Hjælp til konfiguration af gaming-PC
Fra : SvendJ

Dato : 28-11-05 20:20

Hej!

Jeg har brug for lidt gode råd i forbindelse med konfiguration af en PC til
min søn.

Meget overordnede krav:

- Skal primært bruges som stationær PC i forbindelse med studie - MEN i
allerhøjeste grad som gaming-PC
- Kabinet i mediumstørrelse - gerne med mindst 4 interne drevpladser og
gerne kortlæser og stik på front
- Bundkort, som understøtter RAID
- Processor ikke afgørende, men gerne en P4 med mulighed for Dual-Core
- Godt PCI-e grafikkort med DVI-udgang og TV-out (ikke det
allerdyreste/-nyeste - men alligevel godt)
- 2 GB RAM
- Min. 2 x 200 GB harddisk
- DVD-brænder
- Ekstra DVD- eller CD-rom-afspiller
- Lydkort er ikke så vigtigt
- Gerne forholdsvis støjsvag - d.v.s. fornuftig kølerløsning
- Ingen skærm
- Mus og tastatur behøver ikke være inkluderet
- Budget: ca. kr. 8 - 10.000

Min søn er meget opsat på, at det skal være en "saml-selv"-løsning, fordi vi
for et par år siden med stor succes selv har samlet en velfungerende og
kraftig PC, som han stadig anvender. Jeg har dog stort besvær med at holde
budgettet på ovenstående konfiguration, ligesom det er meget svært at
konkurrere med færdige løsninger fra f.eks. Dell, Medion, TDC og lignende.

Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogle af de flinke personer i gruppen,
som vil give mig nogle gode råd og tips om konfiguration af en sådan
"saml-selv"-PC - eller alternativt give gode råd om, hvad der ellers findes
af færdige løsninger i den kaliber på markedet.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Svend E.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 28-11-05 23:27

SvendJ wrote:
> [...]
> allerhøjeste grad som gaming-PC
> - Kabinet i mediumstørrelse - gerne med mindst 4 interne drevpladser og

Antec P180. Det er dyrt (1.000 kr. uden PSU), men det vil til gengæld
også være en komponent der kan holde til mange generationer af nyt
indmad. Køb fx en Seasonic S12 430W eller en S12 500W hvis der skal
køres SLI.

Eller en Antec Solution SLK3000B-EU - 350 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123350

og en Seasonic S12 500W - 950 kr. (ugh!)
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137380

> - Bundkort, som understøtter RAID

Asus A8R-MVP - 900 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=170160

eller

Asus A8N32-SLI - 1.500 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167996

> - Processor ikke afgørende, men gerne en P4 med mulighed for Dual-Core

Jeg ville helt sikkert vælge en AMD socket 939. Mindre varm, dermed
nemmere at få en støjsvag maskine.

X2 3800+ - 2.600 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150476

> - Godt PCI-e grafikkort med DVI-udgang og TV-out (ikke det
> allerdyreste/-nyeste - men alligevel godt)

Find et kort til et par tudinde...

> - 2 GB RAM

Find noget 'mellemgodt' RAM til et par tusinde, fx:
Corsair Value Select 2 x 1 GB - 1.800 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143212

> - Min. 2 x 200 GB harddisk

Man kunne måske 'nøjes med en enkelt?

Hitachi DeskStar T7K250 250 GB - 900 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139195

> - DVD-brænder

Plextor PX-750A - 550 kr.
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171213

> - Ekstra DVD- eller CD-rom-afspiller

Kunne man måske også vente lidt med. Man kommer langt bare med brænderen.

> - Lydkort er ikke så vigtigt

Bundkortets kan bruges i første omgang.

> - Gerne forholdsvis støjsvag - d.v.s. fornuftig kølerløsning

Så begynder det at blive dyrt

> - Ingen skærm
> - Mus og tastatur behøver ikke være inkluderet
> - Budget: ca. kr. 8 - 10.000

Ovenstående bliver 8.050-9.350 afhængig af kabinet- og bundkortsvalg. Så
skal du også bruge en CPU-køler (fx Scythe Ninja til 400 kr.) og et par
Papst-blæsere (100-150 kr. pr. stk.), hvis den skal være støjsvag. Og så
har jeg ikke regnet grafikkort med... Hmmm... Spræng banken?

> [...]
> budgettet på ovenstående konfiguration, ligesom det er meget svært at
> konkurrere med færdige løsninger fra f.eks. Dell, Medion, TDC og lignende.

Hvis man gerne vil have 100% kontrol over hvilke komponenter man hælder
i maskinen og vel at mærke har styr på at samle tingene og få det til at
virke... så synes jeg også det er en rigtig god ide. Men det kræver
noget arbejde at sætte sig ind i hvilke komponenter man skal bruge, og
så få samlet det hele.

> [...]
> "saml-selv"-PC - eller alternativt give gode råd om, hvad der ellers findes
> af færdige løsninger i den kaliber på markedet.

Nu er der da noget at diskutere ud fra, så kan du og andre sikkert komme
med alternativer.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : SvendJ

Dato : 30-11-05 19:23

klip......

> Nu er der da noget at diskutere ud fra, så kan du og andre sikkert komme
> med alternativer.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jeppe Høiby
> Web-udvikler
> <http://awake.dk/>

Hej Jeppe!

Rigtig mange tak for dine meget fine - og kompetente -input.

Det er dejligt med så flot en feed-back på et spørgsmål.

Nu vil jeg gå videre med dine forslag og så se, hvor langt pengene rækker

Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Svend E.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 30-11-05 20:08

SvendJ wrote:
> Mange tak for hjælpen!

Hej Svend

Det var så lidt, håber du blev lidt inspireret

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : SvendJ

Dato : 30-11-05 19:34

klip.....

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-11-05 06:02

On Mon, 28 Nov 2005 20:19:37 +0100, SvendJ <sj <@edb.dk>> wrote:

> [...]
> findes
> af færdige løsninger i den kaliber på markedet.

Hej Svend
Jeg vil komme med lidt "spare" forslag, da Jeppe allerede har pointeret de
vigtigeste ting.
Spar på rammen, 1gb er nok i første omgang. Så kan I opgradere til 2gb når
vista kommer.
nøjes med en harddisk og drop raid, yddelses forskellen er for lille i
forhold til pris og risiko for nedbrud.
Drop de optiske slave drev. Man kan sagtens klare sig med en brænder.
Min liste ser sådan ud.
Kabinet, Det er et godt kabinet med en ok psu, der medfølger 5 stk
udemærkede 8cm blæsere.
Mobo, dfi's kort er meget rost allevegne. Dette kort køre godt og kan
moddes til at understøtte sli hvis I får brug for det senere.
Cpu. Samme som jeppe foreslår.
Grafik. Jeg ville vælge et 6800gt til omkring 2000.-
Ram

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : SvendJ

Dato : 30-11-05 19:26

klip .....

Hej Thomas!

Også en meget stor tak til dig, fordi du tog dig tid til at kommentere og
sætte dig ind i mine ønsker samt komme med yderligere forslag til Jeppes
løsning.

Mange tak.

Med venlig hilsen

Svend E.

Fra : Henning

Dato : 29-11-05 08:50

On Mon, 28 Nov 2005 20:19:37 +0100, "SvendJ" <sj(remove)@edb.dk>
wrote:

>Hej!
>
>Jeg har brug for lidt gode råd i forbindelse med konfiguration af en PC til
>min søn.

Smut en tur i Aldi og køb deres nyeste Medion. Den opfylder stort set
alle dine behov og mere til.

Fra : SvendJ

Dato : 30-11-05 19:28

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Smut en tur i Aldi og køb deres nyeste Medion. Den opfylder stort set
> alle dine behov og mere til.

Hej Henning!

Min yngste søn har en Medion, som vi købte for nogen tid siden. Den fungerer
helt perfekt, men min store søn (20 år), som det nu drejer sig om, han
nægter at høre tale om andet end en "saml-selv"-løsning.

Men ellers mange tak for forslaget.

Med venlig hilsen

Svend E.