mandelkager
Fra : Ralph

Dato : 17-12-05 16:54

Jeg plejer at bage nogle mandelkager dagen før jul, det er noget med en
masse mandler både hakkede og hele, sukker og æg, måske også lidt mel og
smør, så laver man en lang pølse og bager den næsten færdig, skærer i 2 cm´s
stykker og bager færdig, de skal være meget hårde.

De stammer vist fra Italien, nogen der kander navnet eller opskriften?

--
venligst
Ralph

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 17-12-05 17:40

Ralph wrote:

> [...]
> stykker og bager færdig, de skal være meget hårde.
>
> De stammer vist fra Italien, nogen der kander navnet eller opskriften?

Det er nok Cantucci, fx à lá

http://guffe.dk/phpnuke/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=14

Kim

Fra : Max

Dato : 17-12-05 17:46

Hej Ralph

> De stammer vist fra Italien, nogen der kander navnet eller opskriften?

De hedder Biscotti eller Cantucini eller noget der ligner.

En af verdens bedste opskrifter kommer her:

250 g. mel
125 g. sukker
125 g. brun farrin
1 tsk. bagepulver
1 stang vanilje
150 g. usmuttede mandler
2 æg
æg til pensling

Rist mandlerne på en tør pande til de er lidt mørkere og lad dem afkøle.
Bland alle de øvrige ingredienser og tilsæt mandlerne.
Ælt dejen hurtigt sammen og form den til 4 pølser ca. 40 cm. lange.
Læg pølserne på en bageplade med bagepapir og tryk pølserne lidt flade og
pensl dem med æg. Bag dem ved 180 grader i ca. 25 min.
Tag dem ud og lad dem afkøle lidt, skær dem herefter op i 5-6 mm. tykke
skiver,
disse fordeles på bagepladen og tørres i ovnen en 25-30 min. ved 150 grader.

Ps: Lavede 1200 stk i søndage :)

Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 17-12-05 18:00

> Jeg plejer at bage nogle mandelkager dagen før jul, det er noget med en
> masse mandler både hakkede og hele, sukker og æg, måske også lidt mel og

svar til begge:

Tak for opskrifterne, jeg tror jeg vil tage lidt fra hver, altså ½ sukker ½
brun farin og ½ hakkede mandler ½ hele mandler.

Det der med 1200 forstår jeg godt, jeg plejer at lave ca. 100 d. 23. og vi
skal være heldige hvis der er til aftenkaffen juleaften - jeg bliver bare så
nærig når jeg ser hvad mandler koster, men hvad fa´en, jeg tror s´gu jeg
river mig i år og laver dobbelt portion.

--
venligst
Ralph