Andet multimedie
bentjuul 3670
Vektor grafik i CS2, photoshop
Fra : Brizz

Dato : 20-01-06 14:37

Er dette muligt? Her tænkes på sim signatur på mine billeder til print.
Så oplever jeg tit dårlig kvalitet når der printes i meget stort format.
Kan man lave tekst i vektorgrafik og lægge som et lag i Photoshop?
--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 20-01-06 16:10

"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> Er dette muligt? Her tænkes på sim signatur på mine billeder til print. Så
> oplever jeg tit dårlig kvalitet når der printes i meget stort format. Kan
> man lave tekst i vektorgrafik og lægge som et lag i Photoshop?

Photoshop var noget der minder om vektorlag, - det gælder feks. shapes og
også Photoshops egne tekstlag.
Hvordan de ender i udprint har imidlertid noget at gøre med hvilke
dimensioner billedet har.
Inden billedet går til print renderes vektorlagene nemlig ned på pixels, så
opløsningen i udprintet ender med at være den samme som resten af billedet.

Hvis du vil kombinere billeder i forholdsvis lav opløsning (feks til
poster/billboard print) med vektorbaseret tekst, så må du samle det i et
egnet program, feks. Indesign eller Illustrator.

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-06 02:29

per christoffersen skrev:

> Inden billedet går til print renderes vektorlagene nemlig ned på
> pixels, så opløsningen i udprintet ender med at være den samme
> som resten af billedet.

Hvis man fra Photoshop laver en PDF med vektordata inkluderet, så
vil vektordata mig bekendt komme ud i udkørselsudstyrets opløsning
som fra Illustrator eller InDesign.

Se evt. PDF'en i følgende indlæg, som er lavet i Photoshop:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/5bfeb33cc746387b>.
Teksten kunne lige så godt være et formlag lavet via en kurve/path
fra en indscannet signatur, som her f.eks.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/pdf/ranch_sig.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : per christoffersen

Dato : 21-01-06 10:43

> Hvis man fra Photoshop laver en PDF med vektordata inkluderet, så
> vil vektordata mig bekendt komme ud i udkørselsudstyrets opløsning
> som fra Illustrator eller InDesign.

Gælder det hvis man gemmer som PDF i PS eller hvis man printer til (feks)
Distiller+
Fænomenet er helt nyt for mig, så jeg vil gerne vide lidt mere

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-06 11:05

per christoffersen skrev:

> Gælder det hvis man gemmer som PDF i PS eller hvis man printer
> til (feks) Distiller+

Det gælder i begge tilfælde, men det er i mine øjne klart bedst at
gemme til PDF. Dels så bevarer man redigeringsmuligheden på den måde
og fra og med Photoshop CS2, har man nøjagtig samme 'Gem som PDF'-
dialogboks, som i de andre programmer i suiten.

Photoshop har kunnet gøre det længe vha. PDF-formatet (eller til
nød EPS), men det var mere bøvlet fordi man skulle sørge for at slå
vektordata til i 'Gem som PDF'-dialogboksen. Med CS2 bliver vektor-
data inkluderet automatisk.

Hvis man skal bruge en speciel joboption i CS2-pakken, kan man blot
dobbeltklikke på den, hvilket får Distiller til at åbne og derefter
har man automatisk adgang til den fra både Photoshop, Illustrator og
InDesign. Det er ret smart og nemt sammenlignet med, hvordan det var
tidligere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Brizz

Dato : 26-01-06 11:13

Brizz skrev:
> Er dette muligt? Her tænkes på sim signatur på mine billeder til print.
> Så oplever jeg tit dårlig kvalitet når der printes i meget stort format.
> Kan man lave tekst i vektorgrafik og lægge som et lag i Photoshop?

Takker for alle svar. Det må der lige leges lidt med.