Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator og billeder
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-01-06 17:00

Hej,

I InDesign har man rammer, som noget indhold bliver sat ind i.
F.eks. et pixelbaseret billede. Man kan gøre rammen større eller
mindre for at tilpasse det udsnit, man ser af billedet uden at
billedet bliver skaleret, men hvad gør man i Illustrator, hvis
man vil opnå noget tilsvarende?

Er man virkelig pisket til at afmaske den del af billedet, man
ikke ønsker at se? Det kan næsten ikke passe, men det var den
eneste løsning, jeg kunne komme frem til i dag, efter at have
siddet og kæmpet med det i en halv times tid.

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 06-01-06 17:20

On 06/01/06 17:00, in article dpm7n8.2ik.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> eneste løsning, jeg kunne komme frem til i dag, efter at have
> siddet og kæmpet med det i en halv times tid.

Hej Thomas

Jo, med clipping mask - det er måden... desværre!

Mvh RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-01-06 17:47

RoJo skrev:

> Jo, med clipping mask - det er måden... desværre!

Det er dybt go'nat i mine øjne. Jeg fatter ikke, at hver enkelt
Adobe-team ikke bruger lidt længere tid på at studere, hvordan
de andre programmer i suiten klarer en given opgave.
På visse områder, virker det næsten som om, at hver enkelt program
i suiten er udviklet af forskellige firmaer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 06-01-06 18:37

On 06/01/06 17:47, in article dpmaeq.2ak.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> På visse områder, virker det næsten som om, at hver enkelt program
> i suiten er udviklet af forskellige firmaer.

Problemet er jo nok at vi gerne vil have, at hvert program skal kunne det
hele, selvom de jo har hver deres funktion. Det er dog dejligt at InDesign
har en masse funktioner fra illustrator og at Photoshop nu kan placere
vectorgrafik så det er skalerbart, uden tab.

Adobes gevinst er jo at man skal have alle 3 programmer for at få et fuldt
udbytte - og det er da smart nok.

Personligt kan det ikke hidse mig op, da jeg ikke anvender illustrator til
andet end illustrationer.

Mvh RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-01-06 00:11

RoJo skrev:

> Det er dog dejligt at InDesign har en masse funktioner fra
> illustrator

Ja, det er da fint nok indtil man finder ud af, at man har brugt
enorme mængder af tid på at løse en opgave i InDesign, og at man
kunne have klaret det både hurtigere, nemmere og bedre i Illustrator
eller omvendt for den sags skyld.

> og at Photoshop nu kan placere vectorgrafik så det er
> skalerbart, uden tab.

Kunne man så bare få det ud fra Photoshop som vektorer, så var der
ikke et øje tørt.

> Adobes gevinst er jo at man skal have alle 3 programmer for at
> få et fuldt udbytte - og det er da smart nok.

For Adobe måske, men jeg tvivler på at det hjælper brugeren ret
meget i længden. Jo mere de lader programmerne overlappe, jo mere
vil brugeren føle sig som deltager i en forhindringsløb, tror jeg.

> Personligt kan det ikke hidse mig op, da jeg ikke anvender
> illustrator til andet end illustrationer.

Det gør jeg normalt heller ikke, men i dag sad jeg så med en opgave,
hvor det havde været nemmest, hvis man havde kunnet klare det hele i
Illustrator.

--
Hilsen
Madsen