interfacets
hastighed og den reelle hastighed som disken kan overføre internt. Her
handler det om rotationshastighed og antal blokke pr. spor. Jo højere tæthed
på pladerne jo højere hastighed kan disken levere. Raptoren vil statigvæk
være din disk overlegen, da den har højere rotationshastighed, men ikke
mindst meget lavere søgetider.

Hans