er dette virkelig lovligt??
Fra : jce

Dato : 14-12-05 05:14

Så denne artikel
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=325429
Og jeg har meget ondt af manden.... Det handler jo nok mest om etik og
moral... Men er der virkelig ingen love der kan fælde sådan en svindler?
eller er det svært når det forgår over grænsen... Jeg går ikke udfra at det
nogensinde ville gå hvis man solgte noget herhjemme... Hvis man kan slipper
afsted med det, så kan man da frygte at det går hen og bliver en trend!

Jens

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-05 08:39

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> det nogensinde ville gå hvis man solgte noget herhjemme... Hvis man kan
> slipper afsted med det, så kan man da frygte at det går hen og bliver en

Manden der solgte noget har jo ikke gjort noget forkert. Han skrev jo i sin
tekst at auktionen var om et billede. At folk så ikke gider læse det hele
omkring ting de handler på nettet, tjaaa..... Det er vel de samme som hvis
du ikke gider læse det der står med småt i din lejeaftale med et firma, og
finder ud af at du skal betale 100kr pr girokort eller noget senere.

Moralen er : Så læs dog det med småt.

Jacob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-12-05 10:43

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> du ikke gider læse det der står med småt i din lejeaftale med et firma, og
> finder ud af at du skal betale 100kr pr girokort eller noget senere.

Vrøvl, selvfølgelig er det da ulovligt, ivertfald i Danmark.

http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.4
"Er det ikke bedrageri når...?"

1) er opfyldt
2) ja, for ingen ville betale så meget for et billede af en xbox
3) han betaler, det er en handling
4) tab af formue er tilstede
5) Helt klart, køber troede jo at det var en xbox og ikke et billede
6) Han har ikke skrevet det tydeligt nok i auktionstexten, da _INGEN_
vil betale så mange penge for et billede af en xbox.
7) alle de ovenstående er opfyldt.

Man kan diskutere om det også havde været bedrageri bare at sætte
annoncen på nettet, og det kunne godt have været for sjov, meeeen
i det øjeblik han har modtaget pengene, så er det bedrageri, da
ingen vil betale så meget for et billede, og køber troede helt klart
at han modtog en xbox.

JonB

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 14-12-05 15:59

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> [...]
> i det øjeblik han har modtaget pengene, så er det bedrageri, da
> ingen vil betale så meget for et billede, og køber troede helt klart

At tro er ikke det samme som at man har ret. Der står i teksten at det ikke
er en X-Box, men et billede af en XBox man byder på, at det så er umoralsk
er en anden ting, men jeg syntes ikke det er bedrageri.

Der er folk der betaler 100mio kr for et maleri, er det så også bedrageri
fordi INGEN vil betale så meget for et billede?

Ja ja, jeg ved godt hvad du mener,og ja jeg ville da også være træt af det,
men mest på mig selv når jeg fandt ud af at det stod i teksten hvad jeg bød
på, men jeg er snart træt af at høre folk klynke over at de er blevet snydt
på den og den måde, hvis nu folk satte sig ind hvad de har gang i og læser
det med småt, så kan man redde sig ud af 99% af alle situationer hvor man
kunne være blevet snydt.

Jeg stopper diskutionen her, for jeg kan ikke nok Jura til at komme med
yderligere ting, det er og bliver bare min egen holdning fra nu af.
Jacob

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 15-12-05 10:32

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> At tro er ikke det samme som at man har ret. Der står i teksten at det
> ikke er en X-Box, men et billede af en XBox man byder på, at det så er
> umoralsk er en anden ting, men jeg syntes ikke det er bedrageri.

Jeg ved ikke rigtigt om det er umoralsk. Han vil sælge et billede og det
billede
skal man vel også kunne se på auktionen.

Iøvrigt, ekstrabladet skriver at teksten om, at det ikke er en xbox men et
billede,
stod i slutningen af auktionen. Det stod rent faktisk både i toppen og
slutningen
af den tekst, som der var på auktionen.

/Kenneth Iversen

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 15-12-05 10:43

Jeg tog fejl tidligere ser det ud til. Det stod kun i bunden af teksten af
den
der blev solgt. Det var en anden auktion der havde været oppe med teksten
både i top og bund.

Ellers kan den ses her som PDF:
http://www.themailout.co.uk/stuff/xbox1.pdf

/Kenneth Iversen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-12-05 11:08

Kenneth Iversen wrote:
> [...]
> af den
> der blev solgt. Det var en anden auktion der havde været oppe med teksten

Efter at have kigget på auktionssiden, tilslutter jeg mig helt klart dem
hvis påstand det er, at det er bedrageri.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : bem

Dato : 15-12-05 12:03

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse

<snip>
> er en anden ting, men jeg syntes ikke det er bedrageri.

Auktionen er opført under kategorien:
"PC & Video Gaming > X-Box 360 > X-Box 360 Consoles".

Beskrivelse af autionsobjektet er:
"Item Specifics - Video Game Systems
Platform: Microsoft Xbox Bundled Items: Accessories, Game(s)
Condition: New"

Der er tale om bedrageri.

Det gælder uanset hvad der står i den lange tekst, som kun er så lang for at
forhindre, at man opdager forsøget på at skaffe et alibi ved at skrive, at
der er tale om et billede...

/Bo

Fra : Snuden

Dato : 14-12-05 18:16

On Wed, 14 Dec 2005 10:43:04 +0100, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:

<snip>

> [...]
>i det øjeblik han har modtaget pengene, så er det bedrageri, da
>ingen vil betale så meget for et billede, og køber troede helt klart

Man skal ikke undervurdere hvad "ingen" vil betale for. En anden E-bay
auktion gik på salget af en luft-guitar - og den blev skam solgt. Svjh
endte prisen omkring et par hundrede amerikanske dollars.
--
Snuden

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-12-05 19:26

Scripsit "Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk>

> Der er folk der betaler 100mio kr for et maleri, er det så også bedrageri
> fordi INGEN vil betale så meget for et billede?

Hvilken vildfarelse mener du der er tale om i den situation? Er den
frembragt eller bestyrket af sælger?

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-12-05 08:23

> Og jeg har meget ondt af manden.... Det handler jo nok mest om etik og
> moral... Men er der virkelig ingen love der kan fælde sådan en svindler?

Svindel? Der står klart og tydeligt hvad han køber og hvad han betaler for.
At køber så ikke læser teksten - tja.

Mvh Maria

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-12-05 20:23

Scripsit "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>

> Svindel? Der står klart og tydeligt hvad han køber og hvad han betaler for.

For mig ser det ud som om gerningsindholdet i bedrageri ville være
opfyldt, hvis altså nummeret var udført i Danmark.

At den korrekte oplysning står skjult et sted i teksten, ændrer ikke
på at sælger tydeligvis har forsøgt at skabe en vildfarelse som
bestemte en køber til at byde langt over værdien.

--
Henning Makholm "Wir kommen nun ans Ziel unserer Ausführungen."