Andet multimedie
bentjuul 3670
udrag af skærmdump
Fra : Thomas gade

Dato : 15-01-06 19:26

Findes der ikke et lille gratis program der kan tage billeder af et
begrænset/udvalgt område af ens skærmbillede. Således jeg ikke behøver
at tage et screendump og bagefter beskære det i photoshop.

Mvh Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-01-06 19:42

Thomas gade skrev:

> [...]
> et begrænset/udvalgt område af ens skærmbillede. Således jeg
> ikke behøver at tage et screendump og bagefter beskære det i

Æble + Shift + 4 eller snakker vi Windows?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 15-01-06 21:33

"Thomas gade" skrev
> Findes der ikke et lille gratis program der kan tage billeder af et
> begrænset/udvalgt område af ens skærmbillede. Således jeg ikke behøver
> at tage et screendump og bagefter beskære det i photoshop.

MWSnap is a small yet powerful Windows program for snapping (capturing) images
from selected parts of the screen.

Current version is capable of capturing the whole desktop, a highlighted window,
an active menu, a control, or a fixed or free rectangular part of the screen.
MWSnap handles 5 most popular graphics formats and contains several graphical
tools: a zoom, a ruler, a color picker and a window spy. It can be also used as
a fast picture viewer or converter.

MWSnap does not require installation and does not need any special dlls, drivers
or system files which can mess up your system.

MWSnap is freeware

Platform: any 32-bit Windows (including XP)

http://www.mirekw.com/winfreeware/mwsnap.html

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-01-06 13:08

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> or system files which can mess up your system.
>
> MWSnap is freeware
>
> Platform: any 32-bit Windows (including XP)

- men det understøtter ikke et skrivebord over flere skærme - det virker kun
på den primære skærm...

/Michael

Fra : Thomas gade

Dato : 16-01-06 22:12

Thorkild Dalsgaard wrote:

> [...]
>or system files which can mess up your system.
>
>MWSnap is freeware
>
>Platform: any 32-bit Windows (including XP)

Tak for svar det prøver jeg.

Mvh Thomas

Fra : cogco

Dato : 16-01-06 22:29

"Thomas gade" <placeit-fjern-@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Hej Thomas

Det er mske ikke lige præcis det du søger, men ved at trykke "Alt+Print
Screen" kan du nøjes med et screendump af det aktive vindue. Synes lige at
det var værd at nævne i denne sammenhæng.

Claus

Fra : Thomas gade

Dato : 17-01-06 00:27

cogco wrote:

> [...]
>Screen" kan du nøjes med et screendump af det aktive vindue. Synes lige at
>det var værd at nævne i denne sammenhæng.

Nej det er ikke lige det jeg mangler, men udemærket at vide..
MWsnap fungerer fint til formålet. let og nemt med autosave funktion.
Eneste kritikpunkt skulle da lige være at jpeg kompressionen ikke er så god.

Mvh Thoams

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-01-06 08:15

Thomas gade wrote:

> Nej det er ikke lige det jeg mangler, men udemærket at vide..
> MWsnap fungerer fint til formålet. let og nemt med autosave
> funktion. Eneste kritikpunkt skulle da lige være at jpeg
> kompressionen ikke er så god.

Det er kun under meget specielle omstændigheder at det giver mening at
benytte JPEG til skærmbilleder. Så snart der vises knapper, rammer og
tekst, får du bedre resultat, også filstørrelsesmæssigt, med PNG.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas gade

Dato : 17-01-06 12:07

Toke Eskildsen wrote:

>Det er kun under meget specielle omstændigheder at det giver mening at
>benytte JPEG til skærmbilleder. Så snart der vises knapper, rammer og
>tekst, får du bedre resultat, også filstørrelsesmæssigt, med PNG.

Det kan være jeg hører til sjældenhederne
Jpg billedet fylder 1 KB mindre end png billedet med kompression sat til
80. Jeg synes samtidig det står en lille anelse tydeligere og klarer i
farverner.

Men døm selv.

http://theway.1go.dk/transocean021.png

http://theway.1go.dk/transocean022.jpg

Mvh
Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-01-06 17:06

Thomas gade wrote:

[Toke: Størrelse og kvalitet er bedre ved PNG til screenshots]

> http://theway.1go.dk/transocean021.png
>
> http://theway.1go.dk/transocean022.jpg

Prøv at zoome til 200% og skift frem og tilbage mellem dem. Når jeg gør
det på min CRT skærm, er det tydelig støj i JPEG-udgaven. Den vil være
endnu tydeligere på en god TFT.

Jeg synes en 6% forøgelse af filstørrelsen er en ringe pris, for at gå
fra "god" til "perfekt" kvalitet. Men hvis du tæller bytes, kan du gøre
PNGen et par hundrede bytes mindre end JPEGen, ved at køre den gennem
PNGCrush (freeware). Du kan selvfølgelig også gøre JPEGen mindre, ved
at skrue længere ned for kvaliteten.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas gade

Dato : 17-01-06 17:40

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>>

>Prøv at zoome til 200% og skift frem og tilbage mellem dem. Når jeg gør
>det på min CRT skærm, er det tydelig støj i JPEG-udgaven. Den vil være

Ja, jeg kan godt se hvad du mener.

>Jeg synes en 6% forøgelse af filstørrelsen er en ringe pris, for at gå
>fra "god" til "perfekt" kvalitet.

Det kan du have ret i.

>Men hvis du tæller bytes, kan du gøre
>PNGen et par hundrede bytes mindre end JPEGen, ved at køre den gennem
>PNGCrush (freeware). Du kan selvfølgelig også gøre JPEGen mindre, ved
>at skrue længere ned for kvaliteten.

Men hvis jeg komprimerer yderligere på png billeder vil det så ikke give
samme støj som på Jpg billedet?

Mvh Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-01-06 19:46

Thomas gade wrote:

> Men hvis jeg komprimerer yderligere på png billeder vil det så
> ikke give samme støj som på Jpg billedet?

Ja og nej. Det lille trick med PNGCrush gav ingen forringelse - filen
blev bare pakket en anelse mere snedigt. Men det gav også kun ca. 1KB.

Hvis du vil længere ned med PNG, skal antallet af farver reduceres.
Hvorvidt du synes at dette er bedre eller værre end JPEGs støj, er en
smagssag. Ved screenshots foretrækker jeg klart lidt forkerte farver
over et uldent billede.

Det aktuelle billede kan du nok reducere til 128 farver eller måske 64,
hvilket giver omkring halv filstørrelse, før det bliver alt for synligt
med PNG.

(det duer ikke at reducere antallet af farver for JPEG-billeder, da
JPEG altid arbejder med (mindst) 8bit/farvekanal)
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas gade

Dato : 17-01-06 22:13

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
>
>(det duer ikke at reducere antallet af farver for JPEG-billeder, da
>JPEG altid arbejder med (mindst) 8bit/farvekanal)

Det vil jeg arbejde videre med.
Takker for svar

Mvh Thomas

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 17-01-06 23:31

> Men hvis jeg komprimerer yderligere på png billeder vil det så ikke give
> samme støj som på Jpg billedet?

PNG er lossless, hvilket vil sige at det komprimerer på en sådan måde at det
aldrig vil forringe billedkvaliteten, kun filstørrelsen. Det skal så tages
med et gran salt da du jo self. også kan komprimere ved at reducere antal
farver, men lader man være med det er der ingen kvalitetsforringelse.

Derimod er JPG lossy, så du vil altid miste informationer hver gang du
komprimerer et billede med JPG, selv ved 100% kvalitet vil du miste
informationer.

Martin Kaltoft

Fra : Lars Klintholm

Dato : 23-01-06 00:13

Den 17 jan 2006 skrev Thomas gade i dk.edb.grafik:

> MWsnap fungerer fint til formålet. let og nemt med autosave
> funktion.

Hvis du gerne vil have den på dansk, så har jeg lavet en
oversættelse, der kan hentes her:

http://www.nettips.dk/Default.asp/KatId=97/SubId=97/id=1741/text=Godt+program+til+screendumps

Lars Klintholm