Lithium-batterier på laptops
Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-05 15:57

Jeg fik at vide af en dreng i min 3g-klasse, at lithium-batterier ikke
behøver at blive afladet, og at man altså godt kan beholde en laptop
tilsluttet el-nettet næsten konstant, uden at tage batteriet ud - og
altså uden at batteriet tager skade.

Er det korrekt? Og nå der på batteriet til min IBM Thinkpad R50 står
»Li-ion«, betyder det at det er et lithium-batteri?
--
Per Erik Rønne

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-11-05 18:32

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> behøver at blive afladet, og at man altså godt kan beholde en laptop
> tilsluttet el-nettet næsten konstant, uden at tage batteriet ud - og

Korrekt. Li-ion batterier har det faktisk med med at være ~100%
opladet hele tiden.

> nå der på batteriet til min IBM Thinkpad R50 står
> »Li-ion«, betyder det at det er et lithium-batteri?

Korrekt. Li er det kemiske symbol for Lithium.

Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 25-11-05 19:09

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

> Korrekt. Li-ion batterier har det faktisk med med at være ~100%
> opladet hele tiden.

Så kan jeg altså godt lade batteriet være i 100% af tiden.

> Korrekt. Li er det kemiske symbol for Lithium.

Det havde jeg gættet - men hvad med »ion«? Er der ioner inde i billedet?

--
Per Erik Rønne

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-11-05 21:50

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Så kan jeg altså godt lade batteriet være i 100% af tiden.

Korrekt. Jeg bemærker nu at jeg havde en tyrkleif i min første
post. Der skulle stå at Li-ion batterier har det bedst med at være
opladet ~100% hele tiden - men det forstod du tydeligvis

> Det havde jeg gættet - men hvad med »ion«? Er der ioner inde i billedet?

<slørede detaljer tid="gymnasiet">
Øh, bøh, du er nødt til at have materialerne i det kemiske batteri
ioniseret, for at kunne få en spænding ud af det.
</slørede detaljer>

Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 26-11-05 05:24

> <slørede detaljer tid="gymnasiet">
> Øh, bøh, du er nødt til at have materialerne i det kemiske batteri
> ioniseret, for at kunne få en spænding ud af det.
> </slørede detaljer>

Ja, det er lang tid siden jeg har haft kemi. Vi afsluttede det i 2g.
--
Per Erik Rønne