Godt råd til nem nytårsmad ønskes.
Fra : Andersen

Dato : 13-12-05 13:27

Da vi (2 voksne og 2 børn) først kommer hjem d. 31. om eftermiddagen, har
jeg hårdt brug for nogen gode råd til aftenens menu. Vi er bortrejst over en
uge, så køleskabet vil ikke kunne indeholde ingredienserne til en hyggelig
aften. Nogen der kan hjælpe ??

Søren

Fra : Dawn

Dato : 13-12-05 14:27

Andersen wrote:
> [...]
> uge, så køleskabet vil ikke kunne indeholde ingredienserne til en hyggelig

Hvad med noget I kan fryse ned og varme i ovnen? Jeg kan ikke rigtig
komme på noget til forret, men en lækker lasagne kunne man f.eks.
lave til hovedret - det giver måske lidt problemer med salat, men den
kan I måske købe med hjem på vejen fra ferie (f.eks. tomater,
mozarella og basilikum)?
Brødet kan også laves i forvejen: Hvis du skærer det i skiver inden
du fryser det ned, kan du smide det direkte i brødristeren, derefter
gnide med et fed hvidløg, pensle med lidt god olivenolie, drys med
salt og peber.

Til dessert kan jeg klart anbefale Ice cream soda til børnene (Is og
sodavand), sodavanden kan skiftes ud med god kaffe, eller likør til de
voksne. Drys med hakkede brændte mandler og lidt chokoladesovs og den
ser død proffesionel ud.

Mvh.
Dawn

Fra : sverola

Dato : 13-12-05 17:08

"Andersen" skrev d. 13-12-05 13:27 dette indlæg :
> [...]
> aften. Nogen der kan hjælpe ??
>
> Søren
> Tjaaeee. Der er jo mange muligheder at vælge imellem....Men her
kommer en...Forret : Rejecocktail (du kan have ingrdienserne liggende
i køleren. Du kan på nuværende tidspunkt lave 8 små Cordon Bleu(eller
Wiener Schnitzel) klar og komme i fryseren (rå) Banke svinemørbrad ud i
en pose så de er ca 5 mm tykke og pakke ost og skinke ind i disse så de
bliver som en konvolut..Panere de og lægge de i fryseren.De tages op når
i kommer hjem og kan steges ca 5 min på hver side og stilles i ovnen 15
min ved 100 grader
Dertil serverer du ærter eller andre grønsager som du har i
fryseren-råstegte kartofler og evt en bearnaise sauce...
Desserten kan så være en is lagkage ...
Mvh sverola

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Andersen

Dato : 13-12-05 21:33

"Andersen" <free4fun4u@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en
> uge, så køleskabet vil ikke kunne indeholde ingredienserne til en hyggelig

Hej Søren!

Mit bud er et rigtig godt oste- og pølsebord.

Du kan sagtens købe en stribe gode oste, et par ordentlige pølser, god
skinke osv. inden I rejser - og så blot opbevare det i køleskabet, med
mindre du har tænkt dig at slukke for det, mens I er bortrejst.

Ekstra tilbehør kan være:

Oliven
Tørrede tomater lagt i olie
Kæmpekapers (tror jeg de hedder - får bl.a. i indvandrerbutikker)
Dadler
Figner
- og sikkert en række andre gode ting fra de hyggelige hylder hos købmanden,
supermarkedet eller indvandrerbutikken.

Brød eller flutes kan laves i forvejen og fryses ned - eller selvfølgelig
købes, når I kommer hjem.

Et sådan bord kan gøre det ud for både hovedret og tildels dessert - vil du
også have forret, kan skiveskåret laks, vaccumpakket, være en idé.

Særdeles nemt at anrette, ser festligt ud, passer til både børn og voksne -
så mangler du bare vin og sodavand!

God tur!

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Andersen

Dato : 15-12-05 10:53

Tak for de gode råd til vor nytårsmenu, vi har ikke lagt os helt fast endnu,
men inspirationen er god.
Her kommer lige en af de bedste kager jeg kender. Har lavet den mange gange,
og kender endnu ingen som ikke langer til fadet mere end en gang.

Bunde:
7 æggehvider.
250g sukker.
250g malede (ikke med farve) hasselnødder.

Æggehvider og sukker piskes lidt alá marengs og nødde-melet vendes i.
Fordeles i 2 forme og bages ved 150 grader i ca 1 time. Dette er i en
almindelig ovn uden varmluft.

Creme:
7 æggeblommer.
4-5 spsk sukker.
4-5 stykker mørk pålægschokolade, eller tilsvarende mængde reven chokolade.
1-2 tsk nescafe.
100g blødt smør.

Æg og sukker piskes godt. Chokoladen knuses og blandes i sammen med
nescafe´en. Smørret skæres i mindre stykker og piskes i.
Smørret må IKKE smeltes, men skal bare være blødt. Den færdige creme stilles
i køleskabet. Husk at gemme den MEGET godt, hvis
man kan få den til at ligne noget slankemad, tør salat, eller andet
kedeligt, er meget vundet, da denne creme er utrolig velsmagende.

Når bundene er bagt, lægges de på en bagerist til afkøling.
Når bundene er helt afkølet, samles kagen med cremen i midten, og Voila,
englene er klar til at synge.
Smager bedst dagen efter. Opbevares køligt, og udenfor rækkevidde. Serveres
med en god kop kaffe.

Har spekuleret på, men aldrig prøvet, at blande lidt appelsin i cremen.
Kan forestille mig dette skulle være et frisk alternativ.

Mvh
Søren

Fra : Erling Nielsen

Dato : 26-12-05 12:34

Vi bliver 4 voksne og jeg skal stå for hovedretten. Der har jeg tænkt
mig at skære oksemørbrad ud i bøffer og så grille
dem på Webergrillen. Men de skal jo lige marineres først. Er der nogen
der kender en god marinade til disse bøffer?

Erling