Hvor stor en disk?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 10:34

Grundet kapacitet-problemer *overvejer* jeg at købe en slave-disk til min
>5år gamle pc.

Hvad er det største man kan købe - og er der nogen øvre grænse for hvad man
kan få til at virke i en ældre pc?

Everest siger at mit motherboard er et Soltek SL-65FVB hvis dét skulle
betyde noget!?

Et link til en "god" (dansk?) netbutik er velkomment
Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-11-05 10:53

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> crashed Echelon writing

> Hvad er det største man kan købe - og er der nogen øvre grænse for
> hvad man kan få til at virke i en ældre pc?

P.t 500GB men det ændrer sig hele tide og ja, din controller/bundkort
samt OS skal understøtte 48bit LBA.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 11:10

Bjarke Andersen skrev:

> P.t 500GB

Ikke så lidt!

> men det ændrer sig hele tide og ja, din controller/bundkort
> samt OS skal understøtte 48bit LBA.

Hvordan finder jeg ud af om det gør det?

(Sidst jeg skiftede fra 20 til 80GB måtte jeg i BIOS - men dét er så ikke
altid nok?)
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 11:13

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]

Glemte at tilføje at jeg kører XP (home)
Hans

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-11-05 11:19

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Glemte at tilføje at jeg kører XP (home)

Hvis du bare holder dig under 128 GB er du på den sikre side.

Br,
Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-05 12:52

Hans Paulin (6310) skrev følgende på usenet:
> Glemte at tilføje at jeg kører XP (home)

XP er "født" med understøttelse af op til 128 gb.

Hvis du har opdateret den til mindst SP1, så kan du også bruge diske over
128 gb.

Så det er ikke den, der vil give dig begrænsninger.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 13:26

Jan Vestergaard skrev:

> XP er "født" med understøttelse af op til 128 gb.
>
> Hvis du har opdateret den til mindst SP1

SP2

>, så kan du også bruge diske
> over 128 gb.
>
> Så det er ikke den, der vil give dig begrænsninger.

Okay - kun kortet måske.
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-05 13:37

Hans Paulin (6310) skrev følgende på usenet:
> Okay - kun kortet måske.

Enten kortet eller bios ?

Hvis det er ikke alt for gammel bios, så kan den sikkert flashes med en ny
version, der formentlig kan findes på nettet.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 14:01

Jan Vestergaard skrev:

> Enten kortet eller bios ?
>
> Hvis det er ikke alt for gammel bios, så kan den sikkert flashes med
> en ny version, der formentlig kan findes på nettet.

Der bli'r noget at lære dér
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-05 18:01

Hans Paulin (6310) skrev følgende på usenet:
> Der bli'r noget at lære dér

Prøv

Det er den nemmeste måde at lære på, men det kræver jo så at du kan låne en
stor disk at prøve med.

Da du kan køre med 80 gb - så kan du helt sikkert også køre med 120 gb uden
problemer.

Spørgsmålet er så om du kan bruge større - men det er da ikke utænkeligt -
godtnok er 5 år lang tid mht computere - men jeg vil tro at det virker - evt
med en bios-opdatering......

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 18:18

Jan Vestergaard skrev:

> Prøv
>
> Det er den nemmeste måde at lære på,

I know

> men det kræver jo så at du kan
> låne en stor disk at prøve med.

Jeg har ingen muligheder i dén retning (at låne) - skal dog ind til naboen
for første gang hér til aften og han siges at være en haj, så hvem ved

> Da du kan køre med 80 gb - så kan du helt sikkert også køre med 120
> gb uden problemer.

De 80 GB sidder i min hustrus pc - ikke at det gør den store forskel - dén
er vist lige så gammel som min

> Spørgsmålet er så om du kan bruge større - men det er da ikke
> utænkeligt - godtnok er 5 år lang tid mht computere - men jeg vil tro
> at det virker

Jeg vil satse / forhøre mig omkring.

> - evt med en bios-opdatering......

Har bare lidt respekt for dét - er der ikke noget om at man kan svide kortet
af hvis det går galt?
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-11-05 11:34

Hans Paulin (6310) wrote:
> Grundet kapacitet-problemer *overvejer* jeg at købe en slave-disk til
> min
>
> Hvad er det største man kan købe - og er der nogen øvre grænse for
> hvad man kan få til at virke i en ældre pc?

www.edbpriser.dk kan du søge på lige dén størrelse du vil (bare den ikke er
større end 500 GB )

> Everest siger at mit motherboard er et Soltek SL-65FVB hvis dét skulle
> betyde noget!?

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det kort på nettet

> Et link til en "god" (dansk?) netbutik er velkomment

Jeg plejer at handle hos disse 2:
www.compumail.dk eller
www.midtdata.dk
Begge steder er servicen 112 % iorden.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 13:20

Per Beer Hansen skrev:

> www.edbpriser.dk kan du søge på lige dén størrelse du vil (bare den
> ikke er større end 500 GB )

Det jo dét

> Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det kort på nettet

Sku ellers være kvali - det er en computerbutiksejers tidligere private
maskine

Ren Yoda
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-11-05 18:50

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Hvad er det største man kan købe - og er der nogen øvre grænse for hvad
> man kan få til at virke i en ældre pc?

Flere terabytes...

Ellers skal du bare i Aldi på onsdag
http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_47/OFF06.HTM

Den burde kunne holde et par år....

Claus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 23:13

Claus Tersgov skrev:

> Ellers skal du bare i Aldi på onsdag
> http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_47/OFF06.HTM

Ja, dét er sq da noget der rykker

> Den burde kunne holde et par år....

....og lidt længere endnu velsagtens - afhængig af brug
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-11-05 22:34

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> wrote:

>Grundet kapacitet-problemer *overvejer* jeg at købe en slave-disk til min

God ide...

> [...]
>kan få til at virke i en ældre pc?
>
>Everest siger at mit motherboard er et Soltek SL-65FVB hvis dét skulle

Gammel sag...

Jeg har checket Solteks hjemmeside i Taiwan. Den nyeste BIOS er fra
februar 2001, og der står ikke eet ord omkring understøttelse af store
harddiske....

Så jeg gætter på den mangler LBA48 understøttelsen. Du kan godt smide en
stor harddisk i maskinen, men du kan kun arbejde med de første 128 GB.

Men du kan selvfølgelig supplere harddisken med en løs IDE / SATA
controller, så er der ingen problemer....

<mlr>

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-11-05 23:16

Michael Rasmussen skrev:

> Gammel sag...

Nå, okay!

> Jeg har checket Solteks hjemmeside i Taiwan. Den nyeste BIOS er fra
> februar 2001, og der står ikke eet ord omkring understøttelse af store
> harddiske....

Okay - men tusind tak!

> Så jeg gætter på den mangler LBA48 understøttelsen. Du kan godt smide
> en stor harddisk i maskinen, men du kan kun arbejde med de første 128
> GB.

Det er så dét.

> Men du kan selvfølgelig supplere harddisken med en løs IDE / SATA
> controller, så er der ingen problemer....

Dét har jeg så skrevet mig bag øret!

Endnu en gang tak!
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-11-05 11:39

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Dét har jeg så skrevet mig bag øret!

Så ville jeg hellere købe et USB 2.0 High-speed pci kort og en ekstern USB
disk. Den har du langt flere muligheder med.

Claus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-11-05 11:47

Claus Tersgov skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Så ville jeg hellere købe et USB 2.0 High-speed pci kort og en
> ekstern USB disk. Den har du langt flere muligheder med.

Dét skriver jeg mig så osse bag øret

Tak!
Hans