Nordisk Slægtsforskning
Fra : Karen

Dato : 19-12-05 11:06

Kender nogen firmaet Nordisk Slægtsforskning og kvaliteten af deres arbejde?
Venlig hilsen
Karen

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 11:48

On Mon, 19 Dec 2005 11:06:27 +0100, Karen wrote:

> Kender nogen firmaet Nordisk Slægtsforskning og kvaliteten af deres arbejde?

Der er jo ikke mange slægtsforskningsfirmaer tilbage, men "Nordisk
Slægtsforskning" i Skals eksisterer i bedste velgående.

Jeg har aldrig hørt noget negativt om deres arbejde. Småfejl jo forekommer
i alt hvad mennesker har med at gøre, men generelt skulle deres kvalitet
være høj, så vidt jeg ved.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Karen

Dato : 19-12-05 13:20

Tusind tak og en glædelig jul
mvh
Karen

Fra : KHH

Dato : 19-12-05 17:10

Min hustru har købt en slægtsbog i dette firma, arbejdet er absolut i orden.

Fra : Allan Jensen

Dato : 20-12-05 12:39

>Min hustru har købt en slægtsbog i dette firma, arbejdet er absolut i orden.

Bare af nysgerrighed, kan de der har købt en slægtsbog oplyse hvad
sådan et projekt sådan cirka har kostet.

Mvh
Allan

Fra : Jan Østergaard

Dato : 22-12-05 19:33

"Allan Jensen" <agjensen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Bare af nysgerrighed, kan de der har købt en slægtsbog oplyse hvad
> sådan et projekt sådan cirka har kostet.
>
> Mvh
> Allan

Til Allan.

Jeg har bestilt en slægtsbog hos firmaet, som de går igang med efter nytår.
Prisen pr. bog ligger på kr. 4.000,-, hvilket måske umiddelbart
lyder dyrt, men omvendt tager det mellem 1 og 2 år at lave bogen.
Udgangspunktet bliver et ægtepar omkring år 1800 (for mit vedkomne) herefter
findes hele efterslægten, hvoraf mange får besøg af en konsulent fra
firmaet, både for om man kan bidrage med noget til slægten, men også for at
tilbyde bogen.

Mvh
Jan

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-12-05 01:56

"Jan Østergaard" <j_andersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> findes hele efterslægten, hvoraf mange får besøg
> af en konsulent fra firmaet, både for om man kan
> bidrage med noget til slægten, men også for at tilbyde bogen.

Hvordan kommer firmaet uden om dørsalgsloven, der jo netop forbyder den
salgsform?

Et andet problem opstår, når man som slægtsforsker får adgang til
arkivalier, der endnu ikke er frigivet, og hvor tilladelsen direkte forbyder
kontakt med de fra kilderne fundne personer.

Det er vel næppe muligt at opnå kontakt med nulevende af alle efterkommere
til "et ægtepar omkring år 1800" uden at omgå disse bestemmelser?

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : KHH

Dato : 23-12-05 10:42

Når deres konsulenter opsøger potentielle kunder, er de først potentielle
kunder efter de er lukket ind, de opsøger mennesker for at få evt. oplysning
til slægtsbogen, det vil siger de er intiwiever i første omgang, og der
efter tilbyder de kontrakten til bogen om køb.

De er altså ikke dørsælgere, men konsulenter der søger oplysning om
familien.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 23-12-05 15:13

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Når deres konsulenter opsøger potentielle kunder,

Hvor i alverden har de oplysningerne om potentialet fra?
Selvfølgeligt vil der være en mindre del af probandens familie der
potentielt kan tænkes at efterspørge produktet, men det er nok en relativ
overvejende del, der kun kan nås gennem de i lovgivning beskyttede
oplysninger.

> De er altså ikke dørsælgere, ...

Den forklaring holder næppe i byretten )

Dansk Slægtsforskning i Fredericia beskriver i 1980 problemet i et brev til
deres kunder, at loven "ulovliggør aftaler truffet på forbrugerens private
bopæl" og beklager ikke at kunne fortsætte virksomheden, da "love og
bestemmelser har fjernet virksomhedens eksistensgrundlag".

Selv om der i dag er langt bedre muligheder for at finde levende
efterkommere, så er det nok noget vanskeligt, hvis familien kun smykker sig
med et af de almindelige patronymer. Selv med stednavnsafledte familienavne
kan det være vanskeligt at skelne fjerne slægtninge fra mængden uden de
yngre arkivalieoplysninger, der kun stilles til rådighed for statistik og
ellers strengt personligt for slægtsforskeren - der pålægges tavshedspligt i
tilladelsen til at se arkivalierne, der udtrykkeligt forbyder kontakt med de
via arkivalierne fundne personer.

Så hvordan kan "hele efterslægten" fra "et ægtepar omkring år 1800" findes -
uden at bryde lov og pligt?

Fra : Jørgen Mørch

Dato : 19-12-05 20:42

Har også købt slægtsbog der for knap 2 år siden - er ok der

--
hilsen
Jørgen

morch@oz4abh.dk