I denne skønne likørtid
Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-05 23:41

I denne skønne likørtid

Mit bedste jule-barndomsminde er da jeg var fjorten år og min far
havde købt en MarieBrizard-abrikoslikør som vi børn også fik efter
julemiddagen, og vi så gardiner krybe op og ned af glasset og nød den
skønne søde smag.

Siden er Cointreau og Drambuie blevet foretrukne til min søde tand
(evt den særlig dyre og sjældne grøn Chartreuse) men det er skønt når
det er jul, og Aldi har CHADESS orange-bitter likør til
slavecognacpris(og med cognac-indhold).Jeg vil hamstre imorgen.

Den kan også blandes i orangejuice, evt tilsat lidt citronsaft. hvis
man vil have en luksus-whiskysour. Is evt sekt kan iblandes - eller
kaffe og flødeskum.

Og ligesom black russian er kalua-likør gjort billig med vodka, og
rustent søm er drambui gjort billig med whiky - så sparer jeg på
orangebitter-sprutsiruppen og undgår at det bliver kvalmt, ved at
spæde op med forhåndenværende slave-cognac/whisky/rom/vodka/finsprit
(det sidste da jeg på job på laboratorie havde alkohol til hugpris -
eller hvis man vil være fuld i en fart og ikke har den stærke absint
ved hånden)

Lumumba-coctailen er kakao-likør med cognac - billigudgaven er
kakaomælk med whisky

At improvisere efter humør, pengepung og hvad man har i huset er en
skøn sport. At slå op i drinkopskrift er for slavenaturer .Men
recepterne fra firmaer, hjemmesider og "koge"bøger kan da inspirere
til ny kombinationer, for der jo ting der ikke matcher og visse ting
der går i hak som hånd i handske