/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
Ram på grafikkort
Fra : Ulrik


Dato : 14-12-05 21:57

Hej,

Hvor meget ram har man brug for på grafikkortet, hvis man kun påtænker
at bruge det til 2D?
Umiddelbart vil jeg sige opløsningen (X x Y) x farvedybden (fx. 24 bit).
Er det korrekt? Har mængden af ram på grafikkortet nogen betydning,
hvis man redigere store billeder med mange layers osv.? Jeg mener nej,
men nogle af mine venner er ikke helt enige!

Mvh
Ulrik

 
 
Ulrik Løye (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Ulrik Løye


Dato : 14-12-05 23:06

"Ulrik" <you.dont@need.it> wrote in message
news:43a08726$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Hvor meget ram har man brug for på grafikkortet, hvis man kun påtænker at
> bruge det til 2D?
> Umiddelbart vil jeg sige opløsningen (X x Y) x farvedybden (fx. 24 bit).
> Er det korrekt? Har mængden af ram på grafikkortet nogen betydning, hvis
> man redigere store billeder med mange layers osv.? Jeg mener nej, men
> nogle af mine venner er ikke helt enige!
>

Din beregningsmetode er korrekt; lad os antage du kører 1600x1200 i 32 bit
farver - der kræver 1600 x 1200 x 32 = 61.440.000bit = 7.680.000 bytes = 7,3
Mb. Dvs. dit grafikkort skal have 8 mb ram.

Formel for 3D er den samme blot skal man gange med 3 da kortet har data
liggende i 3 buffers;

De data som gemmes i grafikkortets hukommelse er ikke de data programmerne
arbejder med - heller ikke grafikprogrammer. Programmer har kun adgang til
den alm. ram.

/u



Ulrik (14-12-2005)
Kommentar
Fra : Ulrik


Dato : 14-12-05 23:39

Ulrik Løye wrote:
> "Ulrik" <you.dont@need.it> wrote in message
> news:43a08726$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>Hej,
>>
>>Hvor meget ram har man brug for på grafikkortet, hvis man kun påtænker at
>>bruge det til 2D?
>>Umiddelbart vil jeg sige opløsningen (X x Y) x farvedybden (fx. 24 bit).
>>Er det korrekt? Har mængden af ram på grafikkortet nogen betydning, hvis
>>man redigere store billeder med mange layers osv.? Jeg mener nej, men
>>nogle af mine venner er ikke helt enige!
>>
>
>
> Din beregningsmetode er korrekt; lad os antage du kører 1600x1200 i 32 bit
> farver - der kræver 1600 x 1200 x 32 = 61.440.000bit = 7.680.000 bytes = 7,3
> Mb. Dvs. dit grafikkort skal have 8 mb ram.
>
> Formel for 3D er den samme blot skal man gange med 3 da kortet har data
> liggende i 3 buffers;
>
> De data som gemmes i grafikkortets hukommelse er ikke de data programmerne
> arbejder med - heller ikke grafikprogrammer. Programmer har kun adgang til
> den alm. ram.
>
> /u
>
>

ok. Tak for hjælpen :)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste