Fastedag hos kat ?
Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 17:21

Vi snakker om på et andet forum, hvorvidt en ugentlig fastedag er godt for
hund og kat.
Jeg mener ikke, at det er en god ide for nogle af de to dyr, men specialt
ikke en kat.
Vores katte spiser maaange gange, og små måltider hver dag. Desuden mener
jeg, at have læst herinde, at katte ikke har godt af, at gå for mange timer
uden foder / vand. Selvom dyrene sandsynligvis stadig får vand, når de
faster.

Kan i give argumenter for, hvorvidt det at faste er godt eller skidt for
katten ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : JR 2610

Dato : 23-12-05 17:35

Fastedage er en af dyrlæge Smed's fikse ideer.
Hverken hund eller kat har godt af ikke at spise regelmæssigt... Det har
noget at gøre med kalorieforbrug og energiomsætning... og det ved jeg
desværre ikke særligt meget om :(
Dertil kommer at der for visse hunderacers vedkommende kan opstå yderligere
komplikation o form af risiko for mavedrejning.

Mine dyr får mad hver dag... og hvis jeg synes at de bliver lidt for runde,
så for de tilpasset foderet efter det i form af et passende slankefoder...

MVH Ann

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-12-05 18:12

On 2005-12-23 17:34:33 +0100, "JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> said:

> Fastedage er en af dyrlæge Smed's fikse ideer

Ja, argumentet er, så vidt jeg husker, at dyr i det fri ofte går uden
at spise. Men - jeg har nu altid tænkt at det var mere af nødvendighed
(altså fordi de ikke kunne fange noget den dag) end fordi det var
specielt godt for dem.
At "ophøje" at de af og til ikke får mad i det det fri til et gode,
svarer i mine ører lidt til, at mennesker har godt af at sulte - for
det gør mange naturfolk.
I øvrigt fik jeg engang en bekendt, der brugte Finn Smed til at spørge
om, hvordan han ville fodre en kat. Hans svar: "Ligesom hundene"
fortalte mig, at manden ikke har voldsomt meget forstand på
katte.(Hundediæten hedder 1/3 brød, 1/3 rå kallun og 1/3 rå grøntsager)

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 23-12-05 17:37

> [...]
> faster.
>
> Kan i give argumenter for, hvorvidt det at faste er godt eller skidt for

En voksen hund over 2 år skal have en ugentlig fastedag, så vil den
stort set aldrig få maveproblemer som tynd mave
Men katte skal have mad hver dag og har de ikke stående frit fremme hele
døgnet (som mine har) , så skal de helst fodres to gange dagligt for
ikke at sluge maden

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : fam. Ager

Dato : 23-12-05 18:40

"Sascha og Sillemis" <chakoKATTE@BAKKEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men katte skal have mad hver dag og har de ikke stående frit fremme hele
> døgnet (som mine har) , så skal de helst fodres to gange dagligt for

-------------------------

en fastedag bruges i forbindelse med hunde, hvis den HAR dårlig mave. det
forebygger da intet at den har en fast fastedag!? den får dårlig mave af
dårlige tålte fødeemner, sygdom i mave/tarm systemet, eller andet. men jeg
kan ikke se at det skulle forebygge noget at faste en dag ugentligt.
mine faster aldrig, jeg barfer, og har i den tid aldrig set dårlig mave hos
nogle af de 3 jeg har.
jeg tror at det er en skrøne med fastedagen, med mindre du har nogle
argumenter om hvorfor det skulle forebygge?

mvh. marie

Fra : Nina Sørensen

Dato : 23-12-05 17:38

> [...]
> faster.
>
> Kan i give argumenter for, hvorvidt det at faste er godt eller skidt for

Generelt er faste ikke godt for katte. Det kan ikke anbefales med mindre
der er en speciel grund som dyrlægen har ordineret.
Ved godt at man får nogle år siden at sagt at hunde skal faste, men jeg
ved egentlig ikke om man stadig siger det.

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : JytteJ

Dato : 23-12-05 18:42

> [...]
> de faster.
>
> Kan i give argumenter for, hvorvidt det at faste er godt eller skidt for

Lene Houe skriver:
"Den bedste måde at fodre på, der fri fodring. I naturen spiser katte 16-20
gange i døgnet - også om natten. Normalt er katte ret gode til at regulere
deres eget fødeindtag, således at de ikke bliver for tykke eller tynde,
hvorimod hvis man fodrer f.eks. 2 gange i døgnet vil nogle katte, være
tilbøjelige til at overspise, og de får dermed ødelagt deres ellers
indbyggede evne til at regulere deres foderindtag."

Så svaret på dit spørgsmål må være nej til faste.
Hvad skulle grunden til faste være ??

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Hanne Engermann

Dato : 23-12-05 18:43

> [...]
> faster.
>
> Kan i give argumenter for, hvorvidt det at faste er godt eller skidt for

Langt de fleste af os har vores hunde og katte som familiemedlemmer og
altså under forhold, langt fra naturen (og zoologiske haver, der
tilstræber at ligne naturen), hvor det er ufrivilligt med fasteperioder.
Jeg kan ikke se noget formål med at indføre fastedag. Det vil blot
medføre stress og indbyrdes aggressioner samt forslugenhed ved
førstkommende måltid, hvilket igen nemt fører til, at dyret brækker sig.
Så jeg tror på stabilitet, også med hensyn til fodring.

Endelig er dyr, der er vant til at blive fodret ad libitum (som hos mig
både kattene og hundene), selv i stand til at regulere foderindtagelsen,
og det hænder skam, at en af dem holder en fastedag, men det er altså
frivilligt.

For øvrigt ville jeg have det meget dårligt med selv at putte i hovedet
med sultne øjne rundt om mig. Man er vel familie, ikke? Og så deler man!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 19:04

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både kattene og hundene), selv i stand til at regulere foderindtagelsen,
> og det hænder skam, at en af dem holder en fastedag, men det er altså

Vores hunde og katte styre det også selv, og har også foderet stående fremme
hele tiden.
Hundene spiser kun et par gange dagligt, hvor kattene skovler i sig med
jævne mellemrum hele døgnet.
Forøvrigt har jeg lagt mærke til, at kattene hopper over og skal spise, så
snart vi kommer ind i soveværelset, hvor deres mad står.

Grunden til fastedagen skulle være, at dyrene ikke blev overvægtige, men det
er min erfaring, at dyrene for det meste godt kan styre det selv. Hvis man
har en overspiser, hvad-enten det er hund eller kat er det selvfølgelig det
bedste, at rationere foderet og køre over på slankekost. Bryder mig dog
stadig ikke om faste-ideen.

Takker for de mange svar og god jul til alle.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Hjørdis Klingenberg

Dato : 26-12-05 11:53

> [...]
> stadig ikke om faste-ideen.
>
> Takker for de mange svar og god jul til alle.

Jeg har altid læst at en kat har godt af 1 fastedag om ugen. Vi har 3
katte og da én af dem er "grovæder" kan vi ikke praktisere tørkost ad
libitum, men fodring 2 x dagligt. Dog har vi en fast "fastedag" på den
måde, at de får serveret Whiskas dåsemad, og på den måde håber vi at de
kan holde den "slanke" linie!
Med venlig hilsen
Hjørdis Klingenberg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-12-05 13:18

On 2005-12-26 11:53:27 +0100, Hjørdis Klingenberg
<hkprofilKATTE@BAKKEget2net.dk> said:

> Jeg har altid læst at en kat har godt af 1 fastedag om ugen

Hm - jeg tror altså ikke på det. I det fri vil en kat gå på jagt og
spise, når den er sulten. Faste forekommer kun, hvis den ikke kan fange
noget spiseligt.
Det normale for en kat er at spise mange gange i døgnet i små portioner
(svarende til et lille dyr). Ydermere ved man at kattes stofskifte ikke
falder som vores og mange andre pattedyrs gør, når systemet ikke bliver
tilført mad. Det tordner videre derudad, og efter ganske kort tid kan
resultatet blive at katten udvikler fedtlever, der kan blive
livstruende.
Men du skriver at dine katte får vådmad på "fastedagen" - og så faster
de jo netop ikke
Jeg har også en grovæder *s* - og her er det netop sådan, at den eneste
måde jeg kan holde det lidt i ave er netop ved altid at have mad
stående, så hun kan smånippe. Bliver hun rigtig sulten, har jeg nemlig
balladen. Alt for meget ned i en vældig fart - og endnu hurtigere op
igen
Når folk går over til fri fodring oplever de tit, at problemet bliver
værre i starten, fordi katten lige skal fatte, at maden ikke slipper
op. Men så plejer det at ordne sig Bliver mis for rund, kan man
have light-foder stående

Fra : Louise Hansen

Dato : 28-12-05 00:07

> Grunden til fastedagen skulle være, at dyrene ikke blev overvægtige, >

Jeg har faktisk hørt et andet argument for at give hunde en ugentlig
faste dag, nemlig at de så får "renset systemet igennem".
Det kunne dog aldrig falde mig ind at argumentere for noget sådant, idet
jeg også er af den mening, at dyrene er skabt således, de som
udgangspunkt selv kan styre deres foderindtag. Og skulle en af vores
kære små komme til at lide af overvægt, så er der jo heldigvis lavet
mange fine diætfodre, som kan hjælpe dyret tilbage i den rette
foderstand igen.

Ja, meget nyt kan jeg altså ikke komme med...men kunne altså alligevel
ikke dy mig for et lille "kvæk"!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar