DSB Netbutik - postordresalg af billetter-~
Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-05 13:36

www.dsb.dk/netbutik kan man online købe billetter og man har muligheden
for at få disse sendt med posten.

Det har jeg så prøvet.

Købte mandag i sidste uge en billet (betalte med dankort) med rejsedag i
torsdags. Da den ikke var med posten i torsdags reklamerede jeg telefonisk
på det nummer som var angivet på min ordrebekræftigelse (modtaget i email) -
hun kunne kun beklage at den ikke var nået frem og undskyldte det med
PostDK's jueltravlhed.

Billetten er stadig ikke nået frem og må nu anses som værende gået tabt -
breve er sjældent mere end en uge undervjes i dk.

DSB's holdning (Lokalleder Netbutikken Roskilde) er at billetten er sendt på
min risiko. Skulle den stærkt forsinket nå frem kan jeg få den refunderet
mod at returnere den til.

Min holdning er at billetten er sendt på DSB's risiko da de ikke skriver
noget om det nogen steder i deres forretningsbetingelser og at jeg ikke har
nogen valgmulighed mhs forsendelsesformen (så jeg kunne vælge en forsikret
forsendelse)

Hvad mener i ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-05 14:40

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43a011af$0$8812$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> DSB's holdning (Lokalleder Netbutikken Roskilde) er at billetten er sendt
> på min risiko.

DSB´s leveringsbetingelser på siden er noget mangelfulde, men ved e-handel
er det normalt at leveringen sker når varen afsendes (overgives til
fragtfører) => køber bære risiko under forsendelsen.
Som sagt er DSB´s leveringsbetingelser uklare, og informationen lever slet
ikke op til kravene for e-handel, så det kan måske være din redning.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-12-05 14:54

Allan Soerensen wrote:

> ... ved e-handel
> er det normalt at leveringen sker når varen afsendes (overgives til
> fragtfører) => køber bære risiko under forsendelsen.

Ikke i forbrugerkøb. (Se mit svar til Anders).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-12-05 17:25

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke i forbrugerkøb. (Se mit svar til Anders).

Du har ret (jeg arbejder normalt B2B).
Jeg blander det sammen med PBS´s regler om at betalingen først må trækkes
når varen er leveret og det definerer de som "afsendt".

For øvrigt ville jeg som erhvervsdrivende aldrig sende en varer som
almindelig brevpost. Det er umuligt at bevise at varen er afsendt, hvis
kunden efterfølgende gør indsigelse.

Fra : ms

Dato : 14-12-05 14:58

> DSB´s leveringsbetingelser på siden er noget mangelfulde, men ved e-handel
> er det normalt at leveringen sker når varen afsendes (overgives til
> fragtfører) => køber bære risiko under forsendelsen.

Ref. ?

/MS

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-12-05 14:51

Anders Majland wrote:

> DSB's holdning (Lokalleder Netbutikken Roskilde) er at billetten er sendt på
> min risiko. Skulle den stærkt forsinket nå frem kan jeg få den refunderet
> mod at returnere den til.

Købeloven (http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729) §73 -
varen er ikke leveret før den er kommet i din besiddelse.

Jeg går ud fra, at du ikke på noget tidspunkt har accepteret risikoen
for, at billetten kunne forsvinde i posten.

Du kan kræve betalingen tilbageført i banken, hvis DSB ikke ændrer holdning.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-05 16:00

> Købeloven (http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729) §73 - varen
> er ikke leveret før den er kommet i din besiddelse.

Det var den paragraf jeg kunne huske indholdet af og jeg sendte dem en email
med det argument.

> Jeg går ud fra, at du ikke på noget tidspunkt har accepteret risikoen for,
> at billetten kunne forsvinde i posten.

Korrekt

> Du kan kræve betalingen tilbageført i banken, hvis DSB ikke ændrer
> holdning.

DSB har nu revurderet deres og pengene skulle blive tilbageført

Det er ikke så meget beløbets størrelse men mere princippet i det. Det er
også kun i DSB og PostDK's interesse at de finder ud af hvor meget der
forsvinder. DSB billetter kan jo refunderes til rede penge ....

Fra : KNT

Dato : 14-12-05 15:05

Du kunne jo have lettet røven og gået ind på stationen for at købe
billetten - så havde du været på den sikre side.

Knud

Fra : Michael K.

Dato : 14-12-05 18:38

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Du kunne jo have lettet røven og gået ind på stationen for at købe
> billetten - så havde du været på den sikre side.

Hvorfor spilde tid på det, når DSB tilbyder dig at sende biletten med
posten? Men næste gang så kan man vel give dig et kald, så henter du
biletten på stationen for en, du har jo åbenbart for meget fritid!

Fra : KNT

Dato : 15-12-05 07:26

I spilder tilsyneladende endnu mere tid ved at sidde her og jamre over,
hvilke rettigheder I har når billetten ikke når frem.
Køb dog billetten på stationen, så har du den i hånden, når du stiger ombord
i toget.

Knud

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-12-05 19:12

KNT wrote:
> Du kunne jo have lettet røven og gået ind på stationen for at købe
> billetten - så havde du været på den sikre side.

Det er ikke studenterhuens vertikale tryk mod din isse der gør dig
platfodet - hva Einstein!?

> Knud

Lars B

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-12-05 22:36

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ikke studenterhuens vertikale tryk mod din isse der gør dig
> platfodet - hva Einstein!?

*LOOOL* det var sgu en ny formulering... er der ophavsret på den, så jeg
skal betale licensafgift, hvis jeg hugger den?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-12-05 23:00

Jesper Brock wrote:
> "Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> *LOOOL* det var sgu en ny formulering... er der ophavsret på den, så jeg
> skal betale licensafgift, hvis jeg hugger den?

Du hugger bare løs :)

> --
> Venlig hilsen
>
> Jesper Brock

Lars B

Fra : Barney Gumble

Dato : 14-12-05 20:19

KNT wrote:
> Du kunne jo have lettet røven og gået ind på stationen for at købe
> billetten - så havde du været på den sikre side.

Kan du ikke få din mand til at klippe ledningen over til jeres
internetforbindelse?

BG

Fra : KNT

Dato : 14-12-05 21:10

Hvorfor skulle jeg dog det?
Så ville du jo ikke kunne spilde din tid på at spille netbetjent.

Knud

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 14-12-05 15:33

KNT wrote:
> Du kunne jo have lettet røven og gået ind på stationen for at købe
> billetten - så havde du været på den sikre side.

Bravo Tummelumsen
Du har lige overgået dig selv i uintelligente svar

Der findes faktisk områder af Danmark hvor der er en pæn sjat vej til
stationen
Og glem heller ikke åbningstiderne på de små stationer!

- Peter

Fra : KNT

Dato : 14-12-05 15:43

Før internettet var det jo ikke noget problem - så hvorfor skulle det være
blevet det nu?

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 14-12-05 15:58

KNT:
> Du kunne jo have lettet røven og gået ind på stationen for at købe
> billetten
> Før internettet var det jo ikke noget problem - så hvorfor skulle det være
> blevet det nu?

Hvis man skal med toget skal man jo på stationen. Så bortset fra problemet
hvis man skal afsted før eller efter stationens åbningstid har du (næsten)
ret.

MEN DSB har indført at billetter bestilt skal afhentes inden en uge eller
hvis de er bestilt mindre end 8 dage før skal de afhentes dagen før man skal
rejse. Jeg har 20km til stationen så istedet for at køre de 40km i bil synes
jeg faktisk det giver mening at få billetten sendt.

Det er også en standard ydelse man kan vælge i DSB's netbutik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-05 17:23

Anders Majland skrev:

> Hvis man skal med toget skal man jo på stationen. Så bortset fra
> problemet hvis man skal afsted før eller efter stationens åbnings-
> tid har du (næsten) ret.

Ikke alle stationer har billetsalg.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Holst

Dato : 14-12-05 17:30

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Ikke alle stationer har billetsalg.

De stationer, der ikke har et bemandet billetsalg, har en automat, som
gerne vil sælge en billet. Disse automater er i øvrigt også på
stationerne med et bemandet billetsalg, idet de jo skal bruges uden for
åbningstiden.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-12-05 18:40

"Holst" wrote

> [...]
> med et bemandet billetsalg, idet de jo skal bruges uden for åbningstiden.

Så må man jo bare håbe at det er en type A automat

- Peter

Fra : Claus E Beyer

Dato : 15-12-05 15:06

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gerne vil sælge en billet. Disse automater er i øvrigt også på
> stationerne med et bemandet billetsalg, idet de jo skal bruges uden for

Kan man købe billet til en senere rejsedag i disse automater? Det kunne jo
godt være at man gerne vil undgå at skulle stå og fumle med møntposen lige
inden man skal på rejse.

-cb

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-12-05 15:15

"Claus E Beyer" wrote

> Kan man købe billet til en senere rejsedag i disse automater? Det kunne jo
> godt være at man gerne vil undgå at skulle stå og fumle med møntposen lige
> inden man skal på rejse.

Du kan betale med betalingskort eller kreditkort i de nyere automater

- Peter

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-12-05 08:46

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i
> "Claus E Beyer" wrote

> Du kan betale med betalingskort eller kreditkort i de nyere automater

Det er jo langt fra alle der har sådan et.

-cb

Fra : KNT

Dato : 16-12-05 09:55

Betaler du på nettet har du nok også et dankort - som kunne bruge i
automaten - så det er et tyndt argument.

Knud

Fra : Kim

Dato : 14-12-05 16:02

On Wed, 14 Dec 2005 15:42:45 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Før internettet var det jo ikke noget problem

Det var du måske heller ikke.

>- så hvorfor skulle det være blevet det nu?

Bl. a. fordi du quote-fucker og fordi at dine svar ikke har en skid med
jura at gøre.

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : KNT

Dato : 14-12-05 16:16

Har du ikke noget mere fornuftigt at foretage dig end lege netbetjent.
Politiarbejde er nemlig heller ikke jura.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-12-05 17:37

"KNT" wrote

> Før internettet var det jo ikke noget problem - så hvorfor skulle det være
> blevet det nu?

Før internettet var der alm billetsalg på alle DSB stationer tidlig og silde
I dag er der en lang række ubemandede stationer med automatbetjening for
udvalgte destinationer

I stedet for den service der var i gamle dage har DSB så deres netbutik hvor
man kan blive betjent alle døgnets 24 timer (svjh)
I følge DSB er det en forbedring ...

I stedet for at få tilsendt billetten kan benytte IC selvprint - men denne
service gælder kun til ICLyn samt IC-tog

Sidste mulighed er at betale ekstra i toget for at købe billet hos
togkonduktøren
Men i regionaltogene er DSB ved at indføre periodevis billetkontrol hvor det
så koster en kontrolafgift for at rejse uden gyldig rejsehjemmel

Såehh - hvordan synes du selv det går?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-12-05 17:49

KNT wrote:
> Før internettet var det jo ikke noget problem - så hvorfor skulle det være
> blevet det nu?
>
> Knud

Hold kæft... Du bliver sgu' da også dummere og dummere, for hver gang
jeg læser dine indlæg

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Rea721

Dato : 14-12-05 19:33

I news:1134570763.831652.135770@g14g2000cwa.googlegroups.com
skrev peter.aghl@gmail.com følgende tekst:
-snip-

Don´t feed the Troll, please, just ignore.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : KNT

Dato : 14-12-05 21:11

Hvorfor dukker du kun op af ingenting, når du slet ikke har noget at sige?

Knud

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-12-05 09:26

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message
> Hvorfor dukker du kun op af ingenting, når du slet ikke har noget at sige?
>
> Knud

Haha sjovt at læse du har selv ironi nok til at se hvor meget den sætning
passer på dig selv..

og Knud kom så ud af BW..

Fra : KNT

Dato : 15-12-05 15:21

Hvem har nogensinde set et konstruktivt, opklarende eller debaterende indlæg
fra Rea?
Han kommer altid med sit ligegyldige bræk om netikette.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-12-05 20:25

Anders Majland skrev den 14-12-2005 13:35:
> På www.dsb.dk/netbutik .....

.... snip: kedelig ting med netbutik.

> Hvad mener i ?

Jonathan har svaret.

Jeg vil bare give dig en anden mulighed med hensyn til Billetter.

Få dem tilsendt som pdf-dokument.
Ulempen er dog, at du ikke kan få billetten refunderet.

Så er du fri for håbe på PostDK og deres "juletravlhed".

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-12-05 20:39

"Carsten Riis" wrote

> Jeg vil bare give dig en anden mulighed med hensyn til Billetter.
>
> Få dem tilsendt som pdf-dokument.
> Ulempen er dog, at du ikke kan få billetten refunderet.

Print Selv er det ikke kun IC billetter?

- Peter