Bilka-maskine til kr. 5.999
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 13:44

Hej.

Jeg har set en maskine i Bilka (fra næste uge) til kr. 5.999 (uden skærm).

*Specifikationer*
MyCom Pentium 4 3,2 GHz

Intel Pentium 3,2 GHz
1024MB DDR RAM
250GB harddisk 7100 rpm
16x DVD+/- R/W brænder DUAL layer
256 MB GeForce FX 5500 m/ TV-out, 6 channels lyd
10/100 LAN
6 x USB 2,0
Multimedia tastatur
Scroll mus
24 mdr telefonsupport

Er det billigt / dyrt i forhold til varen?

Er der nogle, der har erfaringer med maskiner fra Bilka / MyCom systemer?
- herunder om hvordan mulighederne er for at opgradere og tilpasse
konfigurationen løbende til sine behov og ønsker
- herunder om der findes styresystem og / eller drivere og / eller software
til hardwaren
- Hvordan man går til den, når man får maskinen hjem i tilfælde af, at den
er helt "blank" (hvis punktet herover er "nej")

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-12-05 14:31

"Michael Sørensen" <.> skrev

> [...]
> - Hvordan man går til den, når man får maskinen hjem i tilfælde af, at den
> er helt "blank" (hvis punktet herover er "nej")

Der er ingen butikskæder, som i dag sælger computere uden et komplet
installeret styresystem med alle drivere og mulighed for nem recovery. Prøv
at forestille dig et renderi af forvirrede kunder og ballade, det kan give
personalet. Det ville være en dundrende underskudsforretning...

Men det kan sagtens gøres billigere. Kig hos TDC og f.eks. Computercity
eller Elgiganten.

Jeg har selv købt denne Live PC 3400 fra TDC, og med lidt ekstra ram har du
en fremragende maskine, der er billige end Bilka maskinen.

http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewStandardCatalog-Browse;sid=5ZfUiAz_ieHUjU9ufRkUIEXdDklaoZ3hON4q3JDkYQMb8yLRhr_vLH3l3jOlkucha74=?CatalogCategoryID=2wgKamdMt_8AAAD8QE5hncfb&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-stat

Læg mærke til, at der er stereo TV kort mm. Du kan se spec her:
www.tersgov.dk/spec.jpg Den kan sikkeret findes i butikkerne endnu, ellers
vil jeg tro, at den kommer igen. Når man tager alt i betragtning, så har jeg
ikke set et bedre tilbud til prisen.

Alle normale maskine kan i dag opgraderes. Det største problem er antallet
af drevpladser og PCI slot. Jeg var selv så optaget af, om der var pciplads
nok i min maskine til mit lydkort, at jeg fuldstændig overså, at der slet
ikke var et ledigt 5.25 slot til stikboksen....

Men det indbyggede lydkort (Intel High Defenition) lyder faktisk rigtigt
godt.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 14:38

> [...]
> Prøv at forestille dig et renderi af forvirrede kunder og ballade, det kan
> give personalet. Det ville være en dundrende underskudsforretning...

En veninde jeg har har i foråret købt en maskine i A-Z eller Bilka mener jeg
det var. Den var uden styresystem og andet. Dvs. helt tom og hun skulle
bagefter ud og anskaffe sig windows for at få maskinen til at virke

Fra : Åge

Dato : 03-12-05 14:43

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> det var. Den var uden styresystem og andet. Dvs. helt tom og hun skulle
> bagefter ud og anskaffe sig windows for at få maskinen til at virke

Næppe A-Z/Bilka.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-12-05 14:48

"Michael Sørensen" <.> skrev i

> En veninde jeg har har i foråret købt en maskine i A-Z eller Bilka mener
> jeg det var. Den var uden styresystem og andet. Dvs. helt tom og hun
> skulle bagefter ud og anskaffe sig windows for at få maskinen til at virke

Hvis Bilka sælger maskiner uden software og styresystem, så fremgår det også
tydeligt, så man ikke er i tvivl. De gør det muligvis til de billige
maskiner til 2995,- men jeg tvivler på, at de sælger en maskine til 6000,-
uden styresystem. Det ville være tåbeligt, fordi de sikker får flere af dem
retur.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 14:50

> [...]
> uden styresystem. Det ville være tåbeligt, fordi de sikker får flere af
Det var en maskine til kr. 2.999,- som også var MEGET billig - ja.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-12-05 13:34

"Michael Sørensen" <.> skrev

> Det var en maskine til kr. 2.999,- som også var MEGET billig - ja.

Jeg ved fra en veninde, som arbejder i DS indkøbsafdeling, at det har været
et emne, som er blevet undersøgt og debateret mange gange. 2 ud af 10
maskiner blev returneret, fordi folk fatter ikke konsekvenserne. Selv om man
forklarer folk helt tydeligt og skriver det med store bogstaver, så er der
stadig folk, som ikke forstår, at der er sort skærm, når de kommer hjem med
en pc som er 100% ubrugelig.

Lagde de alle omkostninger sammen og desuden skelede til kundetilfredsheden,
så var det en dårlig forretning at sælge pc'ere uden styresystem. Men det
er muligt, at de har ændret den politik pga af konkurrencen.

Det er egentligt også meget tåbeligt at sælge konsumudstyr på de
præmisser...

Problemer er også, at MS jo forlanger, at det er detailhandleren, som yder
support på windows, så man skal sikre sig, at der er en brugbar
supportafdeling, som kan bakke salget op.

Claus

Fra : Åge

Dato : 04-12-05 15:01

> [...]
> support på windows, så man skal sikre sig, at der er en brugbar
> supportafdeling, som kan bakke salget op.

Coop sælger/har solgt Acer stationære for en slik, inkl. Linux... Faktisk
findes på Acers officielle prisliste en stationær til (Celeron D
330-2.66GHz-533/256MB/80GB-7200/DVD/Linux UK) 2369 kr. inkl. moms og Linux.

Fra : Kizzita

Dato : 03-12-05 14:58

On Sat, 3 Dec 2005 14:37:39 +0100, "Michael Sørensen" <.> wrote:

>En veninde jeg har har i foråret købt en maskine i A-Z eller Bilka mener jeg
>det var. Den var uden styresystem og andet. Dvs. helt tom og hun skulle
>bagefter ud og anskaffe sig windows for at få maskinen til at virke

Jeg har købt Mycom maskiner 4 gange i Bilka til mig selv og noget
familie. Alle gange har det været uden operativsystem.

Jeg tror, du skal forvente, at maskinen er total tom.

Mvh.
Lotte

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-05 20:42

"Michael Sørensen" <.> wrote:

> hun skulle bagefter ud og anskaffe sig windows for at få maskinen til at
> virke

Eller installere et gratis Linux-system
--
Per Erik Rønne

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 23:40

> Eller installere et gratis Linux-system

Eller et eller andet møgsystem. Hun valgte dog alligevel Windows.

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-05 14:53

> Jeg har selv købt denne Live PC 3400 fra TDC, og med lidt ekstra ram har
> du en fremragende maskine, der er billige end Bilka maskinen.

Hvad gav du for den

Fra : M.I

Dato : 03-12-05 16:48

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev;

> Jeg har selv købt denne Live PC 3400 fra TDC, og med lidt ekstra ram har
> du en fremragende maskine, der er billige end Bilka maskinen.

Står der Life eller Medion på maskine/tastatur/remote mm? Er det 3 års
garanti som Medion/Life hos Aldi?

M.I

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-12-05 13:36

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev

> Står der Life eller Medion på maskine/tastatur/remote mm? Er det 3 års
> garanti som Medion/Life hos Aldi?

Der står Life på forsiden og Medion på bagsiden og på alle
manualer/papirer/cd'er

Garanti, godt spørgsmål. Det må jeg lige undersøge. Men jeg tror, at de tre
år er en speciel Aldi gode....

Men det er samme firma, som yder supporten.

Claus

Fra : M.I

Dato : 05-12-05 23:04

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i:

> Garanti, godt spørgsmål. Det må jeg lige undersøge. Men jeg tror, at de
> tre år er en speciel Aldi gode....
>
> Men det er samme firma, som yder supporten.

Hej Claus

Kan du sige lidt om støjniveauet? Jeg har hørt, at de første af dem fra
Medion 8xxx serien er meget støjsvage, men at de sidste fra serien (MD8383
og 8386 elelr lignende) skulle støje meget. Men hvordan er det med den her.
Den må svare til en af dem, jeg nævner.

M.I

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-05 13:35

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev

> Kan du sige lidt om støjniveauet? Jeg har hørt, at de første af dem fra

Ja, det kan du tro, jeg kan!

Den larmer ad helvede til!!

Ganske vist er blæseren styret, men hvis jeg sætter maskinen til at lave
noget tungt, f.eks. optage TV, så starter turbinen.

Det er næsten ubærligt...

Jeg skal i morgen rode med noget mikrorfonoptagelse på min bærbare, så skal
jeg gerne lægge et klip til download.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 16:36

> [...]
>
> Jeg skal i morgen rode med noget mikrorfonoptagelse på min bærbare, så
> skal jeg gerne lægge et klip til download.

Så er det vel et hak i snuden på den model, som du anbefaler?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-05 14:40

"Michael Sørensen" <.> skrev

> Så er det vel et hak i snuden på den model, som du anbefaler?

Nej, egentlig ikke. Man skal se på ydelsen kontra prisen. Der er trods tale
om en Pentium 3,4 med Hyper Treading (vist nok den allerhurtigste P på
markedet) og den skal nu engang køles effektivt. Det kan sikkert gøre
bedre, men så stiger prisen jo også tilsvarende.

Men jeg overvejer at finde ud af, hvordan de styrer den. Den må på een eller
anden måde styres intelligent, og ikke efter temperatur. Straks man starter
et CPU krævende program, så går den igang, og så hurtigt kan temperaturen
næppe nå at stige.

Claus

Fra : M.I

Dato : 15-12-05 19:21

> [...]

> Ganske vist er blæseren styret, men hvis jeg sætter maskinen til at lave
> noget tungt, f.eks. optage TV, så starter turbinen.

Har du skiftet køler deri for at kunne holde det ud? Hvis ja, hvad har du
fundet af god løsning?

M.I

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-05 15:10

"M.I" <doeFJERN@stofanet.dk> skrev

> Har du skiftet køler deri for at kunne holde det ud? Hvis ja, hvad har du
> fundet af god løsning?

Jeg har intet rørt ved den, og opgiver sikkert også at pille ved den pga
garantien. Men den er lidt mærkelig. Forleden dag stod den og optog en film
i over to timer, og der kørte blæseren slet ikke, så der sagde den ikke et
kvæk andet end larmen fra psu'en.

Men jeg bruger faktisk heller ikke maskinen, min bærbare har overtaget langt
det meste. Det er kun til lyd og tv, jeg brugder den, og det roder jeg
sjældent med i disse måneder.

Samtidig er jeg ikke sikker på, at jeg vil ofre det, en kvalitets
blæser/køler koster. Den er sikkert halvdyr til denne CPU..
(jeg er gået i nærigmode, fordi jeg samler sammen til et professionelt
videokamera)

Claus

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 15:42

> Jeg har selv købt denne Live PC 3400 fra TDC, og med lidt ekstra ram har
> du en fremragende maskine, der er billige end Bilka maskinen.

Hvad måtte du give for den?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-12-05 13:18

"Michael Sørensen" <.> skrev

> Hvad måtte du give for den?

4995,-

Jeg købte den samme dag, brochuren udkom for to måneder siden. Jeg købet
også een til en veninde for 14 dage siden, så der er muligvis nogen rundt
omkring i butikkerne endnu

Jeg har regnet på, hvad det ville koste at bygge en tilsvarende maskine
inkl. software, og det blev over 10k....

Claus

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 05-12-05 18:51

Claus Tersgov wrote:
> Jeg har regnet på, hvad det ville koste at bygge en tilsvarende maskine
> inkl. software, og det blev over 10k....

Nu er avancen på hardware jo ikke særlig stor, så mon ikke grunden til
den store forskel primært ligger i softwaren?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-05 13:38

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i

> Nu er avancen på hardware jo ikke særlig stor, så mon ikke grunden til den
> store forskel primært ligger i softwaren?

Jo, det koster ossse, men der er ret meget hardware i maskinen, og det er
det, der løber op. Alene CPU'en kostede 2700,- inkl fragt, da jeg regnede
på det...

Claus

Fra : Thomas Hansen

Dato : 07-12-05 18:07

On Mon, 05 Dec 2005 18:51:24 +0100, Jeppe Høiby <invalid@example.com>
wrote:

> Nu er avancen på hardware jo ikke særlig stor, så mon ikke grunden til
> den store forskel primært ligger i softwaren?

jo. Og kvaliteten af hardwaren. De billige maskiner er samlet af oem dele
som i stor stil er dele som ikke kan sælges som retail dele. Det kan være
fordi der er for mange dele til at sælge det som retail. Men det kan også
være at delene fejler i test, så bliver de sat til at kører lidt
langsommere og solgt som oem.
Desuden er der sjældent adgang til at optimere en oem maskine. Og alle
sepcieller features er enten sparet væk eller slået fra. Det kan være fint
hvis man ikke ønsker disse features. Men det kan altså ikke sammenlignes
med at samle sin egen maskine af optimerede elementer.
Og softwaren som følger med er tit enten ubrugelige eller forældede
udgaver.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 07-12-05 21:15

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.s1fa6fo1uxvtjp@sprinter...

> [...]
>
> /Thomas
> --
> "jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Kære Thomas
Du arbejder ikke indenfor elektronikbrancen, for dit indlæg er dog det
værste sludder, OEM dele er ikke dårlig kvalitet men fremstillet til de
specs som fabrikanten af det samlede sæt ønsker og derfor optimeret til at
virke i samlede udstyr. OEM er ofte bedre end tilsvarende udstyr solgt som
retail f.eks er TFT skærme normalt samlet af OEM paneler.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ole Geisler -

Dato : 07-12-05 22:22

Du aner ikke hvad du taler om.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 07-12-05 22:38

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> det kan også være at delene fejler i test, så bliver de sat til at
> kører lidt langsommere og solgt som oem.

Det tillader jeg mig altså at stille mig MEGET tvivlende overfor! Skulle
det virkelig forholde sig sådan at "de billige maskiner" består
'overskudshardware' og dele som er fejlbehæftede? Unskyld mig, men det
er simplethen for langt ude!

> [...]
> fint hvis man ikke ønsker disse features. Men det kan altså ikke
> sammenlignes med at samle sin egen maskine af optimerede elementer.

Jo det kan, hvis ellers de enkelte dele ellers er "navngivet". Det er de
ikke altid (i hvert ikke i brochuren), så man skal nok grave lidt dybere
for at finde ud af hvad der reelt sidder i maskinen. Det er jo også
grunden til det kan være svært at lave en sammenligning med en
"byg-selv" maskine.

> Og softwaren som følger med er tit enten ubrugelige eller forældede
> udgaver.

Er det en påstand, eller har du konkret bevis på dette?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-12-05 15:09

> [...]

> fordi der er for mange dele til at sælge det som retail. Men det kan også
> være at delene fejler i test, så bliver de sat til at kører lidt

Ja, det er soleklar logik. Et kæmpestort handelshus som Medion som giver tre
års garanti på deres produkter, de sælger naturligvis den slags maskiner..

Sikke en gang ævl at lukke ud!

Hvilken virksomhedserfaring har du, siden du kan dumme dig sådan?

Er du overhovedet klar over, hvad det medfører af omkostninger i dag at
markedsføre sådanne produkter for en virksomhed som Medion

Ved du egentlig noget om Medions omsætning?

> [...]
> hvis man ikke ønsker disse features. Men det kan altså ikke sammenlignes
> med at samle sin egen maskine af optimerede elementer.

Endnu mere tankeløst ævl...

En færdig maskine er fuldt optimeret fra producenten. Der er *INGEN* grund
til at pille yderligere, fordi delene er sat til at spille optimalt sammen.
Når man fjerner muligheden for at pille, så er det fordi 99,9% af brugerne
ikke har en dyt begreb om, hvad de piller ved, hvilket naturligvis kan
påføre både bruger og producent unødige udgifter.

Det kan kun være ignorante colapattende teenagere, som kan tænke så snævert.
Det er helt tydeligt, at I ikke har nogen erhvervserfaring fra store
virkssomheder, men udelukkende taler bruchuresnak!

>Og softwaren som følger med er tit enten ubrugelige eller forældede
>udgaver.

Endnu et eksempel på, at du ikke kan tænke ret langt!

Det er logistisk set *UMULIGT* for en stor virksomed at sælge en gennemtest
maskine med den sidste nye software. Dels kommer der nye versioner næsten
konstant, og dels tager det tid at få produktionen i gang, og det er der der
ingen storproducenter, som kan leve op til, når man skal bakke sit salg og
sit produkt op med support, service og garanti.

Claus

Fra : Thomas Hansen

Dato : 19-12-05 02:25

> Sikke en gang ævl at lukke ud!

Der er en meget interessant artikel på Hardocp I bør læse. Har gennemgår
de en af disse åh så gennemtestede og stabile maskiner I så godt kan li'.
Samt kikker på deres utrolige gode og meget brugbare software bundel.

http://www.hardocp.com/article.html?art=OTI0LDE=

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-12-05 15:43

> [...]

> de en af disse åh så gennemtestede og stabile maskiner I så godt kan li'.
> Samt kikker på deres utrolige gode og meget brugbare software bundel.

Prøv at nærlæse hele artiklen, og du vil se, at den lider af mange fatale
fejl samt dårlig og usaglig argumentation. Den er gennemgribende
uprofessionel. Flere af de problemer, de beskriver, er selvforskyldte, fordi
de fjerner og piller ved den originale software. Endelig tester de
maskinen som værende et Home media center, men har ikke købt TV kort og
tuner til. Det er ikke en saglig måde at teste på.

Eksempelvis beklager de sig over, at grafikdriveren var "gammel". Det kan
der være mange gode grunde til, nemlig at maskinen er gennemtestet med denne
version som sikkert er stabil. De opgraderer driverene til de seneste nye,
og så beklager de sig samtidig over, at maskinen nu er ustabil. Det tror da
fanden, de tester en anden konfiguration end den, der har forladt
producenten!

Sluttelig omtaler de en DVD kodning med Adobe elements, hvor konklusionen
er, at maskinen performer lige så godt, som andre maskiner i samme prisleje,
men alligevel er det ikke godt nok. Hvad forventer de og hvorfor underbygger
de ikke deres forventninger i stedet for bare hånligt afvise resultatet uden
saglige argumenter?

En test, som kan være så uprofessionel og usaglig kan ikke tillægges ret
megen værdi. Desværre flyder nettet over med disse uprofessionelle
hjemmesider, og det er ufatteligt nemt at påvise deres fejl....

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 22:43

> [...]
> også een til en veninde for 14 dage siden, så der er muligvis nogen rundt

Hej Claus.

Udsolgt her i Horsens.

Hvor købte du til din veninde for 14 dage siden?

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 16:36

> [...]
> også een til en veninde for 14 dage siden, så der er muligvis nogen rundt

I hvilken by er den maskine købt, som du købte for 14 dage siden.

Horsens har udsolgt og jeg vil prøve at finde et sted, hvor de muligvis har
flere

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-12-05 14:43

"Michael Sørensen" <.> skrev

> I hvilken by er den maskine købt, som du købte for 14 dage siden.
>
> Horsens har udsolgt og jeg vil prøve at finde et sted, hvor de muligvis
> har flere

Begge maskiner, jeg købte, er købt i Ballerup Centret. Den sidste havde han
ikke hjemme, men da han kunne huske mig, lovede han at skaffe een hjem til
min veninde. Den kom to dage efter. Jeg skrev 14 dage, men nu jeg tænker
efter, så er det nærmere 4 uger siden.

Men der er vel ikke andet at gøre end at ringe rundt.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 15:39

> [...]
> tænker efter, så er det nærmere 4 uger siden.
>
> Men der er vel ikke andet at gøre end at ringe rundt.

Hej igen Claus.

Det forsøgte jeg i mandags/tirsdags.

Der findes ingen direkte numre til TDC butikkerne.

Jeg ringede herefter til TDC's kundeservice for TDC-butikkerne. De kunne
oplyse mig om, at det ikke var muligt at få direkte telefonisk kontakt med
butikkerne.

De spurgte, hvad det drejede sig om, og jeg svarede, at jeg ville høre, om
de havde den maskine i Horsens, hvorfor jeg ville i kontakt med dem.

Damen svarede, at hvis jeg lige holdt på, kunne hun prøve at ringe til dem
og høre. Svaret var, at de ikke havde flere i Horsens.

Så, man kan desværre ikke ringe direkte.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-05 16:15

> [...]
> tænker efter, så er det nærmere 4 uger siden.
>
> Men der er vel ikke andet at gøre end at ringe rundt.

Jeg ringede igen til TDC's kundecenter. Denne gang for at høre, om de havde
flere i Ballerup (blot for at spørge "dumt" - måske kunne det give pote).

Damen i TDC's kundecenter for TDC-butikkerne sagde, at det *var* i Ballerup,
jeg havde ringet og jeg forstod således på hende, at TDC's kundecenter lå
der.

Hun undersøgte, om de havde flere i butikken. Der var desværre kun
udstillingsmodellen tilbage. Den sagde hun, at man ofte kunne få billigere
end normalprisen, da det var udstilling, men jeg turde ikke satse på
udstillingen.

Hun sagde "vent lige, så prøver jeg at undersøge noget andet" og hun kom
derefter tilbage og sagde, at hun kunne skaffe en til mig alligevel.

Så nu har jeg modtaget ordrebekræftelse fra TDC's ebutik (på trods af, at de
har udsolgt på nettet af maskinen).

Og så må vi jo se, om jeg bliver lige så godt tilfreds som du er blevet

Og PC'eren bliver endda leveret til døren uden beregning (kunne ikke engang
have fået den leveret gratis, hvis den var købt til samme butik
iTDC-butikken i byen)

(Går ikke ud fra, at det er skadeligt at få sendt sin PC'er.)

Men tak for hjælpen Claus

/Michael

Fra : Gunnar

Dato : 03-12-05 14:46

> [...]
> - Hvordan man går til den, når man får maskinen hjem i tilfælde af, at den
> er helt "blank" (hvis punktet herover er "nej")
Hvis du selv vil / kan installere programmer og det skal være billigt så
http://www.bjtrading.dk/menu.asp

Men hvis det skal være køreklar så Amitech, den er dansk og med de
nødvendige programmer og hvis du bor i nærheden af Århus kan man køre
direkte til fabrikken ved event problemer.
Gunnar