Hvordan frasorteres html i formindput?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-12-05 22:59

Det er særdeles skadeligt for ens website, hvis en bruger indsætter
html-tags (<>) i formindput, så dem er man nødt til at rense formindholdet
for, inden det lægges ind i databasen. Ellers kan websiten blive ødelagt,
når det vises.

Men hvordan bortsorterer man html-tags i formindputtet??

v.h.
Jakob

Fra : Jesper H

Dato : 15-12-05 01:17

Ved hjælp af funktion htmlentities (tror jeg nok):
http://dk2.php.net/manual/en/function.htmlentities.php

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-12-05 02:07

"Jesper H" <jesper.haukrogh@gmail.com> skrev i en meddelelse
Ved hjælp af funktion htmlentities (tror jeg nok):
http://dk2.php.net/manual/en/function.htmlentities.php

Tak for det. Mon ikke også denne replace-funktion kan fjerne html effektivt?

$message = str_replace("<", " ", $message);

Fra : Jesper H

Dato : 15-12-05 02:02

Kører htmlentities() på sit forminput (tror jeg nok):

Fra : Jesper H

Dato : 15-12-05 10:03

Det kan den vist godt, men det burde måske nærmere være:
<?php
$message = str_replace("<", "&lt;", $message);
$message = str_replace(">", "&gt;", $message);
?>
Det kan jo godt være at der i teksten er et større-end tegn eller
mindre-end, som ikke er tiltænkt som html-kode.

Men hvorfor så ikke bruge htmlentities() eller htmlspecialchars() ...

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : bonfils

Dato : 15-12-05 11:27

Udover de nævnte:
http://dk2.php.net/manual/en/function.strip-tags.php

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-12-05 12:58

> Udover de nævnte:
> http://dk2.php.net/manual/en/function.strip-tags.php
>
> --

Helt fint, tak for det!

v.h.
Jakob

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-05 14:04

> [...]

>for, inden det lægges ind i databasen. Ellers kan websiten blive ødelagt,

Bare for at opsummere:

- du kan bruge strip_tags() til helt at fjerne tags og hvad der minder
om.
- du kan bruge htmlspecialchars() til at rette bl.a. < og > til &lt;
og &gt; (så det vises som mindre-end- og større-end-tegn). Det kan
være at foretrække, hvis folk bruger < og > til noget reelt i deres
indlæg.
- htmlspecialchars() er at foretrække frem for htmlentities(), idet
sidstnævnte også retter bl.a. æ til &aelig; m.m., hvilket bl.a. gør
søgninger mere besværlige
- normalt er det ved output, at man afvikler funktionerne, og ikke ved
indsættelse af dataen. Tanken er at dataen i databasen er
medieuafhængigt, så man ikke har fx unødvendig HTML liggende i sin
database. Overheadet ved at afvikle fx htmlspecialchars() hver gang er
vitterligt minimalt, og det er typisk en uhensigtsmæssig optimering at
gøre det "en gang for alle" ved indsættelse i databasen. Hvis man fx
vil sende e-mails med indholdet eller præsentere indholdet på en anden
måde, er det måske ikke hensigtsmæssigt at indholdet pludselig er
fedtet ind i HTML-entities.

--
- Peter Brodersen