Den bedste fond?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-12-05 16:27

Vi skal i morgen nyde et par langtidsstegte gæs - men fonden har jeg aldrig
rigtig fået taget på. Hvordan laver I den ultimative fond på sådan en gang
fjerkræ?

MVH og god jul
Mette

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 23-12-05 16:44

Mette Svangren Guttesen <svangut@hotmail.com> skrev:
>Vi skal i morgen nyde et par
>langtidsstegte gæs - men fonden har jeg aldrig
> [...]
Du er for sent ude, hvis du vil lave en rigtig fond. Men hvis du
mener til sauce, så hæld stegefedtet fra, og brug dette til
saucen, det må være det nærmeste du kommer en fond inden jul.
Vits Breaks

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-12-05 17:43

"Thomas Peter Bitsch (slet ZW7C5)" <vitsbreaks@ZW7C5sol.dk> skrev i en
meddelelse news:11353528570.270663709733657@dtext.news.tele.dk...

.. Men hvis du
> mener til sauce, så hæld stegefedtet fra, og brug dette til
> saucen, det må være det nærmeste du kommer en fond inden jul.

Det er jo bare fedt...jeg havde nu tænkt mig at riste urter, indmad og
vingespidser af og derpå lade det koge et pænt stykke tid. Hvorfor skulle
jeg ikke kunne nå det?
Jeg tænker såmænd om nogen har et eller andet fif, der giver fonden det der
ekstra...

MVH Mette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-12-05 17:46

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er jo bare fedt...jeg havde nu tænkt mig at riste urter, indmad og
> vingespidser af og derpå lade det koge et pænt stykke tid. Hvorfor skulle
> jeg ikke kunne nå det?

Uddybbende: altså jeg er jo godt klar over, at jeg ikke kan lave fond på et
skrog nu...men at stegefedtet skulle være det tætteste, tror jeg nu ikke på.

MVH Mette

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 23-12-05 18:10

Mette Svangren Guttesen <svangut@hotmail.com> skrev:

> [...]

Du er selv inde på det, så skynd dig at koge vinger, kråse med
dejlige friskskrællede grøntsager. Kog til du har en fond, dvs
sige til det er reduceret væsentlig, og det kan gøres i løbet af
ca. 24 timer. Fedtet alene skal jo ikke gøre det, du kan
tilsætte kartoffelvand, og så smage til med salt og peber og
bagefter jævne saucen, men en "rigtig fond kan ikke nåes på - nu-
23 timer.
Men ok, jeg venter også på et brugbar alternativ (bouillon eller
flydende fond?)
Vits Breaks

Fra : Margrete Johansen

Dato : 23-12-05 22:11

"Thomas Peter Bitsch (slet T1HQP)" <vitsbreaks@T1HQPsol.dk> wrote in
message
> [...]

Du kommer jo vand i bunden af bradepanden - der har du din "fond" - du
skal
selvfølgelig skumme fedtet fra og så kan du komme langt med at koge alle
de
der ting i en gryde ved siden af og lade det koge godt ind, når du så
blander det sammen med skyen fra bradepanden, så får du den gode sovs.
Urter? Jeg koger altså ikke urter med, det skal jo smage af kræ, salt og
peber.

Margrete

Fra : Tina

Dato : 23-12-05 23:06

> [...]
> der ting i en gryde ved siden af og lade det koge godt ind, når du så
> blander det sammen med skyen fra bradepanden, så får du den gode sovs.

Sådan plejer jeg osse at gøre, men idag er det gået helt i "and". Jeg har
langtidsstegt to ænder og da jeg hældte væden fra bradepanden, er det meget
mørkt - næsten sort ! Og nu ved jeg bare ikke, hva jeg skal gøre for at lave
en perfekt andesovs

Fra : Margrete Johansen

Dato : 24-12-05 00:50

"Tina" <Tina-news@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> langtidsstegt to ænder og da jeg hældte væden fra bradepanden, er det
> meget mørkt - næsten sort ! Og nu ved jeg bare ikke, hva jeg skal gøre

Du må endelig ikke kassere det der sorte.... prøv at gi' det lidt vand og
kog bradepanden af, se så om der ikke skulle gemme sig lidt andesmag i
det,
så skal det nok gå altsammen. Og du har jo det du har kogt i gryden, ik'?

Margrete