Når min cpu ikke registreres korrekt (og a~
Fra : steffendenize

Dato : 01-12-05 13:30

Jeg har et hardware problem, men jeg kan ikke rigtig finde ud af
hvilket komponent der er problemet.
Min computer består af disse komponenter:

MoBo: AsRock K7S8XE+
Processor: AMD Barton 2800+ kølet med Thermaltake
RAM: 2*512MB
HD: Samsung SP1614C 160GB: 120 GB WinXP/40GB SUSE10 (sekundær: 20 GB
PATA m. SUSE10)
GFX: Radeon 9800PRO std køler
PSU: Seasonic S12 600W (helt ny)

Det hele startede med at computeren ikke boote. Komponenterne spinnede
op men der kom ikke noget skærmbillede. Efter gentagende forsøg på
genstart skete der kunne jeg boote op men windows failede, så jeg ikke
kunne tilgå drevet. Jeg installerede Linux på en fri partion på
HD'en så jeg kunne hente mine data ud og lægge dem over på en
server. Det gik fint. Da jeg så slukkede computeren troede jeg den
ville kunne boote op i linux men det ville den ikke. Den spinnede op
men intet på skærmen. Jeg pillede hd'en ud og satte den som slave i
en af vennernes computer for at at om det var hd'en den var galt med.
Her kunne jeg sagtens tilgå windowspartionen i det master også var
win. Men hd'en kunne ikke starte i min computer. Nå men, jeg finder en
gammel hd på 20 gb installerer suse10 på den så jeg har noget at
arbejde på. Men problemet med at starte computeren bliver ved med at
være der. Så tror jeg det er psu'en er er ved at dø, også fordi
BIOS registrerer min cpu korrekt (den skriver 2200+). Ny PSU - med
masser af watt som også kan bruges senere - men lige meget hjælper
det. Computeren har stadig problemer med at 'tænde skærmen'. Og jeg
kan ikke få MoBo til at finde sata hd når den kører som slave til
pata (heller ikke i suse10).
Suse10's system summary registrerer også min cpu til 2200+.

Spørgsmålet er så om det er MoBo der er ved at dø eller er det et
andet komponent, og i det tilfælde hvilket?

/steffen