Langtidsstegt gås
Fra : Michael

Dato : 22-12-05 23:57

Min kone har bestilt gås i år og jeg har derfor brændt en mindre formue af
ved at købe sådan en økologisk fætter på 5200 g. Kan i hjælpe med en
gennemprøvet opskrift på langtidsstegt julegås? Jeg kan forstå at gæs let
bliver tørre og så går jeg ud fra at langtidsstegning er vejen frem.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-12-05 10:51

">Kan i hjælpe med en
> gennemprøvet opskrift på langtidsstegt julegås? Jeg kan forstå at gæs let
> bliver tørre og så går jeg ud fra at langtidsstegning er vejen frem.

Hejsa

Jeg spurgte sidste år om ca. det samme her i gruppen: svaret blev 100 grader
i ca. 12 timer. Stor, stor succes - resultatet var en mør og saftig gås, og
jeg står igen op i morgen meget tidligt, denne gang for at sætte to gæs i
ovnen

MVH og god jul
Mette

Fra : Claus

Dato : 24-12-05 01:26

Mette Svangren Guttesen wrote:
> [...]
> jeg står igen op i morgen meget tidligt, denne gang for at sætte to gæs i

Er der nogen bakterierisiko ved at stege på så lave en temperatur?

mvh Claus

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-12-05 11:05

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> on fredag 23. december
2005 at 10:51 +0100 wrote:
> [...]
>og
>jeg står igen op i morgen meget tidligt, denne gang for at sætte to gæs i

Det er suverænt den bedste måde at stege en gås på.
Prøv også med and, blot et par timer mindre.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-12-05 12:23

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det er suverænt den bedste måde at stege en gås på.
> Prøv også med and, blot et par timer mindre.

Helt enig - man kan også sætte temperaturen yderligere ned. Jeg stegte til
Mortensaften en and ca. 8 timer ved ca 75 grader - suverænt!

MVH Mette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-12-05 13:57

Claus <brev@linuxwaves.com> on lørdag 24. december 2005 at 1:26 +0100
wrote:
>Er der nogen bakterierisiko ved at stege på så lave en temperatur?

Nej. Pointen er at man steger ved den temperatur man sådan nogenlunde vil
have i centrum af dyret - og ved små 100 grader er der ikke noget levende
tilbage i dyret.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311