Andet multimedie
bentjuul 3670
Farvelasere og postscript
Fra : Elle

Dato : 17-01-06 01:39

Kære ng - det er muligt, at dette er dummespørgsmål:

1) Kan nogen forklare mig hvorfor farveprinteres opløsning oplyses i ex.
2400X600. Alle HP's lasere (stort set) er i opløsningen 600x600 dpi ­ det er
ligesom til at forstå. Men hvorfor den "skæve" opløsning?

2) Hvorfor er de fleste farvelasere i så lav opløsning?

3) Hvor meget betyder det, om farvelaseren har Postscript?

4) Hvad skal jeg i øvrigt vælge, når farvelaseren skal være nogenlunde
billig?

Hilsen Elle

Fra : Esben

Dato : 17-01-06 03:14

"Elle" <elle@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kære ng - det er muligt, at dette er dummespørgsmål:
>
> 2) Hvorfor er de fleste farvelasere i så lav opløsning?

Fordi det er højt nok. De fleste farvelasere bruger dog (i stil med
blækprintere) forskellige teknologier til at emulere en højere opløsning, fx
HP's ImageREt 2400/3600/4800. Men du kan ikke umiddelbart bruge dpi til at
sammenligne kvaliten for to printere. De forskellige producenter bruger
forskellige tonersubstans og forskellige måder at placere det på papiret -
det eneste du virkelig kan bruge til noget, er et testprint.

> 3) Hvor meget betyder det, om farvelaseren har Postscript?

Det kan betyde noget for kompatibiliteten med PS-baserede programmer (fx
Illustrator og Indesign) og hvor korrekt komplekse filer udskrives (særligt
når der bruges transparens i flere lag, blandinger af CMYK og RGB-grafik).
Desuden kan udskriftshastigheden være væsentlig kortere på en PCL/PS
printer, end på en værtsbaseret printer.

> 4) Hvad skal jeg i øvrigt vælge, når farvelaseren skal være nogenlunde
> billig?

Nu skriver du ikke så meget om hvilket miljø printeren skal bruges i, men
start med at se efter hvilke faciliteter og specifikationer du har brug for
nu og og hvilke du muligvis kan få brug for senere. Det kan være netkort,
antal papirbakker, udskrift på kraftige medier, støjniveau, fysisk
størrelse, margenstørrelser, duplex (udskrift på for og bagside).

Undersøg om du kan få testudskrifter af egne dokumenter, så du kan vurdere
hvordan kvaliteten er for den type grafik du typisk laver. Et af mange
farvelaseres ømme punkter er fx lyse gradienser og gråtoner.

Udgifter til forbrugsstoffer (ikke bare tonere, men også fuserkit,
transferbelt etc - tingene varierer fra printer til printer) er også værd at
se på, idet de normalt langt overskygger prisen på selve printeren
(afhængigt af hvor meget du udskriver og ved hvor stor dækningsgrad
selvfølgelig).

--
Esben

Fra : Elle

Dato : 18-01-06 16:48

Tak for uddybende svar og forståeligt svar.

Elle