for billig harddisk seagate 15000rpm ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-11-05 19:57

Hej alle sammen, jeg har fundet denne seagate 15000rpm harddisk på
18gb men forstår ikke at den kan være så billig ? 750kr hvad er der i
vejen med denne side ? har kun set den til 2300kr et andet sted kan
ikke forstå at den kan være så billig her ?

http://www.elibitum.com/products/productinfo.aspx?Extproductid=19000022

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 20:17

Punish the deed, not the breed. wrote:
> [...]
>

> http://www.elibitum.com/products/productinfo.aspx?Extproductid=19000022
>

> Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Det er en gammel model.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-11-05 20:32

On Wed, 23 Nov 2005 20:17:08 +0100, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Det er en gammel model.
>
>--
kræver den så en controler af en slas ? jeg havde også tænkt på wd
raptor 36gb men denne her har jo 15 istedet for 10000rpm hvad er den
store forskel på scaci og sata ?

syntes du ikke det er billigt for den ? vil den ikke være vildt hurtig
som systemdisk ?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Bruno

Dato : 23-11-05 21:19

Punish the deed, not the breed. wrote:
> kræver den så en controler af en slas ? jeg havde også tænkt på wd
> raptor 36gb men denne her har jo 15 istedet for 10000rpm hvad er den
> store forskel på scaci og sata ?

Det er to helt forskellige interfaces!

http://scsifaq.paralan.com/

> syntes du ikke det er billigt for den ? vil den ikke være vildt hurtig
> som systemdisk ?

Jo og temmelig larmende. Plus at den hurtigt vil blive for lille.

Min arbejdsmaskine har to 60 GB 15.000 rpm diske og selvom den er
lyddæmpet, og diskene er væsentligt nyere end den du kigger på, så er
den ikke ligefrem lydløs. Diske af den type hører hjemme i et serverrum
medmindre man virkelig har brug for ydelsen.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 21:25

Bruno wrote:

> Jo og temmelig larmende. Plus at den hurtigt vil blive for lille.

ja, plads koster i det ydelsesleje.

> [...]
> den ikke ligefrem lydløs. Diske af den type hører hjemme i et serverrum
> medmindre man virkelig har brug for ydelsen.

hvad er det for nogle diske?
Størrelsen og det at de skulle larme lyder underligt for mig.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bruno

Dato : 23-11-05 21:40

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> hvad er det for nogle diske?

Seagate et eller andet. Jeg har ikke valgt stumperne i arbejds PC'en,
blot fået stukket en maskine ud der var det hurtigste kunne opdrives.
Indkøberen burde nok havde spurgt til opgaven, dyret har et Quadro
et-eller-andet-monster grafikkort som aldrig viser andet end 2D.

> Størrelsen og det at de skulle larme lyder underligt for mig.

De 60 GB er formateret og et ca. tal. Og larmen, altså det er
selvfølgelig relativt. Jeg mener en PC skal være så stille at man ikke
kan høre om den kører eller ej, alt andet er for larmende.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 21:51

Bruno wrote:

> [...]
> Indkøberen burde nok havde spurgt til opgaven, dyret har et Quadro
> et-eller-andet-monster grafikkort som aldrig viser andet end 2D.

kort sagt 'you won the lottery' :)

> De 60 GB er formateret og et ca. tal. Og larmen, altså det er
> selvfølgelig relativt. Jeg mener en PC skal være så stille at man ikke
> kan høre om den kører eller ej, alt andet er for larmende.

ja, det mener jeg også, og jeg er da også kommet derhen, selvom ejg har
sådan nogle bæster i...

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 21:23

Punish the deed, not the breed. wrote:

> kræver den så en controler af en slas ? jeg havde også tænkt på wd
> raptor 36gb men denne her har jo 15 istedet for 10000rpm hvad er den
> store forskel på scaci og sata ?

jo, det kræver en SCSI controller

> syntes du ikke det er billigt for den ? vil den ikke være vildt hurtig
> som systemdisk ?

Jo, det er de... jeg har selv 3 15000 RPM diske som systemdisk.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans

Dato : 24-11-05 04:15

> [...]
> store forskel på scaci og sata ?
>
> syntes du ikke det er billigt for den ? vil den ikke være vildt hurtig

Du bør lige være opmærksom på at disken her har et 80-pins SCA interface, og
er derfor ikke beregnet til almindelig internt brug. Den er beregnet til
brug i et RAID-system med udtagelige skuffer.

Hans

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-11-05 16:54

tak for svarene alle sammen , ok jeg tror at jeg holder mig til
raptordisken istedet for den med 15000rpm, det er bare skidesvært at
finde ud af om den larmer eller ej, for de skriver noget forskelligt
inde på edbpriser altså dem der bedømmer den, hmm men den 15rpm er
vist ikke noget for mig aligevel, den lydder bare vildt hurtig

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 24-11-05 17:22

> [...]
> inde på edbpriser altså dem der bedømmer den, hmm men den 15rpm er
> vist ikke noget for mig aligevel, den lydder bare vildt hurtig

Jeg er ikke een af dem der har skrevet på edbpriser.dk, men jeg er een
af dem der synes den larmer. Jeg vil sige at det kommer an på hvor
'overfølsom' du er for støj. Hvis du vil have en stort set lydløs PC, er
den nok ikke noget for dig, men jeg vil sige at man kan da dæmpe den
lidt ved at sætte den i harddiskramme med gummiophæng/elastik.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Hans

Dato : 24-11-05 17:54

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> er den nok ikke noget for dig, men jeg vil sige at man kan da dæmpe
> den lidt ved at sætte den i harddiskramme med gummiophæng/elastik.

Jeg vil give Jeppe ret. En Raptor er ikke en stille disk. Det kan ikke lade
sig gøre med de søgetider den har, og det er fællesnævneren for de hurtige
diske. Den kan tydeligt høres når den søger, men til gengæld har den næsten
ingen lejestøj og 74 GB udgaven er som regel uden vibrationer. Det kniber
mere med 36 GB modellen, da de fleste jeg har monteret ikke har været i
balance, hvilket giver en ubehagelig 150 Hz. brummetone hvis den har direkte
kontakt til kabinettet.

10 og 15k rpm SCSI diske anvendes primært i servermiljøer, og her kan det
være ligegyldigt hvor meget støj de udsender, da der typisk vil være andre
støjkilder som overdøver diskene fuldstændigt. Det er først ved Raptorens
fremkomst at problemet er flyttet ind i de mere stille miljøer, men bliver
den monteret i et ophæng er den lige så stille som de mest støjsvage på
markedet.

Hans

Fra : Esben

Dato : 24-11-05 20:17

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er først ved Raptorens fremkomst at problemet er flyttet ind i de mere
> stille miljøer, men bliver den monteret i et ophæng er den lige så stille
> som de mest støjsvage på markedet.

Nej, for 7-10 år siden var det ikke unormalt, at en desktop harddisk larmede
mere end en Raptor.

--
Esben

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-11-05 22:49

On Thu, 24 Nov 2005 17:54:09 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>den monteret i et ophæng er den lige så stille som de mest støjsvage på

tak fopr svar, nu har jeg snakket med en på mit arbejde han siger at
jeg skal have to af dem til at køre i raid før jeg vil kunne mærke en
mærkbar forskel i forhold til min Seagate ATA 250gb 7200-7 8mb kan det
være rigtigt ?
jeg tror ikke at jeg har råd til to af dem desværre, og jeg kan vel
godt have en 36gb hvis jeg køber en zalmankøler der er gummiophængt
som den jeg har til min anden disk ? eller er 74eren meget bedre ?

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-11-05 18:22

> [...]
> jeg skal have to af dem til at køre i raid før jeg vil kunne mærke en
> mærkbar forskel i forhold til min Seagate ATA 250gb 7200-7 8mb kan det

Det kan jo diskuteres, for hvad er "mærkbar" forskel? Personligt synes
jeg ikke det er pengene værd at have en enkelt Raptor, så jeg er enig i
at der skal 2 til, for at du kan "mærke" forskel.

> jeg tror ikke at jeg har råd til to af dem desværre, og jeg kan vel
> godt have en 36gb hvis jeg køber en zalmankøler der er gummiophængt
> som den jeg har til min anden disk ? eller er 74eren meget bedre ?

Jeg tror ikke den er *meget* bedre, men så vidt jeg husker er der en
*lille* forskel på de to diske, både mht. støj og performance i 74'erens
favør.

Skulle jeg vælge, ville jeg helt sikkert hellere vælge en disk med stor
kapacitet, som så performer en smule dårligere end Raptoren. Men har du
penge nok, er det jo ligegyldigt.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 27-11-05 20:01

On Sun, 27 Nov 2005 18:22:08 +0100, Jeppe Høiby <test@example.com>
wrote:

> [...]
>
>Skulle jeg vælge, ville jeg helt sikkert hellere vælge en disk med stor
>kapacitet, som så performer en smule dårligere end Raptoren. Men har du

det har jeg desværre ikke jeg holder nok lidt igen med ideen, min
gamle er jo nok god nok

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Esben

Dato : 28-11-05 21:18

"Jeppe Høiby" <test@example.com> skrev i en meddelelse

> Det kan jo diskuteres, for hvad er "mærkbar" forskel? Personligt synes jeg
> ikke det er pengene værd at have en enkelt Raptor, så jeg er enig i at der
> skal 2 til, for at du kan "mærke" forskel.

Hvilke programmer bruger du, siden du kan mærke forskel i 1 vs 2 raptors?
Jeg går ud fra at du mener 2 i stripe set.

--
Esben

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 28-11-05 22:57

Esben wrote:
> Hvilke programmer bruger du, siden du kan mærke forskel i 1 vs 2 raptors?

Fx load af levels i BF2? Ellers alt, der tager tid at loade, fx opstart
af Windows, opstart af Photoshop, boot af OS i VMWare osv. Overførsel af
video kan det jo også bruges til, så chancen for at miste frames ikke er
så stor.

> Jeg går ud fra at du mener 2 i stripe set.

Ja, lige præcis (RAID 0).

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Esben

Dato : 29-11-05 00:45

> Fx load af levels i BF2? Ellers alt, der tager tid at loade, fx opstart af
> Windows, opstart af Photoshop,

Jeg prøvede selv at køre 2 raptors i raid 0 en overgang, men jeg oplevede
ikke noget mærkbart boost i load-tider (spil, almindeligt windowsbrug,
photoshop etc), så jeg droppede det. Jeg brugte onboard sata-controlleren på
et intel 865pe bundkort, hvilken controller kører du det på?

> boot af OS i VMWare osv.Overførsel af video kan det jo også bruges til, så
> chancen for at miste frames ikke er så stor.

De to ting gør jeg ikke i, men jeg kunne forestille mig netop sådanne
programmer kunne drage nytte af det.

Men hvis man læser en test som denne:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=1
- så giver det ikke meget mening for en almindelig pc-bruger at køre raid 0.

--
Esben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-11-05 11:33

Esben wrote:
> Men hvis man læser en test som denne:
> http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=1
> - så giver det ikke meget mening for en almindelig pc-bruger at køre raid 0.

storagereview.com har også lavet en sådan test, hvor de finder ud af
at normale brugere ikke får noget særligt ud af at køre RAID0 på to
raptors.

Grundet de to overstående tests droppede jeg også min plan om at
køre to raptors i RAID, og holdt mig til at købe en enkelt.

Jeg tror nu godt man kunne få det rart at af have to, men man kan
nok lige så godt køre dem enkeltstående.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 29-11-05 19:18

Hans Joergensen wrote:
> storagereview.com har også lavet en sådan test, hvor de finder ud af
> at normale brugere ikke får noget særligt ud af at køre RAID0 på to
> raptors.

Ja, præcis. Det giver nok mest mening i servere.

> Grundet de to overstående tests droppede jeg også min plan om at
> køre to raptors i RAID, og holdt mig til at købe en enkelt.

Ja, jeg solgte også mine. Godt kører jeg RAID0 i øjeblikket, men det er
nu mere for at prøve det af. Næste gang jeg skal formatere, bliver det
nok uden RAID 0 og såen disk til OS, en til swap og en til data, det
giver nok også god performance.

> Jeg tror nu godt man kunne få det rart at af have to, men man kan
> nok lige så godt køre dem enkeltstående.

Ja, det tror jeg også, og så får man en del mere plads ud af at købe en
"almindelig" 7200RPM-disk vs en 10000RPM-disk med 36 eller 74GB.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 29-11-05 19:14

Esben wrote:
> [...]
> photoshop etc), så jeg droppede det. Jeg brugte onboard sata-controlleren på
> et intel 865pe bundkort, hvilken controller kører du det på?

Jeg har ikke kørt 2 Raptors i RAID 0, men lige pt. kører jeg RAID 0 med
2 stk. Hitachi DeskStar T7K250 250 GB. Jeg bruger bare onboard
RAID-controller.

Her er der nogle benchmarks, ved ikke om de kan bruges til noget:
<http://bytewarrior.net/hardware/benchmark/>

> De to ting gør jeg ikke i, men jeg kunne forestille mig netop sådanne
> programmer kunne drage nytte af det.

Ja, det synes jeg.

> Men hvis man læser en test som denne:
> http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=1
> - så giver det ikke meget mening for en almindelig pc-bruger at køre raid 0.

Det er rigtigt, men nu er der for det første brugt en hel del syntetiske
benchmarks, og for det andet ikke ret mange diskintensive programmer.
Jeg vil tillade mig at stille mig temmelig tvivlende over for resultatet
af game loading testen. Jeg kan ikke give nogen forklaring på at det
ikke skulle forholde sig som i deres test, men det virker temmelig
mærkeligt og stemmer ikke overens med de (amatøragtige) tests jeg har
foretaget med HDTach (se linket ovenfor). Men, når det er sagt, så
medgiver jeg gerne at RAID 0 er er dyrt ift. hvad man får for pengene. I
langt de fleste tilfælde kan det sikkert ikke betale sig.

Her er i øvrigt en artikel, der underbygger udsagnet om at RAID 0 ikke
giver så meget mening:
<http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=SingleDriveVsRaid0>

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Esben

Dato : 30-11-05 00:31

> [...]
> skulle forholde sig som i deres test, men det virker temmelig mærkeligt og
> stemmer ikke overens med de (amatøragtige) tests jeg har foretaget med

HD Tach er et syntetisk benchmarkprogram, som omgår de normale windows
drivere og derfor er det mere realistisk at måle performance ved fx
loadhastigheder. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at Anandtech of
Storagereview skulle sætte RAID 0 i et dårlig lys på et fejlagtigt
grundlag - deres resultater bekræfter da også min og andres opleveres af
RAID 0 vs. RAID 1.

> Men, når det er sagt, så medgiver jeg gerne at RAID 0 er er dyrt ift. hvad
> man får for pengene. I langt de fleste tilfælde kan det sikkert ikke
> betale sig.

Dyrt mener jeg nu ikke direkte det er - det kræver ikke en særlig controller
og man mister ikke noget diskplads. Risikoen ved diskplads er dog stor, og
det vil være dumt at gemme data på et sådant array (så ja, det er vel
egentlig dyrt, i kraft af at de færreste har brug for +100GB til
programmer).

Min konklusion er, at RAID 0 kun bør anvendes, når programmerne og
brugsmønsteret kan udnytte det - og det er da tilfældet for en del, men for
langt de fleste brugere tror jeg i praksis kun det giver federe benchmarks.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 09:49

> http://www.elibitum.com/products/productinfo.aspx?Extproductid=19000022

Jeg har kun dårlig erfaring med den shop... I starten af august købte jeg en
bærbar der inde. Der manglede et MPCI Wlan kort i. Har ikke fået noget
endnu.

/SWP

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-11-05 16:53

On Thu, 24 Nov 2005 09:48:52 +0100, "Cacba" <me [at] cacba [pletten]
dk> wrote:

> [...]
>bærbar der inde. Der manglede et MPCI Wlan kort i. Har ikke fået noget

tak for svaret, siden ser også lidt skodagtig ud og mistænkelig ud
faktisk, du skulle næsten gå ind på edbpriser under det du har købt og
skrive at du er blevet snydt hos den shop, bare for at hjælpe andre,
og så har du jo gjordt en god gerning og det er jo snart jul

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Fra : Esben

Dato : 24-11-05 20:22

"Punish the deed, not the breed." <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrive at du er blevet snydt hos den shop, bare for at hjælpe andre,
> og så har du jo gjordt en god gerning og det er jo snart jul

Ja - det er et distributør/brokerselskab der ejer Elibitum - dvs
ejerselskabet konkurrerer selv med deres kunder.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 00:18

> [...]
> og så har du jo gjordt en god gerning og det er jo snart jul
>

> Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP

Venter til sagen bliver afsluttet, hvis den gør det... Så skal jeg nok
reklamere en del med deres "gode" service. Samme med Projektorsalg. Der har
ejg endelig fået en afgørelse på en vare. også kun 3 mdr siden jeg købte
den, og der var noget galt fra dag 1.

/SWP

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 26-11-05 22:51

On Fri, 25 Nov 2005 00:18:19 +0100, "Cacba" <me [at] cacba [pletten]
dk> wrote:

> [...]
>ejg endelig fået en afgørelse på en vare. også kun 3 mdr siden jeg købte

det er sku noget svineri sådan noget, men det er bare svært for nye
kunder at vide det

Man kan godt være klog selvom man ikke har en høj IP