Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
opsparing?
Fra : as

Dato : 15-12-05 17:41

Min bank ringede idag til mig og sagde at de havde fået et nyt "produkt".
Istedet for at have min opsparing (200k) stående på en lukket men fra dag
til dag tilgængelig opsparingskonto til rente 1.8% så kunne han lave en
lukket konto med 6 måneders opsigelst til 2.4% (årlig renteskrivning)?
Mit spørgsmål er at nu er renten jo lige steget, så burde jeg ikke kunne få
mere end 1,8% på en opsparingskonto uden opsigelse? Eller er 2.4% virkelig
et godt tilbud?
På forhånd tak for svarene

Fra : RIP

Dato : 15-12-05 18:03

At binde pengene i 6 måneder til 2,4% er rent til grin, du burde overveje at
købe obligationer i stedet !

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-12-05 18:11

Den 15-12-05 17.40 skrev as følgende:

> Mit spørgsmål er at nu er renten jo lige steget, så burde jeg ikke kunne få
> mere end 1,8% på en opsparingskonto uden opsigelse? Eller er 2.4% virkelig
> et godt tilbud?

Du kan få 2,25% uden binding i Sparekassen Vestsalling (
http://www.spks-vestsalling.dk/ ). Det er det samme som inden
rentestigningen, jeg ved ikke, om banken har planer om at hæve
indlånsrenten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-12-05 10:24

In article <t0hof.698$%l7.393@news.get2net.dk>, as wrote:
> [...]
> mere end 1,8% på en opsparingskonto uden opsigelse? Eller er 2.4% virkelig

Ja, 2.4% per måned er OK, og i samme størrelsesorden som de bedre
pensionsordninger giver.

Fra : Ole C

Dato : 16-12-05 14:53

Povl H. Pedersen skrev blandt andet:

> Ja, 2.4% per måned er OK, og i samme størrelsesorden som de bedre
> pensionsordninger giver.

Kan du ikke lige fortælle hvor man kan få 2,4 % pr. måned?

--
vh
Ole C

Fra : Peter H

Dato : 16-12-05 16:11

> Kan du ikke lige fortælle hvor man kan få 2,4 % pr. måned?

Det er jo en oplagt skrivefejl at skrive ´pr måned´.

Hvad der ikke er en skrivefejl er: Opnå 12% i islandske kroner og så gearer
du med 2½, som du kan gøre hos etrade og mange andre banker og så får du 30%
i rente om året og ja 2,5% pr måned.

Det kan godt lade sig gøre. Risikoen er, at den islandske krone falder med
mere end 12% pa hvert år de følgende år, så taber man mere på valutaern end
renteindtægter på 30% (12%*2½).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-12-05 09:51

In article <43a2c6bc$0$15788$14726298@news.sunsite.dk>, Ole C wrote:

> Kan du ikke lige fortælle hvor man kan få 2,4 % pr. måned?

Danica Link, 100% aktier.
http://kortlink.dk/danicalink-analysen/29ms

37.5% i år til dato.

Hvis man vil løbe risiko, så er deres rene Østeuropa afdeling bedre:
http://kortlink.dk/danicalink-analysen/29mt

67.9% år til dato.

Og begge dele er kedelige investeringsforeninger.

Fra : Peter H

Dato : 18-12-05 20:22

> [...]
> http://kortlink.dk/danicalink-analysen/29mt
>
> 67.9% år til dato.
>
> Og begge dele er kedelige investeringsforeninger.

Det var jo et relativt vildledende svar kun baseret på 1 års statistik, idet
4 års statistikken siger 25% ialt!
http://www.danicalink-analysen.dk/plsql/gen_afdeling.afkastudvikling?p_language=7&p_vAfdeling=1251&p_adm=0

og 25% er uhyggeligt svagt sammenlignet med de bedste puljer, herunder
SKAGEN, Sparinvest value, SEBdanmark .....
Der har givet langt mere i afkast med baggund i deres stærke management
IFR viser langt bedre afkast http://www.ifr.dk/composite-776.htm
http://www.ifr.dk/composite-776.htm Vælg så AKTIER GLOBALT kan man se 3
årige afkast på op til 100%, men jeg er også den type der mener at jo
længere en statistik er, jo mere troværdig og velocidad eller hvad han
kalder sig gjorde mig opmærksom på at selv sparinvest value aktier der er
steget fra index 100 til 400 (=400%) giver en annulliseret forrentning på
15,35%, ok det er ikke 2,4% pa. men det gør SKAGEN på 22,5% årligt med små
2% om måneden i afkast pr måned set over 7-8 år!

Men de islandske kroner er ganske lette og det er let og jeg forstår ikke at
folk ikke angriber ideen, men måske er der intet at angribe, men jeg ville
være glad for konstruktiv kritik især af den negative og mistænksomme slags,
men måske har ideen ingen bagside? Tjen 30% på 1 år eller 150% på 5 år med
eneste risiko at den islandske krone falder med mere end 60% på 5 år.
Sandsynligt? Som ikke spådomsmand vil jeg derfor mene at sandsynligheden for
at den islandske krone er steget/faldet/status quo er nøjagtig lige store.
Så skulle det ikke være underligt at kronen skulle falde med 60% på 5 år?
Det mest sandsynlige er at kronen går op og ned og den har samme niveau om 5
år som idag.

Hvor er fejlen i at opnå 150% i forrentning på islandske kroner på 5 år ved
at oprette valutakonti, der giver 12% i islandske kroner (og det er gratis
at oprette) http://www.saxobank.com/?id=824&Lan=DA&Au=1&Grp=5 Første
kolonne, se ISK 1 dag. dvs dagsrenten pt er 12% og gearet med 2½ er det 30%
pa, men man kan også geare med mere og få mere. fx 60% pa. Måske er det en
slags legaliseret pyramidespil? Hvad siger I?

Hvis det er mig der er dum, naiv eller regnet forkert, så spyt ud. Hvem kan
finde en fejl i ideen?

Peter H

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-05 11:39

In article <43a5b6d2$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Peter H wrote:

> [...]
>
> og 25% er uhyggeligt svagt sammenlignet med de bedste puljer, herunder
> SKAGEN, Sparinvest value, SEBdanmark .....

Det kræver lidt investeringspleje at opnå maksimalt afkast. Og nu var
vi inde og tale om ret korte investeringer her.

> [...]
> Det mest sandsynlige er at kronen går op og ned og den har samme niveau om 5

Hvis det er relativt risikoløst, så ville alle de store investorer være
der, og det ville presse markedet til at give et niveau der passer med resten
af verdensmarkedet +/- risikopræmien.

> [...]
> slags legaliseret pyramidespil? Hvad siger I?
>
> Hvis det er mig der er dum, naiv eller regnet forkert, så spyt ud. Hvem kan

Du kan få 12%. I Danmark kan du få 3-4%. Du tjener således ca. 9% p.a.
Hvis du skal låne pengene til gearing skal du vel betale 6-8% afhængig
af hvem du er. Det gør forrentningen endnu mindre.

Hvor er risikoen spørger du ?

der er nogle der mener der er så stor risiko ved den islandske valuta
at den er prissat således at 12% er en rimelig pris for risikoen. Den
Islandske økonomi er ikke specielt stærk, og drives nok af et par firmaer der
har investeret i Europæiske virksomheder. Hvis noget af det går galt, så
kan det have stor inflydelse på den islandske krone.

Og hvis du skal bruge pengene hurtigere end indenfor 5 år, så kan det være
kronen er nede med 20%.

Fra : Peter H

Dato : 31-12-05 14:13

> Hvis det er relativt risikoløst, så ville alle de store investorer være
> der, og det ville presse markedet til at give et niveau der passer med
> resten
> af verdensmarkedet +/- risikopræmien.

Tak for dit uddybende svar.

Det er jeg enig i, men ikke at det tilpasser sig her og nu men over tid.
Det burde være således at afkast/risiko tilpasses men problemet er at det er
ret let at finde eksempler hvor det ikke gør.

1. Kim L har flere gange anført at indskud i Sparekassen VestSalling giver 2
1/4 % i rente mens Nordea/danske osv giver måske 0,25 % i rente hvis
overhovedet noget. Man får altså 10 gange mere i rente i den sparekasse, men
risikoen er jo ikke større af den grund?

2. Investering i Sparinvest valueaktier er anført af Velocidad har givet
15,35% i annulliseret rente set over 10 år, mens verdensindexet typisk giver
7-8% pa over tid, men er risikoen større? Jeg ville faktisk påpage af den er
mindre end verdensmarkedet idet man med overlæg går efter de
aktier/virksomheder hvor afkast/risiko på et tidspunkt er ude af trit med
virkeligheden og netop af den grund begynder Sparinvest og andre at købe
netop de papirer indtil afkast/risiko passer

3. En statsobligation der giver 5% i rente har ikke større risiko end de der
giver 2% i rente, hvis man holder til udløb.

4. I 90erne var der stor hysteri om potentialet i ITaktier/boom. Det viste
sig senere at risikoen var betydeligt større end afkastet, mens de der
shortede (og jeg kender en der startede shortning af S&P500 fra slutningen
af 1999 via optioner) havde et betydeligt større afkast end risko.
for er der vindere er der også tabere og vinderne findes blandt de, der gør
det modsatte af taberne. Det er således stemningsbetonet om en ITaktie
koster 100 USD eller 1 USD for der er ingen forskel i virksomheden andet end
man har besluttet at potentialet alligevel ikke var der eller andre
forklaringer. Ville du derved antage at både 100 USD var korrekt og 1 USD
var korrekt nogle år senere? GOOGLE skulle være mere værd end Mærsk og
Danske bank tilsammen. En søgemaskine med reklarmer? Det er hype der vil
noget, men folk tror på det og køber aktien, således af den stadig stiger.
Eller også køber de aktien for det gør alle andre.

Det er blot eksempler på at afkast/risiko ikke behøver at hænge sammen,
snarere består de millioner af virksomheder og forretninger i verden af, at
de har fundet nicher hvor det ikke hænger sammen, således har Warren Buffet
tjent 250 mia på dette skøn. Ligeledes vil jeg fremføre at ligesom nogle
matematikere/opfindere/forfattere/musikere er bedre end deres konkurrenter,
således kan porteføljemanagere også være bedre andre deres konkurrenter, som
Peter Bundgaard, Anders Lund, Warren Buffet, Peter Lynch mmm og dette giver
over år mere afkast i deres foreninger end deres konkurrenter. Det jeg
prøver at sige er at højere afkast ikke behøver at medføre højere risiko,
som er almindelig skolelærdom og dem der tror på dette bliver ikke rige.
Derfor mener jeg, det ikke er sikkert at investering/køb af udenlandsk
valuta giver højere risiko, men måske/måske ikke.

Jeg synes ikke det er mærkeligt at hvis der er områder hvor risikoen en
større end afkast at man stiller det modsatte spørgsmål. For det er vel
også sandt så.

Se nu er renten nede på 9% afhængig af hvilken dag man slår op, det huller
lidt af ideen.

> Du kan få 12%. I Danmark kan du få 3-4%. Du tjener således ca. 9% p.a.
> Hvis du skal låne pengene til gearing skal du vel betale 6-8% afhængig
> af hvem du er. Det gør forrentningen endnu mindre.

Her skiller vores viden, idet lån til gearing i danske kroner ligger på
niveau 2.3%, hvilket man kan se af ovenstående link.
Dvs man kan låne 1.000.000 til 2,3% i Danske kroner eller 0% i Yen og
indsætte disse til 9%. Og det kan enhver uden kreditværdighed/RKI osv.

> [...]
> har investeret i Europæiske virksomheder. Hvis noget af det går galt, så
> kan det have stor inflydelse på den islandske krone.

Se det er en subjektiv vurdering der kan være rigtig eller forkert. Jeg har
læst præcist det modsatte i BØRSEN at den islandske økonomi er bomstærk. Og
at hvis noget går galt kan det have indfydelse på kronen(?) Er vi så ikke
ovre i en gættekonkurrence? Men jo det kan være rigtigt, ligeledes at Island
drives af et par firmaer, men er det nu sådan? eller er det blot det indtryk
TVseere får når baigur (eller hvad de hedder) omtales. Det er jo slet ikke
sikkert at island drives af få firmaer. Og hvad vil det sige at island
drives? Så er vi rigtigt ovre i fortolkninger for ikke at sige
politik.

"der er nogle der mener der er så stor risiko ved den islandske valuta" Det
har du uden tvivl ret i, men hvem er "nogen". Det er blot chefen for
Deutchebank, der ikke er klogere end dig om mig, ja det mener jeg, Jeg
stiller selv priser på BØRSEN og så kan andre kalde mig markedet eller
"børsens pris er", men det er bare mig, og markedet er ganske alm folk som
dig og mig, der ikke er så kloge men tror/antager/håber og det gælder også
de der stiller priser på den islandske valuta og hvorfor den islandske stat
giver 9% i rente er det samme som at spørge hvorfor Sparekassen Vestsalling
giver 2 1/4 %, og hvorfor gør de det, forde de mener at de kan forrente
deres kapital betydeligt bedre end 2 1/4 % og således ønsker de
indskud/volumen/omsætning for de mener at deres afkast er større end deres
risiko på 2 1/4 %. Hvorfor skulle de ellers tilbyde så høj en rente, hvis
ikke de har temmelig sikker på at deres afkast vil være større end deres
forpligtelse på 2 1/4 %

Og det kunne jo ligeledes være at den islandske regering mener at de 9% de
skal give os i rente, kan de forrente til mere, eller låne ud til nye
virksomheder til en højere rente.

Det var blot tanker nytårsaftensdag. Og jeg ønsker ikke læserne held og
lykke i det nye år, men derimod at anvende fornuft, strategi og
forretningssans i det nye år.

Endnu engang tak for dit indlæg.

Hilsen Peter H

Fra : Peter H

Dato : 16-12-05 13:31

Du kan også få 12% i rente som du kan se i linket ved at oprette en
valutakonto i islandske kroner ISK istedet for i danske kroner.
Hvis du har denne konto i 5 år får du altså 60% i rente. Risikoen består i,
at den islandske krone så ikke må falde med mere end 60 % for at tab
indfinder sig, men hvis man ikke kan forudsige fremtiden - og det kan jeg
ikke - så er det lige så sandsynligt at den islandske krone om 5 år
steget/faldet/status quo. Men Vestsalling bank er uden risiko. Det er mit
foreslag ikke. Men sandsynligheden for, at du får mere end 11% på 5 år er
efter mit skøn meget høj på en islandsk konto - vel at mærket oprettet i din
lokale bank/saxo bank (vestsalling bank giver ku ca 11% på 5 år (5*2,25)).

http://www.saxobank.com/?id=824&Lan=DA&Au=1&Grp=5

Man kan også oprette andre valutakonto og også i egen bank/pengeinstitut.