Domæne krav?
Fra : HenrikH

Dato : 19-12-05 16:45

Hej

For at gøre grav på domæne navne som andre
(private) har opkøbt, hvad skal der til?

-CVR nr. gyldigt nok for at gøre krav, eller
skal man helt op i patent/trade mærkning?

- Foreninger er disse stillet ligeså meget som
firmaer?

-Skal der forefindes noget på det opkøbte
domæne?

Aktuelle sag:

Privat person køber (fx) kunstpavilionensyd.dk.

Senere stiftes en forening og virksomhed,
virksomheden hedder XX (altså ikke noget med
oprindelige navn).

Virksomheden køber og oprettet Pavilionensyd.dk
og stifter en støtte forening.

Nu finder foreningen/virksomheden det så sjovere at
hedde KUNSTpavilionensyd.dk

Hvad nu? kan denne gøre krav på privatpersonens
domæne?

Mvh
Henrik.

Fra : Ronny Boysen

Dato : 19-12-05 17:54

> [...]
>
> - Foreninger er disse stillet ligeså meget som
> firmaer?
>
> -Skal der forefindes noget på det opkøbte

Det var et godt spørgsmål...

> [...]
>
> Nu finder foreningen/virksomheden det så sjovere at
> hedde KUNSTpavilionensyd.dk
>
> Hvad nu? kan denne gøre krav på privatpersonens

Som udgangspunkt er der "først til mølle" princippet som gælder.

Så med mindre at navnet er reg. trademark, så tror jeg ikke at der er så
meget at gøre, men det er bare mit gæt.

- Ronny

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-05 18:32

"Ronny Boysen" <newsgroups@ronnyboysen.dk> skrev i en meddelelse

> Som udgangspunkt er der "først til mølle" princippet som gælder.

Korrekt.

> Så med mindre at navnet er reg. trademark, så tror jeg ikke at der er så
> meget at gøre, men det er bare mit gæt.

Det behøver ikke være tale om et registreret varemærke. Man kan også opnå
varemærkerettighed ved ibrugtagelse, men i dette tilfælde kan der næppe har
navnet næppe særpræg nok til at der kan opnås et varemærke.

Brugen kan også være i strid med markedsføringsloven´s paragraffer om god
markedsføringsskik og evt. vildledning.
Jeg har svært ved at gennemskue hvem der er hvem og hvorfor i forklaringen,
så jeg kan ikke gennemskue om den mulighed kan bruges her.

Fra : HenrikH

Dato : 19-12-05 18:58

Sagen kort:

"De" er en Fond!, som er oprettet i 80èrne
i omstridte navn.

Men først i dec. 2005 findes på at de nu
ønsker helt nøjagtigt samme domæne.

Domænet ER købt (af mig) så de bruger
andet domæne pavilionensyd.dk
som er købt for 2 år siden!

(altså for 2 år siden -og derfor opfattet
af mig -som Deres ønsket "tilholdssted")

De har haft rigeligt med tid - og ovenikøbet
går igang med andet domæne, da de så finder
på at nu vil de have mit domæne.

Hvordan står man?

De bedste hilsner
Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-12-05 20:59

Den 19-12-05 18.57 skrev HenrikH følgende:
> Sagen kort:
>
> "De" er en Fond!, som er oprettet i 80èrne
> i omstridte navn.

Det kan besvære din sag en del, men se længere nede.

> De har haft rigeligt med tid - og ovenikøbet
> går igang med andet domæne

Det har ikke den store betydning.

> Hvordan står man?

Selv hvis vi kendte navnene på domænerne og fonden, kan det være svært
at svare på, men uden at kende navnene er det umuligt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-12-05 00:47

HenrikH wrote:

> Sagen kort:
>
> "De" er en Fond!, som er oprettet i 80èrne
> i omstridte navn.

Dette kan derimod være et problem, hvad er foreningens helt præcise navn

Derudover er domænet en sammensætning af en række almindelige ord.. feks
hvis du smider en pavalion op i haven, mod syd.. og smider noget kunst ud i
det..

feks til et årligt arrangement du afholder... husker du det? ;) *HINT*

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk

Fra : Aksel

Dato : 19-12-05 18:44

"HenrikH" <Hellou@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu finder foreningen/virksomheden det så sjovere at
> hedde KUNSTpavilionensyd.dk
>
> Hvad nu? kan denne gøre krav på privatpersonens

Jeg tror foreningen vil få meget svært ved at komme igennem med sit krav,
foreningen ville have bedre chancer hvis den havde eksisteret (og havde
været kendt) før domænenavnet blev oprettet.

Hilsen Aksel

Fra : HenrikH

Dato : 19-12-05 19:42

Hej Aksel

Tak for dit svar, men een ting er at foreningen starter her i dec.
selve "virksomheden" -kan man vel kalde den, -da den har cvr nr.
startede jo tilbage i 80èrne.

Men jeg vil jo ligge vægt i, at virksomheden først oprettet eet
domæne - pavilionensyd.dk -og så senere! mener at web
navnet ikke er godt nok -og at de nu vil eje mit domæne.

Problemet er også lidt, at virksomheden ikke er som vi normalt
ser det, person eller anden type ejet, men -ja vel offentligt ejet
kombineret af frivillig bestyrelse samt en støtte forening...

Mvh
Henrik

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 19-12-05 20:08

> Privat person køber (fx) kunstpavilionensyd.dk.

Først til mølle....

> Virksomheden køber og oprettet Pavilionensyd.dk
> og stifter en støtte forening.
>
> Nu finder foreningen/virksomheden det så sjovere at
> hedde KUNSTpavilionensyd.dk

Så har de købt sig rettigheder til navnet.
Hvorfor så ikke tilbyde at i bytter domainenavn i det at dit så
bliver kortere og nemmere at huske for andre.

> -CVR nr. gyldigt nok for at gøre krav, eller
> skal man helt op i patent/trade mærkning?

CVR nummer er ikke nok til at de kan tilråbe sig navnet, der
skal noget mere til, eks. at deres navn er navnebeskyttet eller lignende.

> -Skal der forefindes noget på det opkøbte
> domæne?

Ja det skal der nok i dit tilfælde, ellers kan du risikere at du får den
suspenderet
i det at der kan påvises at du ikke har brug for domainet.

Tag en snak med DK-Hostmaster om problemet, de kan måske finde en løsning,
men en god ting
vil være at sætter noget op på siden, evt kan du tilbyde et produkt "gratis"
i en anden eller ikke
beslægtet varegruppe.

/ Qbic

Fra : HenrikH

Dato : 19-12-05 20:21

Hej Qbic

tak for svar!
Jeg har skam tænkt på at sætte "et-eller-andet-op"

Men syntes lige godt det er utroligt hvis sådanne
typer kan komme og tromle os andre ned...

Men problemet er, at mit ville være en fritids interesse,
hvorimod deres jo er cool buisiness!

Henrik

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 19-12-05 20:37

Det har ingen betydning, hvis jeg var dig vil jeg sætte noget op i en fart
det kan ikke tage mere end 10 minutter at gøre det.

Kan godt smide noget til dig pr. mail
info@qbic.dk

Fra : HenrikH

Dato : 19-12-05 21:49

Takker...
-men har intet webhotel tilknyttet navnet
(endnu)

Henrik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-12-05 22:08

Qbic - [6400] explained :

> Ja det skal der nok i dit tilfælde, ellers kan du risikere at du får den
> suspenderet
> i det at der kan påvises at du ikke har brug for domainet.

Suspenderet af hvem ? DK-Hostmaster er 100% ligeglade hvad du bruger
domænet til (så længe du ikke overtræder reglementet) og reglerne siger
blot at der skal være tilknyttet 2 DNS servere. At der ikke er et
website på domænet er egentlig ligegyldigt, det kan bruges til
tusindvis af andre ting.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-12-05 00:51

Qbic - [6400] wrote:

> Ja det skal der nok i dit tilfælde, ellers kan du risikere at du får den
> suspenderet
> i det at der kan påvises at du ikke har brug for domainet.

Vrøvl

Dk-hostmasters funktion og interesse er rent teknisk (er der dns, er whois
korrekt) og juridisk på basis af fogedforbud eller afgørelser i
klagenævnet.

Ud over det vurdere de intet indhold.

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 25-12-05 00:44

HenrikH wrote:

> Hvad nu? kan denne gøre krav på privatpersonens
> domæne?

Nej

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk