Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp med Adobe Illustrator...?
Fra : Magnus

Dato : 02-01-06 16:12

Jeg har et lag med 10 grupper med en stjerne i hver. Hvordan får jeg disse
10 stjerne til at stå på en lang række med lige meget luft imellem og på en
lige række.

I Photoshop er der en funktion som hedder "fordel" og "Juster" hvor dette
kan gøres men hvordan gør man i Adobe Illustrator CS ?

/Magnus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-06 16:22

Magnus skrev:

> I Photoshop er der en funktion som hedder "fordel" og "Juster"
> hvor dette kan gøres men hvordan gør man i Adobe Illustrator CS?

Prøv et kig i Illustrators Align-palette (Juster på dansk?).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Magnus

Dato : 02-01-06 17:36

> Prøv et kig i Illustrators Align-palette (Juster på dansk?).

Det var lige det.

Kan en så sige mig hvordan man laver baggrunden gul fx.? Er det et lag man
liggern nederst og maler gult som i Photoshop?

/Magnus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-01-06 19:45

Magnus skrev:

> Kan en så sige mig hvordan man laver baggrunden gul fx.?
> Er det et lag man liggern nederst og maler gult som i Photoshop?

I Illustrator vil man typisk lave en boks i den ønskede størrelse
med f.eks. 'Rectangle Tool' og udfylde den med en gul farveprøve
eller en farve, som man selv blander i Color-paletten.

Den gule boks, kan du placere på et separat lag, eller du kan have
den bagest på samme lag som stjernen på det nederste lag. Du kan
flytte rundt på objekters placering ifht. hinanden i menuen Object
-> Arrange.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Magnus

Dato : 03-01-06 15:32

Hvis jeg benytter en speciel skrifttype som måske ikke er på den maskine som
skal åbne min fil skal jeg da sende skrifttypen med eller ligger det i selve
*.ai filen?

/Magnus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 17:39

Magnus skrev:

> Hvis jeg benytter en speciel skrifttype som måske ikke er på den
> maskine som skal åbne min fil skal jeg da sende skrifttypen med
> eller ligger det i selve *.ai filen?

Den skal sendes med, hvis du ikke laver teksten til konturtekst/
outlines i menuen Type > Create Outlines. Hvis modtageren ikke
skal ind og rette i teksten, kan jeg anbefale dig at lave den
til konturtekst, men behold selv en kopi med teksten i behold i
tilfælde af, at du selv engang skal ind og rette i den. Det gør
livet en hel del nemmere i længden.

Alternativet er et gamme som Illustrator EPS, hvor du har mulighed
for at integrere (Embed på engelsk) fonte. Det får du mulighed for
at vælge i EPS Options-dialogboksen, når du via File > Save As
vælger Illustrator EPS-formatet og klikker på Save-knappen.
Du kan også vælge PDF, hvor fonten(e) også vil blive integreret
i filen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-01-06 21:42

"Thomas G. Madsen" skrev:

> [...]
> vælger Illustrator EPS-formatet og klikker på Save-knappen.
> Du kan også vælge PDF, hvor fonten(e) også vil blive integreret

Hvilket jeg absolut vil foreslå som den "rigtigste" løsning. Hvis fonten(e)
medsendes, kan der blive tale om brud på licensrettighederne - og det kan
man lige så godt prøve at undgå.

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-01-06 23:16

Kurt Lund skrev:

[EPS eller PDF]
> Hvilket jeg absolut vil foreslå som den "rigtigste" løsning.
> Hvis fonten(e) medsendes, kan der blive tale om brud på
> licensrettighederne - og det kan man lige så godt prøve at
> undgå.

Hvis modtageren skal rette i teksten, så er jeg enig.
Hvis ikke, så ville jeg som modtager helst have en fil med
konturtekst, så man ikke har det at spekulere på.

--
Hilsen
Madsen