rettighed ved privat køb (forkert vare
Fra : thomas t

Dato : 14-12-05 02:26

Jeg sætter en annonce i en usenetgruppe. Jeg ønsker at købe et nærmere
bestemt (LaCie) kabinet til et dvd-drev.

Modtager e-mail fra en herre i København
"jeg har LaCie kabinet, hvad vil du give" - vi enes om 250,- inkl levering.

Jeg sætter penge på hans konto, vare ankommer pænt emballeret.
Men da jeg pakker op, falder humør lidt: Ikke rengjort, der mangler en skrue
(ud af 4), som tilsyneladende altid har manglet. Så bunden sidder ikke
ordentligt fast i den ene side ... og det vigtigste:

Inden pengeoverførsel havde jeg sikret mig, at varen besad de meget
specifikke egenskaber, der kræves i den computeropstilling, hvori den skal
indgå:

Thomas skrev:

"det skal virke under Mac os9" og

"- det er sådan eet [firewire-kabinet], hvor jeg kan sætte et dvd-drev i,
ikke? Jeg mener, hvor drevets skuffe kan komme ud i foran. -?

Virker det, som det skal?
Er der nogen fejl på det, eller hvordan?"

sælger svarer:

"ja, der monteres en HD eller et DVD/CD drev i, der sidder en plade i
fronten, som man kan fjerne når man bruger det som DVD, og det er den
rigtige FirewireChip som virker på Mac påde under OS 9 og 10."

---- Situationen er, at det ikke virker. Mit system kan ikke "se" drevet ...
Formodentlig, fordi det tilsyneladende ikke et kabinet beregnet til at have
et dvd-drev i:

Der skulle så have været en frontplade, der lukker hullerne rundt om
drevet --- og det er der ikke. I denne plade skulle endvidere have været
noget gennemsigtigt materiale, hvorbagved de 2 lysdioder kan fastgøres...
lige nu hænger de bare i deres ledninger og dingler i luften ud af det hul
rundt om drevet, som ikke bør være et hul.

Så varen er både fysisk mangelfuld og software-ubrugelig.

Jeg har sendt manden en mail, der forklarer situationen, og beder ham ringe
til mig. Jeg har ikke hans tlf.nummer (men navn, adresse og kontonummer).

Han har ikke svaret.

Jeg vil selvfølgelig gerne ha mine penge igen.
Hvordan håndterer man sådan en situation.

Enten hvis han faktisk ringer og siger, at han ikke vil betale, eller bare
fortsat ikke kontakter mig?

Har jeg rettigheder juridisk?

--
Undskylder på forhånd, hvis der er blevet spurgt fornylig. Kan ikke
umiddelbart se en tråd, der giver svaret.

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-12-05 09:21

thomas t <spam.tomcat@pc.dk> writes:

> [...]
> (ud af 4), som tilsyneladende altid har manglet. Så bunden sidder ikke
> ordentligt fast i den ene side ... og det vigtigste:

[...]

> Har jeg rettigheder juridisk?

Som udgangspunkt gælder købelovens også ved privatkøb, dog ikke §§
72-87, hvis I ikke eksplicit har aftalt andet.

Det vil sige at du med §42 kan hæve købet hvis varen besider en ikke
uvæsentlig mangel. At der mangler en skrue er næppe en væsentlig
mangel, men den manglende understøttlese af OS 9 er væsentlig når du
direkte har efterspurgt det og sælger har påstået er det virker[0].

Ved privat- og erhvervskøb kan købelovens bestemmelser dog fraviges
ved aftale. Desuden har du ikke andre pressionsmidler end en civil
retssag, hvilket ikke nødvendigvis er en billig affære.

0) Selvfølgelig under den antagelse at det ikke er specielt for din
opsætning at det ikke virker.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : thomas t

Dato : 14-12-05 17:20

Peter Makholm at peter@makholm.net ha scritto:

> Desuden har du ikke andre pressionsmidler end en civil
> retssag, hvilket ikke nødvendigvis er en billig affære.

Med andre ord; jeg har "ret" (varen er defekt), men jeg er fåkdt.

:(

Nå, men tak.

Fra : thomas t

Dato : 14-12-05 17:27

Peter Makholm at peter@makholm.net ha scritto:

> 0) Selvfølgelig under den antagelse at det ikke er specielt for din
> opsætning at det ikke virker.

Det er ikke specielt ved min opsætning. En kammerat har det /rigtige/ LaCie
kabinet -- altså som er _beregnet_ til et drev. Og det virker fint, når jeg
låner det.

Sælgers (nu "mit") kabinet er beregnet til HD, og ikke til det, jeg prøver
at bruge det til. Og det kan enhver se. (Hul, og ledninger med dioder
flagrer ud ad hul).

--
- hvor er det dog grusomt at blive røvrendt på den måde.
Man mister helt lysten til at handle brugt med langtvækboende.

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-12-05 17:34

> Med andre ord; jeg har "ret" (varen er defekt), men jeg er fåkdt.

Du har ret, men hvis sælger ikke acceptere dette er der ikke meget du
kan gøre med mindre du er meget stædig.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a