Skriver man altid kvindens pigenavn?
Fra : Thomas H.

Dato : 21-12-05 22:40

Jeg har genoptaget et stamtræsprojekt som min mor og lillebror sad og brugte
en del tid på, de lavede det i WinFamily, men jeg synes ikke rigtig om det,
så jeg har købt Family Tree Maker, som jeg er rigtig glad for at bruge, men
en ting bekymrer mig lidt. Programmet siger at kvindens fødenavn bør stå som
det primære, og det kan jeg egentlig godt se det fornuftige i, men gør man
altid sådan?
Og kan man få programmet til at bytte om på det, for fødenavnet står bare
nede i et "AKA" feldt.

Mvh
Thomas H.

Fra : Thomas H.

Dato : 21-12-05 22:47

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og kan man få programmet til at bytte om på det, for fødenavnet står bare
> nede i et "AKA" feldt.

Undskyld "Alias" i det danske program

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 22-12-05 00:38

Jeg gør det altid, da jeg begyndte med slægtsforskning gjorde jeg det ikke
og blev meget hurtigt rundforvirret ( På det tidspunkt havde jeg
heldigvis ikke så mange personer i anetavlen, så det var forholdsvis enkelt
at ændre det.

Med ønsket om en god og glædelig jul og et godt nytår venligst Jytte Frank
Dekov

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-12-05 00:47

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Programmet siger at kvindens fødenavn bør
> stå som det primære, og det kan jeg egentlig
> godt se det fornuftige i, men gør man altid sådan?

Ja, i slægtsforskning beholdes altid fødenavnet - alle efterfølgende er
alias'.

Ved vielse, ændres der ikke på deres fødselsindskrivning i kirkebogen - det
sker dog for både mænd og kvinder, hvis der bevilges navneforandring, men
altid som en tilføjelse, så det er alligevel klogest at beholde det
originale.

Glædelig Jul til alle...
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 22-12-05 22:36

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sker dog for både mænd og kvinder, hvis der bevilges navneforandring, men
> altid som en tilføjelse, så det er alligevel klogest at beholde det

Ok tak for jeres svar, det bliver lidt af et projekt at rette det med 1100
personer, ok det er jo kun kvinderne, sååå

God jul
Thomas

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 22-12-05 11:45

Hej
Ja man opfører altid navnet ved dåb.
Dog kan man hvis der er foretaget officiel navneforandring føre det ændrede
navn, det står også i samme kirkebog under dåbsindførelsen, så gælder det
faktisk med en form for tilbagevirkende kraft.
Ved vielse så har den ene part i mange år skiftet efternavn. Men ved alle
indførelser i bøgerne så står der for det meste også f. eller født og så
fødenavnet. Man får faktisk kun lov til at bruge giftenavnet, det er faktisk
ikke en evig ret selv om det i nogle tilfælde ser sådan ud. Hvad når
personen så giftes 2. gang så er der igen et nyt efternavn. Hvilket skal man
så bruge?
Derfor er det fødenavnet man bruger og så fører man alle de andre navne i
programmet eller sine optegnelser under andre navne. I Brothers Keeper er
der faktisk en helt indtastningsområde til alternative navne, hvor der kan
skrives alle nødvendige oplysninger omkring netop de alternative navne.

I ønskes alle en glædelig jul og et godt nyt forskningsår.

Mvh.
Niels Gjermandsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-12-05 19:37

Thomas H. wrote:
> [...]
> altid sådan?
> Og kan man få programmet til at bytte om på det, for fødenavnet står bare

world wide we use maiden name for women

some get married 3 or more times
but their maiden name is constant

I havee FTM 20067 in englsih
menu >> people >> edit individual

gives a grey box

click on facts

and edit what you find there
you can also amke a fact "preferred"
or delete it

Hugh W

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 23-12-05 20:23

> [...]
> fornuftige i, men gør man altid sådan?
> Og kan man få programmet til at bytte om på det, for fødenavnet står bare

Hej Thomas,

I træer og i en del af rapporterne kan du vælge at få udskrevet gifte navne
for kvinder, så som det allerede er påpeget i svarene, så indskriver man
altid fødenavnet i navnefeltet.

Under Rediger person - for kvinder - er der en opsætning af det gifte
navneformat.

Jeg gør så det, hvis der sker en navneforandring, der indføjes i kirkebogen,
ved navneattest, at jeg "flytter" født navnet til Alias, og skriver det nye
navn i Navnefeltet. Er det f.eks. for en mand, så får hans kone jo også det
nye efternavn som giftenavn.

Med venlig hilsen
Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 24-12-05 12:21

Hej

Ja Ja den med de tilgifte navne.
Før i tiden skiftede hustruen kun nogle gange efternavnet. Og i mange
tilfælde ikke. Så vandt den med familienavne indpas og blev lov i midten af
18oo tallet.
Men det levede jo kun i nogle få år. I 1982 hvor jeg blev gift så skulle min
hustru selv gøre noget for at få tildelt mit efternavn, havde hun ikke selv
skrevet hun ønskede at skifte efternavnet så havde hun beholdt sit fødenavn.
Så den med hustruen altid fik mandens efternavn er ikke så generel som
antaget.
Derfor er det en god ide med at være konsekvent, da tiderne jo som alle nok
må vide skifter.
Derfor en god Jul til alle.
Med venlig julehilsen
Niels Gjermandsen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 31-12-05 08:47

Hej Niels,

Af samme årsag, er der mere end én indstilling til gift navne format for
kvinder i Family Tree Maker.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 24-12-05 13:15

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Under Rediger person - for kvinder - er der en opsætning af det gifte
> navneformat.

Ok men man kan ikke på nogen måde selv flytte "Alias" navnet over i
"navnefeltet" vel?

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 31-12-05 08:16

> "Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ok men man kan ikke på nogen måde selv flytte "Alias" navnet over i
> "navnefeltet" vel?

Hej Thomas,

Den er jeg ikke sikker på jeg forstår.

Skriv en privat E-mail til mig. Det er ikke så tit jeg er herinde og kigge.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-01-06 12:55

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev Sat, 24 Dec 2005
13:15:29 +0100

>Ok men man kan ikke på nogen måde selv flytte "Alias" navnet over i
>"navnefeltet" vel?

I nogle programmer kan du vælge at bytte de to navne, men kun for een
person ad gangen. Du skal altså hele rækken igennem, men du er fri for
at skulle klippe/klistre i een uendelighed.

Hvis du vil gøre det i eet hug skal du ind og rette i selve
gedcom-filen. Det kan sagtens lade sig gøre, men kræver et vist kendskab
til såvel gedcom standarden som til manipulatin af tekststrenge.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/