Hvorfor ingen DMA100/133
Fra : Elmer

Dato : 20-11-05 17:37

Hej. Jeg oplever, at min bios ikke genkender min harddisk, som værende
en DMA133 enhed, men blot en DMA33 enhed. Det er jeg ret ked af, det
dette jo medfører rigtig langsom dataoverførsel. Mit cd-drev og
cdr-drev, bliver også genkendt som DMA33. Jeg bruger 80-leddet kabler
på begge ide-kanaler.

Hvad kan problemet skyldes? - Setup: Bundkort: Abit KV8-Pro, med en AMD
64 3200+, 1 gb DDR400, Seagate Baracuda HD - 80GB.

Harddisken sidder på samme kabel som cd-drev gør. Det hælper dog
ikke at tage cd-drevet fra..

Intet er overclokket.

Mvh. Elmer

Fra : FedeDorit

Dato : 20-11-05 19:40

"Elmer" <peer.ep@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Er bios sat til Auto eller UDMA acces??

Har du installeret bundkortsdrivere??

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-05 22:23

"Elmer" <peer.ep@gmail.com> wrote:

> [...]
>dette jo medfører rigtig langsom dataoverførsel. Mit cd-drev og
>cdr-drev, bliver også genkendt som DMA33. Jeg bruger 80-leddet kabler

Hvor er det helt præcis du ser hvordan drevene optræder ???

Formoder du kører Windows XP ? Kigger du på Egenskaber for dine
IDE-kanaler under fanebladet 'Avancerede Egenskaber' skal harddisken
gerne optræde i 'Ultra DMA-tilstand 5' og dit optiske drev i 'Ultra
DMA-tilstand 2'.

<mlr>

Fra : Elmer

Dato : 20-11-05 23:22

Du har helt ret, men alt optræder " Ultra DMA-tilstand 2 "... Bios
fortæller mig det med DMA33 når jeg booter, du ved, som bios altid
har gjort det, på den "side" hvor man i gamle dage fik oplyst
hd-størrelse og comport-adresser osv., under boot....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-05 23:49

> [...]

>har gjort det, på den "side" hvor man i gamle dage fik oplyst
>hd-størrelse og comport-adresser osv., under boot....

Hvis disken optræder som DMA33 i BIOS ligger problemet i hardwaren...

Jeg gætter på et kabel problem - Du skriver godt nok du anvender et
80-leder kabel, men er du 100% sikker på det. Under alle omstændigheder
bør du forsøge med et andet kabel i bedre kvalitet....

Alternativt kan det kombinationen af disk og controller der bliver
ustabil. Den slags ser man typisk når en hurtig disk (UDMA-133 f.eks)
sættes på en langsommere controller (f.eks UDMA-100). Løsningen kunne i
så fald være at tvinge disken i UDMA-100 modus - Den slags gøres med
lowlevel værktøjer fra diskproducenterne (F.eks IBM/Hitachi's Feature
Tool).

<mlr>

Fra : Elmer

Dato : 20-11-05 23:24

ja, via's nyeste 4in1 er installeret. Bios er sat til Auto - har
prøvet at tvinge den til udma, men med samme resultat+ optiske drev
ikke kunne findes...

Fra : Elmer

Dato : 21-11-05 07:14

Har prøvet 4 forskellige 80-kabler. Har dog ikke hørt om, at man kan
ordne sådan noget lowlevel, da jeg som sig, mener at det er
hardware-bestemt...?

Fra : nejtilspam@sol.dk

Dato : 21-11-05 09:19

Nogle 80-leder skal vendes rigtigt; det ene stik er beregnet til
boardet, de andre til enheder. Nogle kabler har et snit ved
board-enden, så en leder er overskåret.
Ved de hastigheder skal der lidt voodoo til.

Fra : Elmer

Dato : 27-11-05 19:30

Hej igen!

Endelig fik jeg tid til at skrive. Ja, det var rigtig nok, kablet
skulle vendes... Men hd'en kører stadig kun ata100, og ikke 133... men
det gør ikke det store. Men de to optiske drev kører kun ata33
stadigvæk - ligemeget hvordan man vender kablet, eller indstiller med
jumbers. Pt står de begge på cable-select. De kører udma tilstand 2
i windows.
Nogen der ved hvad det kan skyldes...?

Mvh. Elmer

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 27-11-05 20:30

> [...]

>stadigvæk - ligemeget hvordan man vender kablet, eller indstiller med
>jumbers. Pt står de begge på cable-select. De kører udma tilstand 2

Brænderen kan alligevel ikke udnytte hastigheden på 33,3 MiB/s
Det højeste man kommer op på er DVD-brænding/læsning med 16x =
22.160KiB/s. og
det er absolut max.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Hans

Dato : 28-11-05 13:34

Elmer wrote:
> [...]
> stadigvæk - ligemeget hvordan man vender kablet, eller indstiller med
> jumbers. Pt står de begge på cable-select. De kører udma tilstand 2

En Seagate harddisk kører kun ata100, og dine optiske drev ata33. Du kan
ikke forvente højere hastighed end dine drev er specificeret til. Alt er som
det skal være.

Hans

Fra : Elmer

Dato : 30-11-05 22:33

Okay.
Tak for det! Mente hd'en var 133, men ok, jeg havde ikke tjekket det :)

Mvh. Peer