hvordan får man køleren af ?
Fra : @m

Dato : 22-12-05 15:40

Hej
Jeg har et grafikkort hvor blæseren larmer og kører ujævnt.
Jeg vil gerne købe en ny blæser, men hvordan får man den gamle af når den er
klistret fast med kølepastaen ??
Det drejer sig om en aldi pc og grafikkortet hedder Radeon 9600XT ver. 100
og selve blæseren hedder Sunon.
Gode forslag til evt. anden blæser (som kan sidder der) vil også være
velkommen.

Venlig hilsen
@m

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-12-05 23:02

> Jeg vil gerne købe en ny blæser, men hvordan får man den gamle af når
> den er klistret fast med kølepastaen ??

Har du prøvet at fjerne låsepindene og se om den vitterligt sidder fast? På
de grafikkort jeg har skiftet køler på, har køleren sjældent siddet specielt
godt fast når det kom til stykket. Normalt kunne jeg vippe eller vride
profilen af, men hvis den vitterligt sidder fast med lim skal man være lidt
forsigtig så man ikke skader kernen.

> Det drejer sig om en aldi pc og grafikkortet hedder Radeon 9600XT
> ver. 100 og selve blæseren hedder Sunon.
> Gode forslag til evt. anden blæser (som kan sidder der) vil også være
> velkommen.

Jeg kan helt klart anbefale en Zalman VF700-CU (evt. AL) som rigeligt kan
køle dit kort med 5V på blæseren og dermed er den stort set lydløs. Den
bruger jeg selv på mit Radeon 9800 Pro.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : @m

Dato : 22-12-05 23:29

Ja jeg har løsnet låsepindene men "køleren" sidder stadig fast og
selvfølgelig vil jeg heller ikke vride og brække for meget i grafikkortet.

Mvh
@m

Fra : Hans

Dato : 22-12-05 23:38

@m wrote:
> Ja jeg har løsnet låsepindene men "køleren" sidder stadig fast og
> selvfølgelig vil jeg heller ikke vride og brække for meget i
> grafikkortet.
Læg kortet i en frysepose og kom det i fryseren i et par timer. Limen som
holder køleprofilen vil nu være som glas og kan lettere brækkes af, men vær
meget forsigtig og brug ikke skarpe genstande til at brække med, da du
ellers kan risikere at beskadige selv printet.

Hans

Fra : @m

Dato : 23-12-05 17:18

Tak det vil jeg prøve, men hva hvis det ikke hjælper.
Er det iøvrigt normalt at det sidder så fast ?

Mvh
@m

Fra : Hans

Dato : 23-12-05 18:23

@m wrote:
> Tak det vil jeg prøve, men hva hvis det ikke hjælper.
> Er det iøvrigt normalt at det sidder så fast ?

Det er den eneste metode som virker, så der er ikke rigtig nogen vej udenom,
og ja - Det er en satsning, men alternativet er et nyt kort under alle
omstændigheder.

Hans

Fra : Hans

Dato : 25-12-05 12:45

@m wrote:
> Tak det vil jeg prøve, men hva hvis det ikke hjælper.
> Er det iøvrigt normalt at det sidder så fast ?

Jeg kom lige til at tænke lidt mere over hvilket kort du har, og har endnu
ikke oplevet et Radeon 9600XT med limet køler.

Er du helt sikker på at profilen er limet fast, og det ikke bare er pastaen
som er blevet sej?

Hans

Fra : Madsen

Dato : 25-12-05 12:36

On Thu, 22 Dec 2005 15:40:17 +0100, "@m" <markers(snabel-a).sol.dk>
wrote:

>Gode forslag til evt. anden blæser (som kan sidder der) vil også være
>velkommen.

Et Radeon 9600 XT kort kan sagtens køles med en passiv
køler så du helt slipper for støj fra det.
Jeg har selv brugt en heatpipe køler fra Zalman til ca 150,- kr
de sidste par år og det har fungeret perfekt.

mvh Madsen

Fra : @m

Dato : 25-12-05 13:59

Hej og glædelig jul

Ja det er et Radon 9600XT kort, om profilen er limet eller andet ved jeg
ikke, men fast sidder den.

Hilsen
@m

Fra : @m

Dato : 28-12-05 09:01

Hej

Så er køleren skiftet og det gik helt uden problemer. Jeg fik af vide i
butikken at man skulle lade grafikkortet sidde i pc'en indtil det var blevet
varmt for så blev kølepastaen blødere. Jeg gjorde istedet det at jeg tog en
føntørrer og opvarmede profilen og vupti så sad den ikke fast mere. Det var
ret nemt.

Mvh
@m