Mumitrolde
Fra : Soren Schimkat

Dato : 21-12-05 13:24

Hey

Jeg sad lige og tænkte på mumitroldene.. og blev nu lidt i tvivl, men er
det ikke korrekt at der findes en gammel serie med mumitroldene, som er
lavet som dukkefilm af en art? - eller har de altid kun eksisteret på
skærmen som tegnefilm?

mvh Søren

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 13:46

Soren Schimkat wrote:

> [...]
> det ikke korrekt at der findes en gammel serie med mumitroldene, som er
> lavet som dukkefilm af en art? - eller har de altid kun eksisteret på

Det er oprindelig en tegneserie af Tove Jansson.

Om jeg som barn så tegne- eller dukkefilm med mumitroldene, husker jeg ikke.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-05 14:03

Holst <newsdec05@shelter.dk> writes:

> Det er oprindelig en tegneserie af Tove Jansson.

Nej. Det er oprindeligt en serie af bøger af Tove Jansson.

Julekaldenderen i et af årene omkring 1980 var Troldevinter, som er
historien om Mumi, der vågner om vinteren, hvor mumitrolde ellers er i
hi.

Det var så vidt jeg husker en blanding af dukkefilm og folk i
kostumer.

De fleste har dog glemt den. Det års julekalender huskes nemlig mest
for rammehistorien (de få minutter før og efter selve kalenderen -
altså mum). Den hed nemlig Jul og Grønne Skove og gik ud på at Poul og
Nulle rendte rundt og ledte efter Julemanden.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 14:19

Peter B. Juul wrote:

> Nej. Det er oprindeligt en serie af bøger af Tove Jansson.

Tror sørme du har ret. Det har jeg aldrig vidst. Da jeg var barn er jeg
overbevist om, at jeg læste tegneserier med mumitroldene. Så vidt jeg
husker var det s/h-tegneserier.

Men man bliver jo klogere hele tiden.

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-12-05 14:36

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> wrote in message

Da jeg var barn er jeg
> overbevist om, at jeg læste tegneserier med mumitroldene. Så vidt jeg
> husker var det s/h-tegneserier.

Det gjorde du også. De var ligesom bøgerne tegnet og fortalt af Tove Jansson
og udkom i albumform i tresserne. Serien kørte i 50'erne i Politiken.

Per V.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 14:53

Peter B. Juul skrev:

> Julekaldenderen i et af årene omkring 1980 var Troldevinter, som er
> historien om Mumi, der vågner om vinteren, hvor mumitrolde ellers er i
> hi.

Det var netop i 1980.

> Det var så vidt jeg husker en blanding af dukkefilm og folk i
> kostumer.

Det tror jeg er rigtigt.

> [...]
> altså mum). Den hed nemlig Jul og Grønne Skove og gik ud på at Poul og
> Nulle rendte rundt og ledte efter Julemanden.

Jeg husker Mumidalen som et langt, uhyggeligt og dystert indslag, som
jeg kun udholdte fordi jeg ventede spændt på rammehistorien i hullet!

Det mærkelig var, at hverken Mumidalen eller Poul og Nulle i Hullet
havde noget der bare mindede om julestemning. Men Mumidalen syntes jeg
var direkte ubehagelig.

I mange år håbede jeg at DR ville genudsende Jul og Grønne Skove og
undrede mig over, hvorfor den aldrig kom - når nu så mange andre ting
fra dengang blev kult.

Så læste jeg om en gruppe RUC-studerende som ville skrive opgave om Poul
og Nulle, og som havde henvendt sig til DR om at få mulighed for at
låne/få kopi/gennemse serien.

Svaret var ganske overraskende: DR havde SLETTET de fleste af de gamle
bånd, da man manglede nogle optagebånd... Kan I forestille jer det? Den
slags er forhåbentligt ovre efter DR er gået over til digitale medier.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-12-05 15:32

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> Svaret var ganske overraskende: DR havde SLETTET de fleste af de gamle
> bånd, da man manglede nogle optagebånd... Kan I forestille jer det? Den
> slags er forhåbentligt ovre efter DR er gået over til digitale medier.

Det gælder faktisk rigtigt mange af de gamle ting, fx også Ingrid &
Lillebror.

Per V.

Fra : Anders

Dato : 21-12-05 18:57

> [...]
> bånd, da man manglede nogle optagebånd... Kan I forestille jer det? Den
> slags er forhåbentligt ovre efter DR er gået over til digitale medier.

ØV! Hold kæft hvor er DR bare nogle store idioter!!!

Mumitroldene findes i op til flere forskellige varianter. I "Poul & Nulle"
varede mumi-indslaget desværre kun ca. 5 minutter.
- I modsætning til andre (åbenbart) ELSKEDE jeg netop den dystre og mørke
stemning...og ægrede mig over at det kun varede i 5 minutter.

I lang tid gik der en dukkefilm (børnetime) med rigtig rigtig mange afsnit.
Dén var også utrolig god!
Jeg håber at man en dag kan få den som DVD

Desuden husker jeg også nogle mumi-tegnefilm osv. osv..

Der fandtes også en LP med mumitroldene som jeg forgæves forsøgt at få
fingrenei lige siden jeg som ganske lille sled et (fra LP) overspillet
kassettebånd op.
Hvis nogle har den LP er jeg meget interesseret i at give en GOD pris!!!
Ikke fordi jeg tror at den er noget værd, men mere for affektionsværdien!
- Et kassettebånd ville også være i orden.

Ak ja...alle de dystre barndomsminder )

-Anders

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-12-05 19:26

> - I modsætning til andre (åbenbart) ELSKEDE jeg netop den dystre og mørke
> stemning...og ægrede mig over at det kun varede i 5 minutter.

jeg var osse vild med det og husker det svagt... jeg mindes dog ikke det kom
i forbindelse med poul og nulle i hullet.... som jeg var overdrevet vild
med - det var netop det lidt mystiske og mærkelige der tiltalte mig

desuden husker jeg noget børnetime med en bamse - og ikke bamses billedbog,
men en bamse i et hus eller lign på sort baggrund - jeg mener at huske
jesper klein sang godnatsang til ham, men det er en hel anden debat, som
vist har været oppe og vende før, jeg husker bare ikke udfaldet af den.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 19:40

sniper_Nolight skrev:

> [...]
> jesper klein sang godnatsang til ham, men det er en hel anden debat, som
> vist har været oppe og vende før, jeg husker bare ikke udfaldet af den.

Jeg husker til gengæld sangen:

Bamse, nu ska vi to sig gonat,
det er slut med dagens pjank og pjat,
(hm-hm)
du ska sove nu
for du ska drømme de skønne grønne(?) drømme
det ska du

om dyr og dukker,
om honning og sukker
(hm-hm)

- og så begynder den vist forfra, men jeg kan ikke huske, hvordan den
slutter...

Mikkel

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-12-05 22:47

> [...]
> om honning og sukker
> (hm-hm)
>
> - og så begynder den vist forfra, men jeg kan ikke huske, hvordan den

argh! - jeg kan ikke melodien - lol

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-05 19:39

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> writes:

> [...]
> jesper klein sang godnatsang til ham, men det er en hel anden debat, som
> vist har været oppe og vende før, jeg husker bare ikke udfaldet af den.

Ja. Den er god nok. Det var dog bare en stor tøjbamse, ikke en gående,
talende en af slagsen.

Som jeg husker lidt af godnat-teksten:

"Bamse, nu skal vi to si' go'nat
Det er slut med dagens <leg?> og pjat"
--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 20:01

Peter B. Juul skrev:

> Ja. Den er god nok. Det var dog bare en stor tøjbamse, ikke en gående,
> talende en af slagsen.

Programmet, "Helmer har et hus", blev sendt i 1976, ser det ud til, men
jeg er sikker på at den blev genudsendt senere, vistnok midt i 1980'erne.

Ifølge http://www.danskefilm.dk/index2.html er også denne serie blevet
slettet af DR! Hvad havde de gang i! Tænk at de kunne finde på at slette
sådanne (fremtidige) nationale klenodier.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 20:02
Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-12-05 22:46

> Bedre URL: http://www.danskefilm.dk/forum/read.php?f=5&i=10603&t=10597

det er ufatteligt hvad hjernen kan hente frem når den hjælpes igang

når jeg læser det synes jeg at detaljerne står mere klart i min hukommelse

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 20:40

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> [...]
> slettet af DR! Hvad havde de gang i! Tænk at de kunne finde på at
> slette sådanne (fremtidige) nationale klenodier.

Ampex-bånd var pissedyre dengang.

Stig Bang-Mortensen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 21-12-05 22:43

> Ja. Den er god nok. Det var dog bare en stor tøjbamse, ikke en gående,
> talende en af slagsen.

et det forklarer den lidt creepy sorte baggrund

> Som jeg husker lidt af godnat-teksten:
>
> "Bamse, nu skal vi to si' go'nat
> Det er slut med dagens <leg?> og pjat"

jep, det kan jeg osse mindes lidt af nu

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-05 19:37

"Anders" <no@no.no> writes:

> Mumitroldene findes i op til flere forskellige varianter. I "Poul & Nulle"
> varede mumi-indslaget desværre kun ca. 5 minutter.

Der tror jeg altså, at du tager alvorligt fejl. Poul og Nulle varede
ca. 5 minutter hver gang. Mumi må have ligget omkring et kvarters tid.

> Desuden husker jeg også nogle mumi-tegnefilm osv. osv..

Har du set live action-udgaven?

http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=804

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Holst

Dato : 21-12-05 19:48

Peter B. Juul wrote:

> Der tror jeg altså, at du tager alvorligt fejl. Poul og Nulle varede
> ca. 5 minutter hver gang. Mumi må have ligget omkring et kvarters tid.

Det kan da godt være, at jeg også husker fejl, men jeg synes nu også, at
Poul og Nulle rodede rundt i de gange noget mere end 5 minutter hver dag.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-05 19:35

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Svaret var ganske overraskende: DR havde SLETTET de fleste af de gamle
> bånd, da man manglede nogle optagebånd... Kan I forestille jer det?

Det samme skete for Kaj og Andrea. Og for en masse Doctor
Who-materiale hos BBC. BBC har vist nok formået at genskabe
ca. halvdelen vha. privates bånd, kopier solgt til andre lande, osv.

> Den slags er forhåbentligt ovre efter DR er gået over til digitale
> medier.

Det tror jeg godt, at du kan regne med :)

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Søren

Dato : 21-12-05 21:14

[snip]

aha .. så husker jeg ikke helt galt. Hvad jeg dog ikke ville give for at
gense serien .. som jeg husker som en noget ganske særligt pga. den
dystre fremtoning.

Nogen der ved om de købes et sted.. eller hvem der producerede dem?

[snip]

> Svaret var ganske overraskende: DR havde SLETTET de fleste af de gamle
> bånd, da man manglede nogle optagebånd... Kan I forestille jer det? Den
> slags er forhåbentligt ovre efter DR er gået over til digitale medier.

Vandalisme!

mvh Søren

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-12-05 23:46

Søren <spammers@die.young> writes:

> Nogen der ved om de købes et sted.. eller hvem der producerede dem?

Det er formentlig den her:

http://www.imdb.com/title/tt0069594/combined

Så er det Sveriges Radio, der har produceret 24 afsnit af 15 minutters
varighed.

> Vandalisme!

Ærgerligt var det da, men det var nu helt almindelig procedure
dengang. Hjemmevideomarkedet eksisterede ikke, så hvis ikke man
regnede med at genbruge det, var det meningsløst at spilde meget dyre
bånd på at gemme det. Andre TV-stationer gjorde det samme. Som nævnt
savner BBC stadig adskillige sæsoner af Doctor Who, som dog er NOGET
mere salgbar end Poul og Nulle.

Fra : Torben B. Sørensen

Dato : 21-12-05 22:03

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> [...]
> hi.
>
> Det var så vidt jeg husker en blanding af dukkefilm og folk i

Der har også tidligere været en mumi-tv-serie, hvor de blev spillet af folk
i dragter. Jeg husker, at jeg så et afsnit hos mine bedsteforældre i
København, det har nok været omkring 1970. Om det var på dansk eller svensk
tv, ved jeg ikke. Afsnittet sluttede med, at skuespillerne tog deres
mumimasker af - det er til gengæld det eneste, jeg husker fra det!

Og så kan jeg da i øvrigt varmt anbefale Tove Janssons originale bøger,
især Troldkarlens hat og Mumifars erindringsbog.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 22:08

Torben B. Sørensen wrote:
> [...]
> var på dansk eller svensk tv, ved jeg ikke. Afsnittet sluttede med,
> at skuespillerne tog deres mumimasker af - det er til gengæld det

Det afsnit var total syre. De tog hovederne af fordi de havde fået høfeber
og havde opdaget at hovederne var stoppet ud med hø. Høfeberen forsvandt og
så vidt jeg husker blev de resterende afsnit gennemført uden at
skuespillerne havde mumihoveder på.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Soren Schimkat

Dato : 23-12-05 14:06